După 15 ani de când s-a pus la cale afacerea Roşia Montană, de către asasinii economici şi asasinii politici străini şi autohtoni, se cunoaşte doar parţial adevărul privind contractul, actele adiţionale, modul de dobândire a licenţei de exploatare, demersurile ilegale ale aşa-zisului investitor, numeroasele procese încheiate şi cele aflate pe rolul instanţelor, stadiul cercetărilor penale efectuate de către Parchet şi D.N.A.

Poporul Român şi Parlamentul României nu au acces la clauzele secrete şi confidenţiale din contractul şi actele adiţionale pentru jefuirea zăcământului de la Roşia Montană ! De asemenea, este ţinută la secret lista lungă a persoanelor implicate în acte de corupţie pentru a susţine interesele unei firme internaţionale înfiinţată cu câteva luni înainte de semnarea contractului pentru dinamitarea Roşiei Montane şi jefuirea celui mai valoros zăcământ din Europa de aur, argint, wolfram şi multe alte metale rare. Neavând acces la aceste informaţii secrete şi nici măcar curiozitatea de a le afla, parlamentarii au hotărât înfiinţarea unei Comisii speciale pentru Roşia Montană, adică pentru susţinerea proiectului RMGC însuşit de toţi membrii Guvernului Ponta II. Aceasta este cea de-a doua Comisie specială a Parlamentului pe tema Roşiei Montane. Prima Comisie specială pentru analiza oportunităţii investiţiei de la Roşia Montană a fost înfiinţată de Parlament prin Hotărârea nr.8 din 27 martie 2003 şi a avut în fruntea sa pe preşedintele Alexandru Sassu (PSD) şi vicepreşedintele Emil Crişan (PRM). Comisia a fost formată din 13 senatori şi deputaţi şi a activat în perioada 5 mai–12 iunie 2003. În zilele de 7 şi 8 mai 2003 Comisia s-a deplasat în comuna Roşia Montană. Cazarea şi cina festivă au fost asigurate de RMGC la pensiunea „Perla Arieşului” din Albac. După „atenţiile” oferite de gazde, majoritatea parlamentarilor au semnat, după răsfoire, Raportul Comisiei adus de preşedintele Alexandru Sassu (nespecialist în domeniul minier) având 60 de pagini, dintre care multe identice. Se pare că, Raportul a fost oferit gratuit de reprezentanţii RMGC. Parlamentarii PRM (senatorul Constantin Bâciu şi deputaţii Emil Crişan şi Gheorghe Dinu) au fost singurii care l-au citit şi au refuzat să semneze aşa-zisul Raport adus de preşedintele Alexandru Sassu (care a declarat că l-a scris în noaptea precedentă depunerii). Parlamentarii PRM au depus la Parlament o Notă de obiecţiuni la Raportul Sassu, în care subliniază următoarele:

a) Transferul licenţei de concesiune pentru exploatarea de la Roşia Montană este ilegal.
b) Consiliul local al comunei Roşia Montană a comis grave ilegalităţi cu ocazia concesionării ori vânzării unor terenuri către RMGC.
c) Ecologizarea zonei, după încheierea perioadei de exploatare, va reveni în sarcina exclusivă a Statului Român, timp de câteva sute de ani.
d) Procedura de exploatare prin explozii succesive şi de mare intensitate nu va conserva ci va pulveriza descoperirile arheologice, siturile protejate, monumentele istorice şi proprietăţile cetăţenilor.
e) Barajul iazului de decantare reprezintă un potenţial pericol pentru oraşul Abrud şi locuitorii satului Corna.
Ambele documente din anul 2003 zac într-un sertar la Parlamentul României care nu s-a pronunţat încă (în zece ani) asupra oportunităţii investiţiei străine de la Roşia Montană prin dinamitare, folosirea de cianuri şi care lichidează peste 10.000 locuri de muncă din zonă.
În anul 2006, o altă mini-Comisie de la Camera Deputaţilor, condusă de deputatul Relu Fenechiu şi formată din deputaţii Mircea Duşa, Traian Igaş, Ioan Oltean şi Cristian Stănescu, s-a deplasat la Roşia Montană, dar nici aceasta nu şi-a finalizat demersurile în legătură cu avizul şi Acordul de mediu.

În lunile septembrie-octombrie a.c., a treia Comisie parlamentară formată din 19 membri, a primit misiunea să mimeze câte ceva pe tema Roşiei Montane şi să justifice pretenţiile asasinilor economici şi asasinilor politici. Nu-i exclus să se încerce repetarea scenariului din anul 2003 şi Raportul Comisiei parlamentare să fie deja redactat de către iniţiatorii proiectului de lege însuşit de Guvernul Ponta II, iar cei 12 parlamentari să facă o excursie în Munţii Apuseni.

