Istoria împărtăşită
Acum când Biserica noastră e degradată de episcopi ca Teodosie, care iau mită pentru a promova iubitorii de arginţi în facultăţi teologice şi apoi în parohii bogate, aducătoare de bunuri materiale şi când tinerii şi-au pierdut încrederea în curăţia morală a structurilor ierarhice ar trebui să ne întoarcem la izvoarele ortodoxiei, la istoria de martiri şi mărturisitori ai neamului nostru oropsit de istorie. Nu cei care încalcă jurământul de sărăcie şi castitate, intrând în monahism şi urcând treptele ierarhice prin cumpărare de dregătorii, reprezintă ortodoxia, ci mulţimea de simpli călugări şi umili preoţi parohi, care în genunchi slujesc în smerenie neamul nostru, ca o istorie împărtăşită din trupul, lacrimile şi sângele lui Hristos căzut din belşug pe brazdele săpate de chin şi dureri ale spaţiului mioritic, pe unde au trecut, vorba lui Emil Cioran „toate popoarele migratoare”. Ortodoxia nu înseamnă iubirea de arginţi şi nici fastul de aur de pe veşmintele trecătoare ale ierarhiilor, ci inimile milioanelor de credincioşi şi slujitori ai Bisericii însetate de veşnicia iubirii întru Hristos.
Dacă pentru Hegel forţa motrice a istoriei este libertatea, în accepţiunea sa ateistă, pentru Homiakov credinţa dă impuls vieţii în coordonate sale universale de timp. În ultimele secole avem, de fapt, un conflict între două viziuni asupra lumii, una d sorginte scolastică tronând atotputernicia raţiunii, fragmentară şi înlocuitoare de Dumnezeu, iar a doua viziune vede credinţa ca libertate spirituală în contrarietate cu principiul necesităţii materiale. Întreaga istorie este o luptă pentru perpetuarea revelării Adevărului, o permanentă tensiune a umanităţii spre transcendenţă.
Fiecare om are dreptul la Adevăr, în accepţiunea sa creştină, iar întreaga istorie este o luptă pentru încununarea acestuia în aşteptarea Judecăţii de Apoi. Sensul lumii este comuniunea în Biserică, pentru că Istoria este Biserica aşa cum putem deduce din scrisul lui Homiakov: „E nevăzută, fiindcă Biserica cuprinde numai fragmentul vizibil, care e umanitatea prezentă. Biserica cuprinse pe toţi, acei care au fost şi nu mai sunt aici, în această lume. Biserica cuprinde toate cele ce sunt nevăzute, lumea îngerilor şi a spiritelor. Biserica cuprinde şi pe cei care vor fi în viitor şi nu sunt încă”. De la acest inefabil text se poate porni la o frumoasă şi adevărată aventură în universul dumnezeiesc al istoriei. Considerând Biserica ca faţă văzută a credinţei, putem începe considerarea istoriei în termenii textului citat mai sus. Dintr o dată istoria nu mai este o înşiruire seacă, amorfă şi lipsită de sens, ci dimpotrivă o expresie plină de nuanţele diamantine ale revelaţiei dumnezeieşti. De odată Istoria capătă sens (asemeni viziunii lui N. Berdiaev) devenind, în ochii publicului iubitor al scrisului istoric, ca participantă la Adevăr, de fapt reflectarea Credinţei în umanitatea liberă de a fi după Chipul lui Dumnezeu. Iar după Întrupare considerăm istoria încercarea umanităţii de a fi asemenea Fiului Omului, o bătălie acerbă pentru înstăpânirea Binelui. Astfel, istoria este patima noastră pe Pământ. Suntem co participanţi la suferinţele Mântuitorului, la patimile Sale pentru a ne regăsi curaţi şi luminoşi la Judecata de Apoi. Istoria reprezentând o retrăire a omului în Iisus Hristos, cu drumul greu şi străluminat ce trece, iată, neapărat prin Golgota. Datorită acestei stări permanente de luptă pentru Adevăr, nu toţi oamenii reuşesc să şi învingă.
Unii trădează preferând calea uşoară şi mincinoasă a Dracului. Alţii preferă, numai starea apatică, biologică şi omenească. Cine alege Calea, Adevărul şi Viaţa va trece multe piedici dificile arse de setea de Adevăr şi de frigul îndoielii, dar va împlini istoria hristică a omenirii.Numeroşi semeni ai noştri, datorită ispitei şi neînţelegerii Logosului, cad pradă deznădejdii. Ernesto Sabato, un strălucit scriitor argentinian, surprinde în romanele sale, tocmai această stare de debusolare a umanităţii pierdute în mlaştina suferinţei… Pentru Sabato, Dumnezeu este undeva departe, îndepărtat de opera creaţiei sale, de către Satana. Aici pe pământ omenirea funcţionează după un principiu luciferic. Toate personajele pozitive ale lui Ernesto Sabato luptă, fără succes, pentru a impune un principiu al Binelui pe Pământ. Iar toate personajele animate de bine pier, într un mod tragic, datorită ocultismului celor ce conduc lumea. Astfel, din romanele acestui mare scriitor, răzbate deznădejdea. Lumea este a lui Satana, iar Dumnezeu este prizonierul lui. Pământul este cucerit de Satana, iar Dumnezeu este în lanţurile lui. Astfel, Pământul cucerit de Satana nu va putea fi niciodată izbăvit. Greşeala de viziune a lui Sabato reprezintă faptul că „eroii” săi, cei ce se sacrifică pentru întronarea Binelui, sunt rupţi, tocmai de „motorul” instaurării acestui Bine, adică de Iisus Hristos. Bineînţeles „eroii¸ lui Sabato sunt îndepărtaţi de creştinism, fără să conştientizeze lupta pentru un fals Adevăr (în cazul de faţă marxis¬mul). În acest fel se explică înfrângerea oricărui principiu (fără Iisus Hristos) în faţa Satanei – modelul unei lumi, mecanizate, barbare şi fără suflet. De fapt, „eroii” lui Sabato sunt nişte Don Quijote care se luptă cu morile de vânt. Această viziune pesimistă a lui Ernesto Sabato, din păcate, a devenit un modus vivendi pentru generaţii întregi. Dar noi, care credem în Iisus Hristos şi în Biserica Sa, ştim că, în lumea noastră creată şi condusă după un principiu dumnezeiesc, Binele învinge, pentru că Dumnezeu a făcut lumea, iar Satana nu are cum să fie mai puternic ca Iisus Hristos. (Această frumoasă metaforă străbate întreaga operă a lui Dostoievski).
