O familie din Cluj-Napoca a depus o plângere penală împotriva Consiliului Judeţean Cluj pentru tulburare în posesie şi distrugere, după ce au fost amplasate mai multe balize luminoase pentru noua pistă de 2.100 de metri a aeroportului din oraş pe terenuri neexpropriate, fără acordul proprietarilor.

Radu Rusu, reprezentant al Grupului de Iniţiativă al Proprietarilor Someşeni – Exproprieri – Aeroport, a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că au fost amplasate mai multe balize pe terenuri aparţinând unor familii din cartierul Someşeni, dar şi din satul Sânicoară.

„Joi, a fost depusă o plângere penală împotriva Consiliului Judeţean Cluj de către o familie din cartierul Someşeni din Cluj-Napoca pentru tulburare de posesie şi distrugere din cauza faptului că, pe un teren proprietate privată, neexpropriat încă, fără a se cere acordul proprietarilor, au fost amplasate balizele luminoase de la capătul estic al pistei. Plângerea a fost făcută de familia Handrea, care s-a trezit cu câteva balize amplasate pe terenul ei, în lanul de porumb, fără să ştie. Alte balize au fost amplasate pe terenul unui vecin, dar şi pe al unei rude a familiei Handrea din satul Sânicoară”, a spus Rusu.

Potrivit acestuia, Dorina Handrea, cea care a depus plângerea penală, a observat în urmă cu trei zile că pe terenul familiei sale au fost montate balizele luminoase.

„Familia Handrea nu a fost expropriată, terenul este privat, iar cei de la CJ au montat ilegal balizele”, a spus Rusu.

Acesta a adăugat că membrii Grupului de Iniţiativă al Proprietarilor Someşeni – Exproprieri – Aeroport, constituit din persoane care fie nu au primit bani pentru terenurile expropriate, fie sunt nemulţumite de preţul mic oferit de Consiliul Judeţean Cluj, vor încerca, sâmbătă, să îi înmâneze personal premierului Victor Ponta un memoriu legat de problema exproprierilor pentru pista aeroportului.

„Facem apel la persoanele afectate de exproprierile care s-au făcut până la această oră şi de cele care urmează odată cu devierea Someşului pentru pista de 3.500 de metri a aeroportului, să fie prezente în număr cât mai mare, sâmbătă, la inaugurarea pistei de 2.100 de metri. Încercăm să ne prezentăm nemulţumirile în faţa reprezentanţilor autorităţilor centrale, a premierului Ponta, căruia vrem să îi înmânăm, personal, un memoriu. Aşa cum Avram Iancu a luptat pentru dreptate şi noi am fost fortaţi de către autorităţile locale să ne căutăm dreptatea în tribunal”, a subliniat Radu Rusu.

Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ) Cluj, Gina Pop, a declarat, vineri, corespondentului MEDIAFAX că plângerea penală împotriva CJ Cluj a fost depusă la Secţia nr. 7 Poliţie, urmând ca poliţiştii să facă cercetări în acest caz cu privire la aspectele sesizate.

Preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, a refuzat să comenteze plângerea penală.

Lucrările la pista de decolare-aterizare de 3.500 de metri au început în septembrie 2011, în prima etapă pista având 2.100 de metri, iar lucrările vor fi inaugurate sâmbătă, în prezenţa premierului Victor Ponta şi a preşedintelui Senatului, Crin Antonescu.

Costurile proiectului sunt estimate la circa 78 de milioane de euro.

Lucrările la prima etapă, cea de construire a pistei de 2.100 de metri, au fost întârziate din cauza unor probleme tehnice descoperite pe parcurs, care au necesitat noi soluţii din partea constructorilor. De asemenea, finanţarea unor lucrări de regularizare şi deviere a pârâului Murători din zonă a fost întârziată, sumele fiind deblocate abia în luna martie de la Administraţia Naţională Apele Române.

Lucrările sunt realizate de o asociere între firmele SCC Napoca SA, SC ICCO Systems SRL şi SC Geo Arc SRL.

În februarie, Administraţia de Apă Someş-Tisa a anunţat obţinerea unei finanţări europene de 18 milioane euro pentru devierea râului Someş, astfel încât să poată fi prelungită pista Aeroportului Cluj de la 2.100 de metri la 3.500, după care a revenit şi a invocat „erori în informare”, susţinând că banii erau, de fapt, pentru lucrări împotriva inundaţiilor.

