Producţia de autoturisme de pe piaţa locală a crescut cu 45% în primele şase luni ale acestui an, cel mai accelerat ritm de creştere din Europa şi al treilea cel mai rapid din lume, potrivit datelor Organizaţiei Internaţionale a Constructorilor de Automobile (OICA).

În România s-au produs în primul se­mes­tru aproape 225.000 de auto­tu­risme, dintre care 181.300 de către Dacia, în creştere cu 17% faţă de pe­rioa­da similară a anului trecut şi aproape 43.500 de către Ford România la Cra­iova, 2013 fiind primul an întreg de producţie pentru B-Max.

„Cel mai probabil saltul în ceea ce priveşte producţia de auto­tu­risme din România nu va mai putea fi repetat în următorii ani. Cu toate acestea, dacă Dacia continuă să lanseze automobile atră­gătoare, producţia României are în continuare loc de creştere“, a declarat pentru ZF Luca Cifferi, redactorul-şef al pu­bli­caţiei Automotive News Europe, cea mai importantă publicaţie economică din industria auto europeană.

Spre comparaţie, în 2012 România ocupa abia locul 15 pe plan mondial, cu o creş­tere a producţiei de autoturisme de doar 5,3% la 326.556 unităţi, volum ce i-a asigurat po­ziţia a zecea în clasament, fiind depăşită atât de Italia, cât şi de Belgia. La nivel euro­pean, în primul semestru doar patru ţări înre­gistrau o creştere a producţiei de maşini, prin­tre care Spania, Marea Britanie, Slova­cia şi România, în timp ce Franţa şi Polonia au marcat cel mai mare declin, de aproape 20%.

Detroitul Estului

La nivel mondial cea mai mare creştere a producţiei a fost înregistrată de Thailanda, ţară considerată a fi „Detroitul Estului“ unde mai nou producţia nu este susţinută doar de japonezii de la Toyota, Isuzu şi Honda, ci şi de americanii de la Ford, care au construit în 2012 o nouă uzină ce va avea o capacitate de 445.000 de unităţi. Spre Thailanda exportă şi Ford România motoare EcoBoost de 1,5 litri pentru a echipa mo­delul Mondeo pentru Asia.

Ritmul accelerat de creştere i-a permis Ro­mâniei să depăşească pentru prima dată Italia în ceea ce priveşte producţia de auto­turisme. În Peninsulă s-au produs în primele şase luni 220.100 de autoturisme, în scădere cu aproape 8% faţă de perioada similară a anu­lui trecut. Mai mult, prin creşterea pro­duc­ţiei locale, România nu doar a urcat pe locul opt în top zece ţări producătoare, ci s-a apropiat foarte mult de Polonia.

Pe de altă parte, în lunile septembrie şi oc­tombrie Ford a anunţat deja şapte, res­pec­tiv 13 zile în care va opri pro­ducţia la Cra­io­va, pe fon­dul cererii scă­zu­te la nivel euro­pean, interval în care nu vor fi produse 7.300 de maşini.

În Polonia s-au produs în se­mes­trul întâi 254.800 de autoturisme, adică cu doar 30.000 mai mult decât în România, producţia fiind în scădere cu 19% comparativ cu perioada si­mi­lară a anului trecut. Spre comparaţie, anul trecut tot în prima jumătate a anului, Po­lonia producea de două ori mai multe maşini ca România, producţia fiind susţinută atât de General Motors, cu uzina Opel, cât şi de Fiat.

Fiat cântăreşte decisiv pentru Polonia

De producţia Fiat depinde producţia de autoturisme atât în Italia, cât şi în Polonia. Italienii au decis ca în acest an să mute producţia modelului Panda înapoi în Italia, la uzina din Napoli, iar spre sfârşitul anului trecut, Fiat a concediat 1.500 de angajaţi ai fa­bricii din Tychy, Polonia, ajungând la 4.900 de oameni, potrivit datelor publicaţiei Auto­motive News Europe. În uzina din Po­lonia italienii mai produc şi Fiat 500, Ford Ka şi Lancia Ypsilon. Scăderea producţiei din Polonia are un impact direct asupra expor­turilor ţării, în condiţiile în care 99% din maşinile asamblate de polonezi sunt vân­dute pe pieţe externe. De asemenea, şi Ford Ka, model construit pe aceeaşi platformă cu Fiat 500 înregistrează o scădere a vânzărilor de aproape 30% în primele patru luni ale acestui an, după ce în 2012 acestea s-au micşo­rat cu 20%, la mai puţin de 60.000 de uni­tăţi. Mai mult, Ka nu face parte din poli­tica globală a constructorului american şi repre­zintă un model care nu produce profit, po­trivit oficialilor Ford citaţi de Automotive News.

Pe de altă parte, General Motors are în plan creşterea producţiei la uzina din Gliwice, dar abia în 2015 când va muta integral producţia modelului Astra în Polonia, în timp ce la Ruesselscheim se va muta producţia monovolumului Zafira, asamblat momentan la Bochum, uzină ce urmează a fi închisă până la sfârşitul anului următor. Chiar şi aşa, uzina GM din Polonia are în prezent doar 3.000 de angajaţi şi o capacitate anuală de aproape 210.000 de unităţi.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.09.2013