Istoria este vie, ea nu reprezintă un fapt mecanic, automatizator, ci suma viselor concretizate ale unor întregi generaţii. De aceea, cine afirmă că „trecutul nu ţine de foame” atentează la consistenţa istoriei, anulând, astfel, prezentul şi viitorul. Deoarece prezentul este o scară a trecutului spre viitor, vie şi adâncă: „Dar să ne întoarcem la trecut: trecutul este comoara noastră. Este singurul lucru pe care îl avem şi care ne stă la dispoziţie. Îl putem schimba, ne putem gândi că personajele istorice au fost altfel: ceea ce este într adevăr minunat este faptul că trecutul este alcătuit nu numai din lucruri, ci şi din vise.” (Borges despre Borges, Ed. Dacia, 1990, Cluj Napoca).
Materialul cu care istoria modelează lumea este Timpul, iar cele două concepte sunt produsele memoriei. De fapt, esenţa istoriei este memoria vie şi suverană care se remodelează şi regenerează perpetuu până se va contopi cu Fiinţa. Memoria tutelează Istoria, iar oamenii sunt părţi conştiente din acest uriaş ocean al conştiinţei. „Fiecare moment istoric îşi are forma lui de viaţă, iar oamenii sunt legaţi de ea, Istoria este relativă faţă de timp, dar nu şi faţă de oamenii care trăiesc într un moment. Fiecare moment istoric reprezintă o formă istorică, obligatorie pentru oamenii care participă la ea” (Nae Ionescu, Fenomenul legionar). În istorie, oamenii dau măsura timpului lor, de fapt, cum conştientizează momentul trăit, ei sunt participanţi la istoria lor. Unii oameni ajung la o conştiinţă sintetizatoare a vremii în care trăiesc, militând în spiritul ei, şi devin coparticipanţi la Fiinţa istoriei. Aceşti oameni sunt eroii sau personalităţile. În istoria românească avem numeroase exemple privind conştientizarea personalităţii. Tudor Vladimirescu pe la 1817, cu 5 ani înaintea declanşării celebrei revoluţii, afirma în faţa unui ţăran oltean că el nu este făcut „nici pentru muiere, nici pentru avere, ci pentru altceva” (citeşte: revoluţie naţională).
În acest sens, istoria nu mai este un deşert arid (calea marxistă) în care factori anonimi (în special economici) fac motorul ei, ci mai degrabă istoria este o trăire vie a oamenilor co-participanţi la destinul acesteia. Astfel rolul istoricului rămâne ca acela al poetului de a releva lumii Adevărul.
Ionuţ Ţene


Avram Iancu
Radu Gyr

comentarii
de Dumitru Dumitru la 7 May 2009 - 4:59 am
Vă urmăresc de mult timp.Vă citesc articolele zilnic.Superb articol.Sunteţi, domnule Ţene ,un fin analist,unul din cei mai buni din Transilvania.Felicitări.
de Marius Ţion la 7 May 2009 - 8:26 am
Şi slujitorii altarului sunt oameni. Astfel, ei sunt supuşi greşelilor şi pot cădea în păcate la fel ca oamenii de rând, însă imoralitatea unora dintre ei nu poate să afecteze sacralitatea Bisericii Ortodoxe Române, care va rămâne până la sfârşitul veacurilor “Una sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică”.
Aceste cazuri izolate de imoralitate nu sunt reprezentative pentru Biserica Ortodoxă Română, ci pentru alte Biserici occidentale ale căror slujitori, în majoritatea lor, săvârşesc fapte imorale grave, ascunse de ochii presei şi necunoscute opiniei publice.