În iunie, vicepremierul Liviu Dragnea se declara „ultra supărat şi îngrijorat” de modul în care Consiliul Judeţean Cluj a gestionat lucrările la pista de 2.100 de metri a Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, avertizând atunci că există riscul ca aceasta să nu fie funcţională în 15 octombrie, conform graficului. Liviu Dragnea spunea că nu a fost informat de către reprezentanţii Consiliului Judeţean Cluj asupra existenţei unor probleme legate de exproprierile de terenuri şi de finanţarea lucrării.

În iulie, peste o sută de persoane au protestat, în faţa Consiliului Judeţean Cluj, faţă de subevaluarea despăgubirilor pentru terenurile pe care se construieşte noua pistă a Aeroportului Internaţional Cluj-Napoca, huiduindu-l pe preşedintele Horea Uioreanu şi cerându-i demisia.

„Nu suntem de acord cu subevaluarea despăgubirilor pentru terenurile expropriate în vederea construirii pistei aeroportului. În 2010, era evaluat la 12 euro un metru pătrat în extravilanul Clujului, iar acum a fost evaluat la 2 euro. În extravilanul comunei Apahida, a scăzut de la 8 euro pe metrul pătrat la 40 de bani. Este o adevărată hoţie şi nu suntem de acord cu aşa ceva, cât timp preţul pieţei este de 30 – 50 de euro pe metrul pătrat”, spunea atunci unul dintre proprietarii de teren, Eugen Pintea, care are o suprafaţă de 5.000 de metri pătraţi.

Preşedintele CJ Cluj, Horea Uioreanu, declara atunci că instituţia nu poate să satisfacă doleanţele proprietarilor de terenuri pentru că ar încălca legea. Uioreanu afirma că proprietarii de terenuri vor despăgubiri la preţul din anul 2010 al terenurilor, ceea ce nu ar fi legal.

În 23 iulie, Radu Rusu, care este proprietar de teren din zona Aeroportului Internaţional, i-a transmis premierului Victor Ponta un memoriu “în nume propriu şi în numele a încă circa 200 de proprietari din Cluj-Napoca şi Apahida”, în care susţinea că statul “naţionalizează proprietăţile”, iar Consiliul Judeţean Cluj a modificat sumele individuale aferente despăgubirilor pentru proprietarii de terenuri. Potrivit acestuia, preţul terenului a scăzut, din 2010, de la 32 de lei/metru pătrat (circa 8 euro) la 0,40 lei/metru pătrat (circa 10 eurocenţi) pentru teren extravilan în Apahida, de la 51 de lei/metru pătrat (circa 12 euro) la 8,80 lei/metru pătrat (circa 2 euro) pentru teren extravilan în Cluj-Napoca şi de la 79 de lei/metru pătrat (circa 18 euro) la 68,70 lei/metru pătrat (circa 15 euro) pentru teren intravilan în Cluj-Napoca.

În plus, proprietarii de teren susţineau că există mari suspiciuni legate de modul de atribuire a contractului de evaluare a parcelelor de către Consiliul Judeţean Cluj către SC Expertus, în condiţiile în care documentul s-a încheiat în 3 iunie, iar expertul se obliga să realizeze expertiza în termen de 10 zile de la data semnării contractului, dar, studiind expertiza, s-a constatat că ea „a fost făcută anterior semnării contractului, la 2 mai 2013”.

Vicepremierul Liviu Dragnea a declarat, vineri, la Cluj, că autorităţile centrale caută soluţii de finanţare europeană pentru prelungirea pistei Aeroportului Internaţional „Avram Iancu” Cluj până la 3.500 de metri, după ce prima etapă – de 2.100 de metri – a fost finalizată.

Consiliul Judeţean Cluj a cheltuit până în prezent peste 22 de milioane de lei pentru exproprierea terenurilor necesare noii piste de 2.100 de metri.

Noua pistă de 2.100 de metri urmează să fie inaungurată sâmbătă, în prezenţa premierului Victor Ponta, a vicepremierului Liviu Dragnea şi a preşedintelui Senatului, Crin Antonescu. Un miting aviatic şi o tombolă pentru 250 de persoane care vor putea să zboare gratuit cu un avion Airbus 318 vor fi organizate cu această ocazie.

Până sâmbătă, la inaugurarea noii piste, avioanele aterizează şi decolează de pe vechea pistă, care nu mai îndeplineşte condiţiile tehnice, urmând ca aceasta să devină o simplă cale de rulare a aeronavelor.

Andreea Tobias, Vasile Magradean, Sursa: Mediafax