Elevii de etnie rromă din județul Cluj vor fi ajutați în adaptarea și integrarea lor în mediul școlar. Aceștia vor primi sprijin din partea unor specialiști, ce vor fi formați în vederea implementării în cadrul școlilor clujene a metodei „Nurture”, derulată cu succes de mai mulți ani în școlile din Marea Britanie. Metoda se adresează comunităților cu un grad ridicat de delincvență și copiilor cu probleme de comportament, care nu se pot adapta la clasă. Inițiativa implementării metodei „Nurture” în comunitățile de etnie rromă din județul Cluj aparține Asociației Ortodoxe Social-Misionar-Culturală pentru Rromi „Sfântul Moise Arapul” a Arhiepiscopiei Clujului.

Proiectul pilot, derulat în școlile clujene

Membrii Asociației Ortodoxe Social-Misionar-Culturală pentru Rromi „Sfântul Moise Arapul” au organizat în perioada 18-21 septembrie 2013 o întâlnire de lucru în vederea dezvoltării unor programe educaţionale pentru populaţia de etnie rromă. Partenerii de lucru au fost reprezentanţi ai Fundaţiei RO-MAN-AID din Insula Man din Marea Britanie. În data de 18 septembrie a avut loc o întalnire de lucru la Școala din Suceag, comuna Baciu, alături de cadrele didactice, directorul şcolii şi un lider rrom-consilier din cadrul Consiliului Local Baciu. În data de 19 septembrie a fost vizitată Şcoala „Traian Dârjan” din Someşeni, unde un procent semnificativ al elevilor provin din comunităţile din Pata-Rât. De asemenea au fost vizitate câteva familii de rromi din Pata-Rât, mai exact de pe strada Cantonului şi de la Groapa de Gunoi. Alături de oaspeţii specialişti din Insula Man au fost purtate dezbateri despre problemele particulare identificate în cele două şcoli vizitate, dar şi particularităţile familiilor de rromi din aceste zone. Totodată s-a discutat despre posibilitatea implementării unor programe educaţionale de tip „Nurture”. Acest model educaţional foloseşte metode activ-participative în procesul de predare-învăţare. Grupele „Nurture” funcţionează în spaţiul şcolar şi au menirea de a compensa lipsa suportului familial, adresându-se copiilor cu probleme în învăţare, adaptare la mediul clasei pe fondul unor probleme emoţionale, comportamentale şi sociale. Metoda funcţionează de peste 40 de ani cu rezultate remarcabile, în fostele colonii britanice, în comunităţi cu un grad ridicat de delicvenţă. În România proiectul pilot este implementat din 2011 în localitatea Girișu, din județul Bihor, de Fundația RO-MAN-AID din Marea Britanie, în colaborare cu Filantropia Oradea. În acești doi ani de implementare a proiectului s-a înregistrat o diminuare a ratei abandonului școlar și o îmbunătățire a activității școlare și a comportamentului elevilor.

Masă rotundă despre educația elevilor rromi

Pe 20 septembrie 2013, la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, în sala Nicolae Ivan, a avut loc o masă rotundă despre educaţia copiilor rromi din comunităţile clujene. Au participat la întrunire profesori de limba rromani, mediatori şcolari, profesori de istoria şi tradiţiile rromilor, precum şi preşedintele ASCOR Cluj, Bogdan Dincă. În cadrul întâlnirii a fost prezentată motoda “Nurture” de către reprezentanţii Fundaţiei RO-MAN-AID din insula Man. Inițiativa a primit și binecuvântarea ÎPS Părinte Arhiepiscop și Mitropolit Andrei, care i-a încurajat pe cei implicați să colaboreze în scopul sprijinirii educaţiei copiilor rromi din comunităţile mai dificile şi supuse excluziunii sociale şi rezidenţiale, după cum a precizat președintele Asociației Ortodoxe Social-Misionar-Culturală pentru Rromi „Sfântul Moise Arapul”, Crăciun Ioan Lăcătuș.

Asociaţia Ortodoxă Social-Misionar-Culturală pentru Rromi „Sfântul Moise Arapul”, funcţionează cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului cu misiunea de a contribui la îmbunătăţirea calităţii vieţii persoanelor, grupurilor, comunităţilor aparţinând minorităţii rrome, dezvoltând programe alternative sau complementare adaptate nevoilor acestora.

Andreea Pâgleşan, Sursa: Radio Renasterea