Trăiască Ortodoxia sfântă a neamului românesc!
de Adina Campean la 7 May 2009 - 9:28 am
DOmnu Tene, ce e cu acesti fundamentalisti ortodocsi care vad asa de rau Occidentul ? Daca erau asa de rai astia ar fi constuit ei minuni de catedrale ca Notre Dame, Domul din Koln, Domul din Milano etc., contruite cu truda vreme de secole? In est timp la noi prima data popa isi face vila si cu ce ramane ridica o bisericuta pictata kitsch. Mai potoliti/l pe domnul Tion, umilinta e o virtute crestina. Nu judeca sa nu fii judecat. Clerul occidental nu e in nici un caz mai rau decat cel balcanic, nici mai pervers sau mai iubitor de arginti decat cel sobornicesc si apostolesc de la noi.
de Marius Ţion la 7 May 2009 - 9:50 am
Doamnă Adina Campean, eu îmi asum cu cinste şi demnitate statutul de fundamentalist ortodox şi nimeni nu mă va putea “potoli”, pentru că Cel care mă călăuzeşte este Duhul Sfânt. Prim urmare, vă recomand să vă căutaţi propria identitate şi să nu vă mai preocupe identitatea mea fundamentalist ortodoxă, pe care o expun public fără rezerve sau inhibiţii.
de Adina Campean la 7 May 2009 - 10:21 am
Sigur domnu Tion sunteti popa, diac sau ginere de popa… Pai Duhul Sfant va povatuieste asa de rau incat sa dati cu piatra in fratii nostri catolici?. Eu sunt Crestina dupa Evanghelie, sunt mandra de obtiunea mea, dar nu indraznesc sa jignesc Biserica catolica.
de Tene Ionut la 7 May 2009 - 10:33 am
Fara jigniri, credinta e o chestiune de inima. Pentru romani ortodoxia este sufletul si respiratia noastra in contact cu Dumnezeu.
de Adina Campean la 7 May 2009 - 10:52 am
Domnu Tene, eu nu l/am jicnit pe domnu Tion dar el jigneste bisercile surori din Occident. Nu e corect politic si crestineste.Tot romanca sunt si eu desi apartin unui cult neoprotestamt, si eu respir in contact cu Isus.
de Adriana Porcec la 7 May 2009 - 10:53 am
Bine ati spus, draga sora…
de Marius Ţion la 7 May 2009 - 11:59 am
Doar o vorba să-ţi mai spun, “soră” Adina: Eu nu am alţi fraţi decât creştinii ortodocşi din lumea întreagă, iar tu să fii conştientă că vei ajunge în iad cu biblia în mână dacă nu vei renunţa la rătăcirea ta.
de Tene Ionut la 7 May 2009 - 12:27 pm
Nu va injurati, ci va indemn sa va rugati in maniera liturgica rasariteana!
de Opinantul din stradă la 7 May 2009 - 2:58 pm
… ehhhh… iată cum se iscă războaiele religioase… sigur, respectând proporţiile… dar cu acest mod inflexibil de a gândi, venit din partea unui “fundamentalist ortodox”, cum se autodeclară sfinţia sa Marius Ţion, nici nu e de mirare… şi dacă mă gândesc puţin, nu prea mult, aceste “cazuri izolate” se înmulţesc pe zi ce trece… nu demult a vuit media de alte şi alte cazuri… desigur izolate… dar, dacă o înaltă faţă bisericească, călăuzitorul spiritual al multor “oiţe rătăcite” a uitat că lăcomia e un păcat… ce să mai aşteptăm de la un umil preoţel de primărie cum este dl. Ţion… poate că până la urmă, ÎPS Patriarhul Daniel va supune aprobării Sinodului BOR, desfinţarea Decalogului, ca nul şi neavenit… asta da!… ar fi o soluţie… pentru că atunci feţele bisericeşti ar mai rămâne să fie supuse doar controlului DNA (atunci când se va constata că vilele lor sau construit cu bani care nu pot fi justificaţi) şi nu judecăţii divine…
de Angela Merha la 7 May 2009 - 3:29 pm
Pacat ca domnul Tion se recunoaste el insusi ca un fundamentalist ortodox. Eu stiam ca dinsul e un preot plin de har si un poet sensibil.Din pacate am auzit ca preoteasa l/ar fi tradat si a fost silit sa devina ceva functionar. Oricum, eu care l/am vazut slujind la altar am fost impresionata placut de vocea lui si de carisma dansului. Pacat ca se amesteca in discutia cu tot soiul de pocaite si cu opinatori de strada…
de Marius Ţion la 7 May 2009 - 4:34 pm
D-le. “opinant din stradă” de ce nu ai curajul şi demnitatea de a-ţi declina identitatea ? De ce te ascunzi precum un fariseu în spatele pseudonimului ?
de ion ion la 7 May 2009 - 7:16 pm
Istoria impartasita e Ortodoxia. Sa scrii o carte pe tema asta dr. Tene. Tion si pocaitii exagereaza.
de di la 8 May 2009 - 1:07 am
adina nu esti decit o eretica pocaita si atit, la capitolul cultura pun ramasag ca suferi mult. asa ca ia-te de mina cu fratii tai catolici si aruncati-va in somesul mic
de Opinantul din stradă la 8 May 2009 - 7:11 am
… Dl. Ţion, aici este un spaţiu pentru comentarii nu pentru CV-uri…
… adică, tot omul care are o părere (bună sau rea) poate să o exprime… OMUL, nu NUMELE pe care îl poartă… de aceea sunt “opinant”… dacă mă numeam Gheorghe Plută, Vasile Gurăspartă sau poate… Emil Boc,… vă simţeaţi mai bine?…
… însă problema gravă nu este asta… este aceea că dumneavoastră chiar sunteţi un fundamentalist!!!… cu ce sunteţi mai breaz decât unul islamic, sau poate chiar catolic?… prin modul în care atacaţi ideile sau credinţele altor semeni, constat că singura deosebire este aceea că nu aţi intrat cu avionul în turla unei biserici de alt rit… în plus, în cor cu domnul Ţene trâmbiţaţi idei şi impresii frumoase despre Maramureş şi maramureşeni, uitând, (sau poate chiar nu aveţi habar!!!) că în marea lor majoritate aceşti locuitori ai României sunt catolici… greco sau romano… aşa că vedeţi şi “lucraţi” la fariseismul dumneavoastră…
de Marius Ţion la 8 May 2009 - 7:49 am
Aveţi dreptate d-le Opinant de stradă, acest spaţiu este destinat comentariilor. Din păcate dvs îl folosiţi pentru a face atacuri la persoană şi pentru a vă exprima frustrările.
