Scrisoarea deschisă adresată în data de 18 iulie a.c. de către un grup de personalități, profesori și jurnaliști români celor de la The Smithsonian Institute Board of Regents cu privire la incidentele regretabile petrecute la începutul lunii iulie la Washington D.C., în timpul festivalului “Hungarian Heritage: Roots to Revival”, a reușit să scoată la iveală naivitatea americanilor care au căzut în plasa șovinismului promovat de către Budapesta.

Semnatarii scrisorii atrăgeau atenția celor de la The Smithsonian Institute cu privire la modul, nu tocmai corect, în care Ungaria a promovat Transilvania la ”The Smithsonian Folklife Festival”, sugerând că Transilvania ar fi de fapt un teritoriu maghiar.

Cum era de așteptat, americanii de la Smithsonian se spală pe mâini, aruncând pisica în ograda autorităților de la Budapesta, care au învestit peste 1 milion de euro pentru a prezenta spectacolul ”Hungarian Heritage: Roots to Revival” în care au omis să amintească faptul că Transilvania este teritoriu românesc. În răspunsul oficial Smithsonian, semnat de James Deutsch, directorul programului, se menționează faptul că, în mare parte, festivalul a fost organizat în parteneriat cu Ungaria. De fapt, pe websitul Smithsonian există și un link către partea ungară a Smithsonian Institution. Acolo se poate observa clar cum 3 din cele 6 comunități prezentate la Hungarian Heritage sunt din România: http://folklife.hu/participants/communities/

Interesant este însă că, fără să amintească absolut nimic în răspunsul lor, cei de la Smithsonian au scos ”Ciocârlia” din lista melodiilor ungurești de pe pagina oficială de internet a instituției americane, ceea ce reprezintă dovadă clară a faptului că americanii de la Smithsonian au crezut orbește în organizarea ”partenerilor” din Ungaria care au sugerat până la ultimul detaliu cum se va desfășura festivalul, cine va participa și ce zone ”culturale” vor fi prezentate. Românii din America au observat că ”Ciocârlia” era trecută drept melodie din Ungaria și au trimis numeroase sesizări, inclusiv prin intermediul paginii de Facebook a Smithsonian Folklife Festival. Câteva zile mai târziu melodia a fost înlăturată, însă reprezentanții Smithsonian au evitat să vorbească despre această ”eroare” culturală.

În răspuns se mai arată că, din cei 127 de participanți la festival, doar 19 au declarat România ca ”reședință”. Directorul programului, James Deutsch, evită în mod vădit să spună lucrurilor pe nume și să admită că, de fapt, participanții erau cetățeni ai României care s-ar fi supus unor legi internaționale cu totul diferite. De exemplu, în acest material video filmat de o televiziune locală, directoarea programului din partea Ungariei, și autoarea gravelor erori culturale, nu spune nici un cuvânt despre faptul că sunt și cetățeni români printre participanții la festival. Mai mult, nesimțirea atinge cote maxime când femeia alege tocmai pe dansatorii din România să demonstreze un dans, iar mai târziu o altă participantă specifică faptul că localitatea Ghimeș a aparținut Ungariei până la 1921. Nicăieri în tot materialul video nu se spune că, de fapt, atât dansatorii cât și portul popular sunt din România. http://folklife.hu/blog/fox-5s-report-about-the-festival/

Pe timpul festivalului, cetățeni din Ghimeș, Bacău (cel cu codița legata la spate în materialul video) au agresat verbal și fizic americani de origine română. Artiștii au susținut cu voce tare, în limba maghiară, că ei sunt ”unguri, nu români” și că, în timp ce românii flutură steagul României, Transilvania aparține Ungariei. În același timp, organizatorii de la Smithsonian au trebuit să dea jos steagul Ținutului Secuiesc de pe o structură din lemn din fața Capitoliului American, ridicată acolo imediat după ce structura a fost construită de tâmplari din România.

Festivalul a fost sponsorizat și de o organizație americano-ungurească din SUA. American-Hungarian Federation a fost stabilită în SUA în 1906 și a fost fondată de imigranți unguri. Federația a donat 10.000 de dolari pentru acesta festival si a susținut un proiect al Ambasadei Ungariei la Washington de a aduna în total 100.000 de dolari. Cu doar câteva luni înainte de acest festival, în luna martie, membri ai organizației au protestat în fața Casei Albe cu steagul Ținutului Secuiesc, susținând că maghiarii din Transilvania sunt persecutați de români și au militat pentru autonomia acestui ținut. http://www.americanhungarianfederation.org/news_rumania_Autonomy_2013-03-10.html

American-Hungarian Federation consideră că Tratatul de la Trianon, care a consfințit actualele granițe ale României suverane, este o mare nedreptate pentru Ungaria și trebuie anulat. Tot acest grup a promovat și scrisoarea trimisă în luna iunie de către un grup de congresmani americani, șefului Departamentului de Stat, John Kerry, în care i se cere să intervină în Justiția României și să forțeze statul român să restituie proprietățile confiscate în regim de urgență. Ungurii au mai acuzat România și în trecut că persecută și încalcă drepturile minorităților maghiare, însă Americanii au comandat o anchetă proprie în care au concluzionat că minoritățile nu o duceau mai rău, în România, decât etnicii români și că de fapt se bucurau de drepturi religioase mai mult decât etnici maghiari din alte țări, așa cum se arată în telegrama transmisă de Ambasada Americană la Budapesta în 1975 : http://aad.archives.gov/aad/createpdf?rid=106853&dt=2476&dl=1345

Acuzațiile de discriminare etnică sunt o practică veche a separatiștilor fideli Ungariei. Depinde însă de inteligența, cunoștințele istorice și verticalitatea actorilor internaționali, inclusiv Smithsonian, de a se lăsa păcăliți cu fiecare val de renaștere a dorințelor separatiste promovate de ”prietenii” României.

Citeste mai mult pe: Dan Tanasa