Pregătirile pentru vizitele lui Ceauşescu la Cluj începeau cu zile bune înainte. Erau coordonate de liderii judeţeni ai PCR şi de Securitate.

Istoricul clujean Vasile Lechinţan povesteşte că Nicolae Ceauşescu venea în judeţul Cluj fie la începerea anului şcolar, fie să viziteze diverse fabrici. Iar fiecare vizită trebuia să iasă perfect. Teoretic. „Ştiu că la o vizită a lui Ceauşescu la Cluj s-au vopsit copacii de pe marginea drumului, în zona localităţii Jucu“, afirmă Lechinţan. Alţii clujeni îşi aduc aminte că la o vizită a dictatorului la CUG (Combinatul de Utilaj Greu) din zona industrială a oraşului Cluj-Napoca s-ar fi vopsit frunzele din copaci. Dacă trecea pe lângă o comună, pe păşuni erau aduse, din alte comune, cele mai grase vite ca fostul şef de stat să aibă o imagine idilică. „Vitele erau aduse cine ştii de pe unde, din ce sate, ca totul să arate bine.

La fiecare vizită veneau sute de oameni, mai mult în silă. Lumea era conştientă de exagerările cu pregătirile şi ca să se desprindă de o realitate îngroşa adevărul. Să nu uităm că poporul român era vestit şi în trecut pentru superstiţiile sale“, zice istoricul clujean. Bitum pentru siguranţa tocurilor tovarăşei La sfârşitul verii din 1983, Nicolae Ceauşescu mergea în vizită la Gherla. Dan Rusu, fost director al Combinatului de Prelucrare a Lemnului din Gherla între anii 1975 şi 1999, povesteşte: „Ceauşescu ar fi trebuit să viziteze de fapt fabrica de chibrituri, construită cu utilaje aduse din China, în schimbul unor mărfuri exportate de România, însă fabrica nu era înca pusă în funcţiune la acea dată, astfel că s-a hotărât traseul pentru o vizită prin celelalte puncte din combinat. Totul trebuia zugrăvit, vopsit, adunat, curăţat, stivuit, aranjat depozitul, măturată curtea.

Am marcat culoarele cu alb, după lege. Abia după aceea, mi s-a spus că tovarăşei nu-i plac culoarele vopsite alb, cum prevedea protecţia muncii, aşa că am pus angajaţii din fabrica de scaune să umble peste ele, încoace şi încolo, ca să pară vechi, să nu avem probleme. (..) În curtea unităţii erau mai multe linii de cale ferată, iar un ofiţer de securitate ne-a obligat să punem la trecerile peste acestea, între şină şi contraşină, scândură decupată, rândeluită la nivel, pentru că tovarăşa îşi prinsese odata tocul într-un loc ca acesta. Mai mult, s-a turnat bitum pentru nivelare completă, să nu se întâmple ceva“, potrivit gherlainfo.ro.

Florina Pop, Sursa: Adevarul