E una să comentezi un articol sau o părere pessonală a cuiva şi alta să insulţi cu nesimţire persoane pe care nici măcar nu le cunoşti cu adevărat. Atunci când aţi catalogat o persoană ca fiind “un umil preoţel”, firesc ar fi fost să vă declinaţi identitatea, ca să ştie opinia publică CINE spune asta.
Prin urmare, momentan, Opinantul din stradă este UN NIMENI pe care niciun cititor obiectiv nu-l ia în seamă.
de Opinantul din stradă la 8 May 2009 - 9:10 am
… nu aş fi atât de sigur domnule… obiectivitatea nu este chiar punctul dumneavoastră forte şi nici al acestei publicaţii… radicalismul fundamentalist pe care îl “puneţi la bătaie” aici spune totul… numai un “umil preoţel” poate să facă asta… sau în acest domeniu nu mai trebuie obiectivitate???… iar în comparaţie cu rangul celui de la care a pornit toată polemica, Teodosie, dumneavoastră chiar sunteţi un “umil preoţel”… numai că, văzând încăpăţânarea, poate chiar răutatea(oare o fi un păcat?!), cu care îi trataţi şi îi priviţi pe cei care nu sunt de acelaşi crez religios cu dumneavoastră, chiar îmi vine în minte: “…până la Dumnezeu te mănâncă sfinţii…”…
… aşa că prefer să rămân un NIMENI în acest perimetru al scrisului, dar un veritabil transmiţător al opiniilor care, vă asigur, nu sunt doar ale mele… eu sunt doar un fel de sintetizator al multor opinii… din stradă…
… nu poţi vedea dimensiunea clădirii din interiorul ei, aşa cum dumneavoastă nu vedeţi dimensiunile problemelor oamenilor urbei, din interiorul clădirii primăriei…
de Marius Ţion la 8 May 2009 - 11:59 am
Nu am tratat cu răutate pe nimeni şi nu cunosc sentimentul de ură.
Întotdeauna am respectat credinţa şi opţiunile religioase ale tuturor oamenilor, dar nu pot să rămân impasibil atunci când dvs sunteţi indignat cu privire la statutul meu de “fundamentalist ortodox”.
În spiritul democraţiei româneşti şi a drepturilor omului, sunt liber să cred şi să gândesc ce vreau în ţara mea, inclusiv să mă declar şi să fiu un fundamentalist ortodox care consideră că doar credinţa Ortodoxă este cea adevărată şi mântuitoare.
de Opinantul din stradă la 8 May 2009 - 12:26 pm
… domnule Ţion, nu-mi pare rău pentru dumneavoastră… îmi pare rău pentru sufletul dumnevoastră… şi chiar nu înţeleg de ce…
…”Doar o vorba să-ţi mai spun, “soră” Adina: Eu nu am alţi fraţi decât creştinii ortodocşi din lumea întreagă, iar tu să fii conştientă că vei ajunge în iad cu biblia în mână dacă nu vei renunţa la rătăcirea ta….”
… să nu mai minţiţi niciodată “părinte”!!!… cel puţin niciodată cu “documentu’” în faţă… pentru că, deja, asta înseamnă altceva… părinţele…
de Opinantul din stradă la 8 May 2009 - 12:33 pm
…ştim că, în viaţă, sunt multe răspântii, unde, cu toţii,trebuie să facem nişte alegeri… cea mai importantă alegere este … drumul şi cu cine ne însoţim pe acest drum… faptul că dumneavoastră nu aţi ales bine nu trebuie să ne afecteze pe noi… nu-i aşa?… ce trebă avem noi că preoteasa nu a fost… hai să spunem, aşa cum aţi crezut că este… iată o lovitură… li de aici toate frustrărilew pe care trebuie să le suportăm noi…
de Marius Ţion la 8 May 2009 - 6:25 pm
Înainte de a mă acuza că aş fi mincinos mai bine aţi fi urmărit atent desfăsurarea discuţiilor şi aţi fi văzut că d-na Adina Câmpean a început atacurile la persoană în prima sa intervenţie adresâdu-se dlui. Ţene stfel: “Mai potoliti/l pe domnul Tion, umilinta e o virtute crestina.”
