Preţul principalelor zece alimente din coşul de consum a crescut în cei cinci ani de criză cu 24%, cele mai mari creşteri fiind la paste făinoase (peste 50%), carne de pui (48%) şi zahăr (39%).

Zahărul, laptele şi carnea de pui, principalele alimente care alcătuiesc coşul de consum, s-au scumpit în cei cinci ani de criză cu peste 30%, arată indicele alimentar al ZF, calculat pe baza preţurilor din hipermarketurile din Capitală.

ZF a urmărit preţurile a zece produse de bază în ultimii cinci ani şi a analizat evoluţia lor în perioada decembrie 2008 – septembrie 2013. Concluziile ZF sunt că într-o perioadă în care consumul a scăzut cu peste 15% (din 2008 până în vara acestui an) preţul coşului de consum realizat de ZF a crescut cu 24%, semn că actorii din lanţul de consum au încercat să suplinească scăderea vânzărilor prin majorări de preţ.

„Creşterea de preţuri (de 24%, n.red.) în cei cinci ani de criză este în linie cu inflaţia (20% în aceeaşi perioadă – n.red.). Dacă ana­lizăm şi inflaţia şi evo­luţia cursului de schimb putem observa diferenţe de 4-5 procente“, spune Dragoş Ca­bat, analist financiar.

În aceeaşi perioadă în care preţurile pro­du­selor din hipermarketuri s-au scumpit cu 24% leul s-a depreciat în faţa monedei europene de la 3,91 de lei în decembrie 2008 la 4,46 de lei în această lună. Astfel, deprecierea de 14% a mone­dei naţionale este posibil să fie reflectată şi în preţ în special în cazul produselor importate.

Un kilogram de pui grill refrigerat ambalat costă acum în hipermarketuri 10,8 lei, cu 48% mai mult decât la finalul lui 2008, ultimul an de boom economic. De asemenea, cotletul de porc s-a scumpit cu circa 23% în aceeaşi perioadă.

Ziarul Financiar