Cinci ani de la începerea crizei: Clasa politică şi financiară şi-a asigurat supravieţuirea prin împrumuturi ale statului de peste 40 mld. euro; Ceilalţi supravieţuiesc prin insolvenţă, iar clasa de mijloc este practic îngropată.

La cinci ani de la căderea Lehman Brothers, doar americanii şi-au revenit cu adevărat, în timp ce bursa românească bate pasul pe loc. Un scurt bilanţ al celor cinci ani trecuţi de la falimentul băncii americane Lehman Brothers arată că economia locală încă nu şi-a revenit după acel şoc: numărul de salariaţi este cu 450.000 mai mic, vânzările de maşini noi sunt la un sfert faţă de 2008, iar preţurile locuinţelor sunt la jumătate. Industria farma a crescut, dar pe baza decontărilor statului, în timp ce noua gamă de maşini de la Dacia şi B-Maxul produs la Craiova au întors balanţa din piaţa auto.

Piaţa locuinţelor: preţuri la jumătate, livrări cu 30% mai mici

Piaţa rezidenţială a fost printre cele mai lovite de criza ultimilor cinci ani, ţinând cont că preţurile apartamentelor din Bucureşti au scăzut la jumătate în această perioadă, în timp ce livrările de locuinţe au scăzut cu 30% la nivel naţional.

De altfel, preţurile locuinţelor din Bucureşti au început să scadă încă din primăvara anului 2008, cu luni bune înainte de prăbuşirea Lehman Brothers, după ce valorile medii solicitate săriseră pragul de 2.000 de euro/mp pentru apartamentele vechi, astfel că o garsonieră într-un cartier periferic al Capitalei ajunsese să coste şi 60.000 – 70.000 de euro.

În prezent, cu aceşti bani poate fi cumpărat un apartament cu trei camere în acelaşi bloc. În ceea ce priveşte construcţia de locuinţe, datele de la Statistică arată o uşoară revenire în prima jumătate a acestui an, dar producătorii de materiale de construcţii nu simt deocamdată un reviriment real. Astfel, numărul caselor şi apartamentelor livrate în acest an va fi cu circa 20.000 de unităţi mai mic decât în 2008.

Piaţa muncii îşi revine, dar greu

Surprinzător sau nu, în luna septembrie a anului 2008 s-a înregistrat cel mai mare număr de salariaţi din economie din ultimul deceniu, de 4,834 milioane de angajaţi. Ulterior, tăierile de costuri au făcut ca acest indicator să ajungă la un minim istoric, de doar 4 milioane de angajaţi în ianuarie 2011, după ce 2010 a fost pentru companii anul marilor restructurări.

În ultimii doi ani piaţa muncii a dat semne de revenire, iar numărul de locuri de muncă nou-create a început să crească. Doar în prima jumătate a acestui an companiile au făcut peste 70.000 de angajări. Deşi în zona serviciilor IT încă se fac recrutări, sistemul bancar abia a început programele masive de restructurare. Astfel, locurile de muncă pierdute în anii de criză vor fi probabil cu greu recuperate curând: la ora actuală decalajul este de circa 450.000 de posturi.

Peste 700 de noi supermarketuri

Numărul magazinelor din comerţul alimentar modern a continuat să crească puternic şi după 2008, dar spre deosebire de perioada de dinaintea izbucnirii crizei cei mai agresivi jucători au fost cei cu formate mici şi medii, în timp ce reţelele de hipermarketuri şi unităţi cash & carry au fost mult mai prudente.

Spre exemplu, belgienii de la Mega Image aveau în toamna lui 2008 doar 25 de supermarketuri, iar între timp au ajuns la 250 de unităţi, dintre care 100 de magazine de proximitate Shop & Go, în timp ce numărul de magazine Selgros (jucător pe format mare) a avansat în acelaşi timp de la 17 la doar 19 unităţi.

În ciuda scăderii consumului, reţelele străine au continuat să deschidă în fiecare an peste 100 de noi magazine, muşcând astfel în primul rând din micile chioşcuri de la parterul blocurilor.

Producţia auto: plus 70%. Vânzările de maşini noi: minus 75%

Vânzările de maşini noi au scăzut cu 75% în ultimii cinci ani, de la 270.000 de unităţi în 2008 la mai puţin de 70.000, câte sunt estimate pentru acest an, acesta fiind cel mai mare declin înregistrat de o piaţă europeană în acest interval. Pe de altă parte, în aceeaşi perioadă producţia a înregistrat o creştere puternică, de la circa 250.000 de autovehicule la peste 400.000 sau chiar 420.000 în acest an, respectiv o creştere de aproximativ 70%.

Nivelul din acest an este susţinut atât de Dacia, care vine cu o nouă gamă, dar şi de Ford, care a accelerat producţia la Craiova din vara anului trecut. Astfel, în piaţa auto probabil se va ajunge anul acesta la situaţia în care numărul maşinilor produse va fi de şase ori mai mare decât autoturismele noi cumpărate, astfel că în ultimii cinci ani balanţa comercială din industrie a intrat puternic pe excedent.

Tot în scădere faţă de 2008 sunt şi importurile de maşini la mâna a doua. Dacă în urmă cu cinci ani s-au importat aproape 280.000 de maşini la mâna a doua, pe fondul modificării taxei de poluare de la acea vreme, în acest an piaţa este estimată la circa 200.000 de unităţi.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 16.09.2013