Şi nu uitaţi un aspect: eu nu mă potolesc când i se năzăreşte unei sectante rătăcite şi nici nu mă umilesc atunci când porunceşte dânsa.
de Opinantul din stradă la 9 May 2009 - 6:00 am
… aveţi dreptate, dânsa a atacat prima… dar, creştinul din dumneavoastră, ajuns fundamentalist, putea să… întoarcă şi celălalt obraz… prin tăcere…şi atunci pedeapsa cădea asupra celui care a atacat…
de Adina Campean la 9 May 2009 - 7:39 am
Vai parinte Tion, mult va facut sa suferiti preoteasa daca ati aduznta atata rautate in Dv.Decat credinta ca a Dvs, mai bine pocait, cum yiceti Dvs.Am auyit ca sunteti si un feroce legionar, dar talent de poet nu poate avea un suflet ratacit ca al Dvs. Biblia domnule Tion nu e o proprietate particulara a fundamentalilor ortocxi. Nu degeaba va ejectat biserica din sanul ei. sUnteti un satanist poate.Doamne, iarta-l pe parinte ca nu stie ce vorbeste.
de Scufita Rosie la 9 May 2009 - 7:57 am
Un articol interesant despre domnul in cauza, aparut in presa locala online. Comentariile sunt mai interesante decat articolul in sine.
http://www.ftr.ro/index.php?cmd=d&id=916
de Adina Campean la 9 May 2009 - 2:43 pm
Bietu Poet, daca l-o laudat atata domnul Cerna de ce l-o dat afara din biroul lui?!!!….Hi?. Fiindca umbla cu Biblia in mana sau cu pistolul legionar ? Pocaiestete Marius pana nu e prea tarziu.Noi te primim cu toata bunavointa ca pe o oaie ratacita.
de nicupop la 9 May 2009 - 2:46 pm
Marius Tion este un poet talentat si un crestin ortodox demn de lauda. Ca a fost cinstit suflesteste si umbla cu Biblia la el nu cu instrumentul in mana, unii nu l-au suportat si l-au dat afar…
de Opinantul din stradă la 9 May 2009 - 5:43 pm
… la capitolul talent… hmmm… a “emanat” două volume destul de slăbuţe…
… la celălalt capitol, datul afară… ca în orice situaţie, pot exista motive diferite şi nu neapărat de natura pistoalelor sau alt gen de arme… oricât am vrea să-i răspundem mai dur sau mai puţin dur, eu unul nu-l văd pe dl. Ţion cu pistolul în mână… adevărat nici prea mult cu biblia… în schimb, observ două lucruri în intervenţiile doamnei Campean… primul ar fi veninul din “glas”, (adică exact de ce l-am acuzat şi pe dl. Ţion) şi o extraordinară cunoaştere a vieţii intime a acestuia… curios… de unde ştiţi atâtea din “budoarul” familiei Ţion?… al doilea aspect: limba română vă este cam străină stimată doamnă… iar de această vină nu vă absolvă nici măcar pocăinţa…
de Marius Ţion la 10 May 2009 - 11:07 am
“Soră” Adina Câmpean te rog insistent să nu mai îmbrânceşti aşa de tare bătrâna gramatică, deoarece oamenii de cultură ai Clujului literar au nevoie de ea teafără şi nevătămată.
de Opinantul din stradă la 10 May 2009 - 3:32 pm
… de parcă d-na ar avea vreo legătura cu acest domeniu… ha ha ha…
de nicupop la 10 May 2009 - 6:09 pm
Jenant discur al Opinantului. Un om fara caracter ca si guvernantii
de Adina C. la 11 May 2009 - 2:24 pm
Domnule Marius sa stiti ca am facut si eu studii.E adavarat ca doar un liecu si na/m avut bani ca dv. sa fac o facultate. Dar am avut darul de a/l intalni pe Isus si pastori ce nu se compara cu colegii de amvon ai dvs.
Nu ma intereseaza viata Dv. intima, am spus si eu ceaam auzit de la cativa frati din preajma ta. Ca poet si preot nu stiu cum sunteti dar am vazut ca urati pe frati de credinta care nu cred ca dvs. aata e tot, in rest Isus sa va dea tot binele din lume si sa va indrepte ratacirile de ura impotriva altora. daca v/am suparat eu va cer ierare parinte marius, am aiuzirt si lucruri bune despre dvs. de vina e doar preuteuasa dv. , o femeie cam c…, bine ca ati scapat de pacatoasa. Doamne ajuta pe toatia lumea.