Conform Constituţiei României, Parlamentul numeşte şi controlează Guvernul. În cazul proiectului Roşia Montană, Guvernul Ponta II şi majoritatea USL conduc şi controlează Parlamentul României, respectiv pe cei 588 de parlamentari aleşi de calculator uninominal, câte 2-3 la grămadă dintr-un colegiu. După ce Guvernul Ponta II şi-a însuşit proiectul de lege al RMGC, a reuşit să impună Parlamentului o Comisie specială care să pregătească sau să primească un Raport pentru dinamitarea Roşiei Montane, producerea a peste 3.000 de cutremure devastatoare, folosirea a 200 milioane kg de cianură, realizarea celui mai mare dezastru din Europa şi jefuirea uriaşului zăcământ de metale preţioase, evaluat la peste 100 miliarde euro. Culmea Comisiei speciale este să scrie şi să susţină în Parlament şi împotriva Poporului Român un asemenea Raport.

Se ştie că, în peste 15 ani firma privată RMGC nu a reuşit să respecte prevederile legale şi să obţină aprobările prevăzute de lege pentru a începe lucrările de exploatare prin dinamitare şi cianurare a zăcământului de la Roşia Montană.

Respectând Constituţia României, într-un stat de drept şi apărând Interesul Naţional, luând în considerare solicitările zecilor de mii de protestatari români (pe care îi sfidează senatorul Ilie Sârbu, socrul premierului Victor Viorel Ponta), în cazul afacerii Roşia Montană este obligatoriu ca Parlamentul să înfiinţeze o Comisie specială de anchetă pentru aflarea adevărului privind Roşia Montană şi numeroasele încălcări ale legilor, în perioada 1996-2013. Abia după finalizarea Raportului Comisiei parlamentare de anchetă privind Roşia Montană se va putea dezbate şi vota în Parlament proiectul RMGC. Conform Constituţiei, nu corporaţia face legislaţia !
Până la constituirea acestei Comisii speciale de anchetă este necesar ca opinia publică şi mai ales zecile de mii de protestatari din ţară şi străinătate să afle următoarele:

1.Poziţia oficială a tuturor partidelor politice parlamentare şi neparlamentare referitoare la proiectul RMGC, care are numeroase clauze secrete pentru Poporul Român.
2.Demisionează sau nu cei 19 senatori şi deputaţi numiţi în Comisia parlamentară pentru dinamitarea Roşiei Montane, pentru producerea celui mai mare dezastru ecologic din Europa şi pentru jefuirea uriaşei bogăţii a Poporului Român ?
3.De la ce dată, Preşedintele României îşi îndeplineşte promisiunea electorală vizând amplasarea ţepelor în Piaţa Victoriei şi întocmirea listei de aşteptare ?
4.Dacă în ultima zi a acestui trimestru, aşa cum a promis, Preşedintele României, va fi prezent în Piaţa Universităţii şi va aborda aspectele de neconstituţionalitate şi ilegalităţile proiectului RMGC?
5.În ce stadiu se află cercetările penale efectuate de Parchet şi DNA în legătură cu concursul de infracţiuni privind proiectul RMGC? De ce Parlamentul nu este interesat şi nu aşteaptă finalizarea cercetărilor penale şi hotărările judecătoreşti irevocabile în legătură cu proiectul RMGC şi numeroşii făptuitori?
6.Ce interes au şi cu ce au fost „sensibilizaţi” miniştrii-avocaţi ai RMGC ca să susţină în Guvern şi în Parlament interesele unei firme private îndreptate împotriva Poporului Român ?
7.De ce a acceptat conducerea Parlamentului să înscrie în agenda sa proiectul de lege al RMGC, însuşit fără comentarii de către Guvernul Ponta II, care nu are Acordul de mediu ? Se ştie că, în ultimii 15 ani, RMGC nu a îndeplinit prevederile legale şi nu a obţinut Acordul de mediu pentru proiectul de la Roşia Montană !

8.De ce miniştrii-avocaţi ai RMGC acţionează cu sprijinul USL pentru exproprierea cetăţenilor români spre a satisface interesele unei firme private străine ?
9.Cine şi de ce a aprobat firmei RMGC ca să facă cheltuieli la Roşia Montană, în perioada 1996-2013, până la respingerea proiectului antiromânesc, antiecologic şi antieuropean?
10.Când îşi angajează răspunderea Guvernul Ponta II în Parlament pe un proiect de lege (cu termene pe zile şi luni, la fel ca în proiectul RMGC) pentru atragerea a peste 20 miliarde euro fonduri europene nerambursabile cu care să creeze cele peste 1.000.000 locuri de muncă promise de USL în campania electorală, din care câteva mii în firmele româneşti care să redeschidă mineritul în Munţii Apuseni, inclusiv la Roşia Montană, folosind tehnologia românească fără cianuri ?

11.De ce a abandonat Guvernul şi Parlamentul României proiectul legii de revizuire a Constituţiei, Legea fundamentală a ţării, în favoarea proiectului de lege pentru o firmă privată care acţionează împotriva Interesului Naţional ?

Dr.Gheorghe Funar
Preşedintele Partidului România Mare