de Opinantul din stradă la 11 May 2009 - 3:44 pm
… dl. POp… asta este singura jignire pe care am simţit-o!!!… credeţi-mă… adică de amar de vreme eu vă spun toate relele guvernanţilor, dau pe faţă legăturile dl. Ţene cu guvernarea (membru PD-L!!!), şi dumneavoastră veniţi şi spuneţi că eu mă asemăn cu ei???… m-aţi lăsat cu ochii portocalii…
… singura dumneavoastră problemă (unică şi neprihănită!!!, neprihăntăde alte vorbe de duh, desigur) este că aţi nimerit ca … alegeţi domnia dumneavoastră domnule!!! (ha ha ha)… e greu pentru un zburător, neîndoielnic cu ordinul de onoare al planetei… (nu ştiu cum se numeşte, pentru că nici, periscopul Hubble nu o vede!) agăţat pe piept… zbang!!! la foc automat… curios… pentru un nepământean aţi lucrat destul de neglijent… că aici la noi, pe Pământ, se poartă neglijenţa în vorbire, în gramatică, în … umanitate… de fapt, în tot… la dumneavoastră?… tot aşa… se pare că da… Doamne, iar eu vroiam să emigrez în… spaţiu…
de nicupop la 11 May 2009 - 3:55 pm
Si ce daca e membru dr. Tene a unui PDL ne-reformat…Dupa cate stiu e un simplu membru fara functii si care nu a fost implicat activ in actiunile portocaliilor
de Opinantul din stradă la 11 May 2009 - 3:59 pm
… doamnă Adina… se vede din… spaţiul… domnului Pop, cel de mai sus vorbitor, (adică din altă lume!) că nu aveţi nici o treabă cu şcoala… chiar şi acel liceu pe care îl clamaţi mi se pare foarte mult… dumneavoastră, în condiţii normale de existenţă şi viaţă, nu aţi fi terminat decât patru clase… ca să puteţi număra brazdele, oile, caprele… şi bineînţeles, versetele… tot eu vă spun, cu voia sau fără voia dumneavoastră, că ceea ce spuneţi “din auzite”, pe limba dumneavoastră se numeşte HULĂ, pe limba noastră, se numeşte BÂRFĂ, dar bunul Dumnezeu o pedepseşte la fel… din punctul meu de vedere, am o mare nelămurire: DE CE DUMNEZEU NU PEDEPSEŞTE PROSTIA?…
de nicupop la 11 May 2009 - 4:12 pm
Iti place sa jignesti…
de Opinantul din stradă la 11 May 2009 - 5:53 pm
… la capitolul PROSTIE îl puteţi lua de braţ şi pe “dl.” “nicupop”, căruia îmi cer scuze… da, adevărat îmi cer mii de scuze, pentru că l-am jignit… dânsul nu este aerian (aşa cum am sugerat, iar domnia domniei sale chiar nu a priceput)… dl. Pop este doar prost… ŞI ATÂT!!!
de Opinantul din stradă la 11 May 2009 - 5:56 pm
… ASTA NU MAI E JIGNIRE… E CRUDA REALITATE…că tot suntem la “Napoca News”… din păcate pentru apropiaţii domnului pop, asta nu e nici o ştire, nici măcar o noutate…AMIN!!!
… Dumnezeu să-l ajute… nu-i aşa “soră” Adina şi părinte Ţion?…
de nicupop la 11 May 2009 - 7:06 pm
Domnule Opinat, dumneata esti un frustrat, nu ai realizat nici pe sfert cate a facut dr. Tene si curajosul George Bara pentru un patriotism autentic in Cluj-Napoca. Daca nu erau ei si azi pe 15 martie maharii locali pupau papucurile udemeriste in timp ce monumentele si simbolurile romanesti din oras se ruinau sau erau date uitarii…
de Opinantul din stradă la 12 May 2009 - 5:34 am
Domule Pop… îţi sugerez să iei cartea de istorie în braţe (care ediţie vrei matale şi scrisă de oricine, oricum nu mai contează, mistificările sunt cam aceleaşi în fiecare!!!) şi după ce o mângâi pe scoarţe,ca pe o iubită, pune-o filă cu filă pe pâine şi mănânc-o… încearcă asta şi spune-mi apoi cum te simţi… după aceea solicită majorarea salariului … o vei primi în bonuri cu citate istorice… vei fi şi mai fericit…
… observ că la majoritatea celor ce debitează prin zona asta folclorică, se repetă (e ca un fel de “bună dimineaţa”!!!) cuvântul “frustrare”… mă bucur, pentru că majoritatea au învăţat să-l scrie corect, dar nu mă bucur, pentru că mulţi îl folosesc în necunoştinţă de cauză… un fel de “copy”-paste” intelectual… “succesuri” celebre domnule Pop…
de Opinantul din stradă la 12 May 2009 - 5:51 am
… a, am uitat, că-s bătrân şi frustrat… dumneata, dl.Pop, de unde naiba ştii ce am făcut eu, sau nu am făcut?… în schimb eu ştiut ce vorbesc, pentru că îl cunosc pe dl. Ţene… chiar foarte bine… de aceea mă mir, câteodată,de ce nu vă dă, vouă ăstora cu… limba lungă şi aspră, numai bună de lins, câte un şut, ca să vă ajute să faceţi un pas înainte… aţi rămas la faza în care intelectul vi se chinuie să ţină în viaţă un neuron pentru a putea ridica osanale… i-auzi: “curajosul” domn Bara, domnul Ţene un fel de al doilea războinic al luminii… credeţi că oamenii ăştia de prostiile astea pe care le debitaţi pe aici au nevoie???… decât să spuneţi idioţenii d-astea mai bine vă abţineţi… nu sunt nici curajoşi, nici, perfecţi, nici războinici, nici mai patrioţi decât alţii… sunt oameni normali, care prin articolele scrise încearcă să facă sau să sugereze ceva… că nu întotdeauna le reuşeşte, asta e altă poveste… că nu întotdeauna a învins profesionalismul şi au fost (sub o formă sau alta) partinici, subiectivi… şi asta e altă poveste… dar pentru aceste greşeli, inerente dealtfel în viaţa fiecărui jurnalist… şi-au “luat-o… adică au apărut ţăcăniţi ca mine şi ca alţii care i-au sancţionat… scriptic, normal… aici în acest spaţiu… aşa că nu vă mai obosiţi creieraşul degeaba dl.Pop, nu se păzesc valorile noastre cu aplauzele dvs şi ale altora, sau cu strigăte de “uraaaaa!!!” ca la Smârdan…
de Tene Ionut la 12 May 2009 - 7:21 am
Nu am nevoie de aplauze, dar nici de injuraturi subiective!
de ion ion la 12 May 2009 - 6:57 pm
Dr. Tene si tanarul Bara au salvat onoarea presei clujene ticalosite si compromise prin sluj la mafiotii politici. Ei sunt buni romani. Felicitari pentru ceea ce faceti si rusine opinantului si luoi pistike
de sâc, sic, sâc la 13 May 2009 - 12:02 pm
… domnule “Ion pătrat” (probabil unul pozitiv şi unul negativ, deci vă anulaţi singur!!!)… “presei clujene TICĂLOŞITE”!!!???… Ha ha ha… unde eşti tu Ceauşescule să-i vezi şi să-i auzi… iar acum, cică nu-i obligă nici securitatea, nici miliţia, darmite CPEx-ul… Doamne!, mai sunteţi mulţi din ăştia… nu v-a luat gaia pe toţi?… sau sunteţi deja … “puiţii”???
Dl. Ţion, te rog frumos, fă o feştanie pentru ziar că… se duc comentatorii de râpă… Şi te mai rog ceva, dl. Ţion, să nu o iei cu mata pe “tanti Adina” la feştanie, că ne strică tot aplombul…
de Opinantul din stradă la 13 May 2009 - 12:05 pm
… mulţumesc altor comentatori, gen “sâc, sic, sâc”… (!!!)
Nu e nevoie să mă apăraţi, mânuiesc destul de bine limba…
Domnului Ion nu am ce să-i răspund. Are mintea prea mică pentru … un scris atât de mare.
de ion ion la 13 May 2009 - 7:25 pm
Tene si cu Bara ne salveaza Tara!
de Ion Ionescu la 22 May 2009 - 7:13 am
vai de noi daca cineva trebuie sa ne salveze. Libertatea gandirii si dragostea fata de frati ar trebui sa fiie “Crestinismul” pentru mine ori cele zece porunci nu mai sunt valabile daca nu esti ortodox?
Eu sunt Catolic,
de Marius Ţion la 22 May 2009 - 9:02 am
Legile şi poruncile divine sunt valabile pentru toţi oamenii, inclusiv pentru dumneata care eşti catolic, d-le Ion Ionesc. Este firesc să ne respectăm între noi chiar dacă împărtăşim crezuri şi religii diferite, însă trebuie ţinem cont că majoritatea românilor, în pondere de peste 80% sunt creştini ortodocşi. Prin urmare, în România Ortodoxă, creştinii ortodocşi majoritari ca Ţene şi Bara sunt îndreptăţiţi să ne salveze ţara.
Trăiască Ortodoxia sfântă a neamului românesc !
de Tene Ionut la 22 May 2009 - 1:59 pm
Marius Ţion să trăiască şi Poezia
de alt opinant... la 4 September 2009 - 8:48 pm
Parintele Tion, spune-mi si mie cum se impaca conceptul de toleranta, unul din fundamentele crestinismului, cu atitudinea ta inflexibila ? Din cate imi aduc aminte nici Iisus Cristos nu era ortodox; oare si pe El il consideri eretic?
Despre preotesele pacatoase de care a scapat parintelul Tion poate lumea ar trebui sa stie ca este la cea de a treia, oficiala, ca despre cele neoficiale…ce sa mai vorbim, ca si parintelul cred ca le-a pierdut numarul…
de Pop Vasile la 4 September 2009 - 10:35 pm
Bai ALTULE OPINANT, eu il cunosc pe Tion de multi ani si te asigur ca e un om absolut normal, cu bune si rele, ca fiecare dintre noi, are o nevasta superba si un copil reusit, e un poet talentat si un om cinstit, insa tu esti un paranoic obsedat si tare invidios datorita pozitiei lui social-culturale. Daca te tii asa de cinstit si corect, spune-mi si mine ce legatura are viata personala a lui Tion cu editorialul asupra caruia se fac comentarii ?
de alt opinant... la 5 September 2009 - 2:54 pm
Pop Vasile…un nume comun…asta n-ar fi o problema daca ar fi un om civilizat si educat, dar nu este, se vede clar din limbajul folosit.Despre paranoia mea si invidia pentru parintel ce sa zic…am o pozitie “social-culturala” mult mai inalta decat Tion si probabil si decat tine.Ma bucur ca are o nevasta “superba” (probabil pentru Stevie Wonder) si un copil reusit (din a treia casnicie i-a iesit).Vad ca nu ai capacitatea de a lega comentariul meu de editorialul in discutie…te las sa mai studiezi un pic problema si daca tot nu pricepi am sa-ti explic …uite un indiciu…vezi partea despre toleranta si faptul ca fiecare are dreptul la Adevarul sau.
de Pop Vasile la 7 September 2009 - 8:52 pm
Altule opinant care de fapt esti tot opinantul din strada,pana sa ajungi la valoarea lui Tion, Tene sau Bara mai ai mult de muncit si pe langa asta iti trebuie si talent care la tine lipseste cu desavarsire.
Asa ca, hai sictir, si mai canta si pe alta coarda, ca asta pe care tot canti s-a dezacordat si dai mereu in “falseturi”, scumpule si micutule paranoic.
de alt opinant... la 8 September 2009 - 7:30 pm
Pop Vasile…eu am incercat, ti-am promis ca am sa-ti si explic, dar imi dau seama ca nu are rost…vad ca esti un om cu multe certitudini si perseverent. Mare calitate si perseverenta asta…o are si boul. Ma simt nevoit sa-ti dau dreptate, nu am talentul si forta necesara de a munci pentru a ajunge la non-valoarea persoanelor enumerate de tine. Probabil ca faci si tu parte din aceeasi “elita”, a functionarilor din primarie, a “nasurilor maronii”. V-ati cocotat in niste functii, datorita faptului ca ati dat si dati din cap cu aviditate, stand in genunchi in spatele sefilor si a liderilor politici a momentului si va credeti niste mici Dumnezei.Din pacate, aveti “picioare de lut” si banuiesc ca si capetele.Imi pare rau sa te dezamagesc dar, nu sunt “scumpul si micutul” tau, nu am asemenea inclinatii, dar iti doresc succes, seara, in Parcul Mare.
de Pop Vasile la 10 September 2009 - 9:34 pm
Alt opinantule, eu nu am afirmat niciodata ca “ai fi al meu”, insa daca tu stii ca in Parcul Mare misuna seara poponarii, inseamna ca te intereseaza subiectul. Eu nu stiam despre aceste misunari de seara… mie imi plac femeile.
Pe de alta parte ai si tu dreptate si imi cer scuze pentru afirmatiile eronate facute anterior. Tu nu esti nici scump , nici micut, ci doar PARANOIC.
de alt opinant... la 11 September 2009 - 8:16 pm
Sigur ca ma intereseaza. Homosexualitatea este un fenomen social important al societatii moderne si sunt destul de interesat de orasul in care traiesc pentru a afla cum si unde se manifesta acest fenomen. Daca tu nu stiai nimic inseamna ca nu te intereseaza acest oras si problemele lui. De fapt, ce sa mai astept de la administratia noastra publica, parca sunt clonati, isi vad numai propriul interes, nu-i intereseaza ce se petrece in urbe. Si mie imi plac femeile, spre deosebire de tine eu nu ma multumesc numai sa le plac.
Am observat ca in fiecare interventie folosesti cuvantul “paranoic”.Pentru a-ti da seama de intelesul acestuia iti trimit definitia sa conform DEX: PARANÓIA f. Stare patologică constând în afectarea psihicului, care se manifestă prin delir sistematic (de grandoare, de persecuție, de gelozie etc.). Ai putea sa te adresezi unui specialist care sa studieze textele scrise de amandoi si dupa aceea sa-ti acorde tratamentul adecvat.
Oricum, cred ca am pierdut prea mult timp in aceasta polemica si nu e frumos sa-i umilesti pe inferiori…poate o reluam, daca mai studiezi un pic
de Tismaneanu la 16 September 2009 - 8:14 am
Jigodie mai perversa si mai frustrata ca Opinantul n-am intalnit pana acum. Trateaza-te domnule, ca esti tare bolnav.
de alt opinant... la 16 September 2009 - 6:55 pm
care din ei?
de Opinantul de serviciu la 16 September 2009 - 7:59 pm
Poponarii care au absolvit Universitatea Cretina Cantemir sunt ipocriti
de Tismaneanu la 17 September 2009 - 8:30 am
Opinantul din strada, Opinantul de serviciu sau alt opinant sunt de fapt UNUL si acelasi imbecil frustrat, neimplinit, paranoic si ipocrit.
Stimabile, om fi noi saraci, da nu suntem prosti.
de Angela Al Fayed la 17 September 2009 - 4:58 pm
Domnule Tismaneanu, de unde stii dumneata ca sub aceste pseudonime se ascunde acelasi om?. Ca filosof, ca evreu si ca anticomunist vorbesti f. urat. Saraci cu duhul sunteti, dle Tismaneanu. Eu personal refuz sa va mai citesc.
de Florin Porcius la 17 September 2009 - 5:00 pm
Eu am terminat la Cantemir, da nu cred ca toti poponarii au terminat la Cantemir.
de alt opinant... la 17 September 2009 - 7:29 pm
nu stiu cine scrie sub pseudonimul d-lui Tismaneanu, insa da-mi voie sa-ti dau un sfat: nu te mai erija in psiholog pentru ca nu te pricepi.Permite-mi sa te corectez: nu sunteti saraci, dar sunteti prosti. Pentru orice om cu inteligenta peste medie este foarte clar ca interventiile opinantiilor sunt scrise cu un stil si o exprimare diferita. De asemenea folositi o terminologie in care un cuvant il contrazice pe urmatorul.Nu sunteti capabili de o polemica inteligenta,bin argumentata si civilizata, in schimb folositi un limbaj suburban, de altfel acesta este apanajul oamenilor marunti, crezand ca in acest fel ii umiliti pe ceilalti. Folosind acest limbaj nu reusiti decat sa va murdariti pe voi insiva si sa aratati celorlalti cat de mici sunteti.
de Tene Ionut la 17 September 2009 - 7:51 pm
Va rog sa va referiti la articol nu sa va reglati conturile pe site.
de NapocaNews la 18 September 2009 - 3:39 pm
@diana: nu stiu de unde aveti impresia ca aici e o zona de interogatoriu si ca noi suntem obligati sa raspundem ineptiilor dvs. Vreti un raspuns? Hai eject, canta la alta masa, aici nu mai e loc…