Comunitatea evreiască din România folosește dubla măsură: se arată hipersensibilă la anti-Semitismul românesc, de cele mai multe ori unul închipuit, dar este complet oarbă și surdă în fața anti-Semitismului maghiar, foarte agresiv și vizibil inclusiv în România.

Opinia publică românească este martora unui nou caz de anti-Semitism. De această dată este vorba de un colind care a fost difuzat de televiziunea publică și care ar conține un mesaj anti-Semit.

Potrivit celor de la Activenews, Grupul de Dialog Social și Revista “22” au reclamat postul de televiziune TVR 3 la CNA(Consiliul Naţional al Audiovizualului) și CNCD (Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării) pentru că în cadrul emisiunii de relansare a canalului, ar fi difuzat un colind antisemit. Tot de aici aflăm azi și faptul că ”Ambasada Statului Israel la Bucureşti îşi exprimă profunda îngrijorare cu privire la un colind interpretat de corul “Dor transilvan”, condus de domnul Tiberiu Groza, în timpul unei emisiuni difuzate la TVR3, în ziua de vineri, 6 decembrie 2013, care a inclus puternice mesaje anti-semite”.

Suntem din nou martorii unui episod de anti-Semitism închipuit, în opinia mea. Detest anti-Semitismul. Îl consider abject și condamnabil. Nu pot însă să nu-mi exprim public dezacordul față de reacțiile în aceste cazuri închipuite de anti-Semitism atâta vreme cât comunitatea evreiască din România este complet oarbă și surdă în fața anti-Semitismului maghiar atât de agresiv și vizibil, inclusiv în România.

Am sesizat de mai multe ori, aici pe blog, faptul că în județele Covasna și Harghita, și nu numai, se promovează un puternic curent anti-Semit în interiorul comunității maghiare din România. Cu excepția scandalului diplomatic internațional din luna mai 2012 legat de reînhumarea scriitorului fascist, anti-roman și anti-Semit Nyiro Jozsef la Odorheiul Secuiesc, nu am remarcat niciodată o poziția clară și rotundă a evreilor din România în chestiunea anti-Semitismului maghiar. Când vine vorba de anti-Semitismul românesc, comunitatea evreilor din România este foarte vocală. Evident, orice urmă de anti-Semitism trebuie taxată imediat. Cu condiția ca anti-Semitisumul să existe, să nu fie fabricat. Nu același lucru îl fac evreii din România în cazul cultului personalității scriitorului fascist, anti-roman și anti-Semit Nyiro Jozsef.

Despre anti-Semitul Nyiro Jozsef a scris istoricul Vasile Lechințan, documentat la Arhivele Naționale din Cluj-Napoca.

”Nyiro Jozsef a fost membru al Partidului Maghiar Ardelean. Iată care era politica declarată, încă din primăvara anului 1941, a acestui partid: “Faţă de evreimea desprinsă cu propria ei voinţă de maghiarimea transilvană în timpul dominaţiei româneşti, cerem grăbirea tuturor acelor măsuri legale şi de guvern, care, până la aranjarea generală europeană a chestiunii [soluţia finală – notă V. L.], să excludă evreimea din domeniul formării opiniei publice şi al justiţiabilităţii, iar în viaţa economică locul lor să fie ocupat de specialişti unguri…” Nyiro Jozsef nu a avut nici o opinie contrară, nici în partid, nici în Parlamentul ungar, ca reprezentant al acestui partid şi al Ardealului. Mai mult, în presa lui, în Magyar Ero, cu titlul Răspâdirea ştirilor de temut identifică pe evrei drept spioni şi duşmani ai maghiarimii, creind un curent puternic antisemit într-un moment extrem de grav pentru soarta viitoare a evreilor”.

La fel stau lucrurile și în cazul criminalului de război Wass Albert, cunoscut și el pentru manifestările sale anti-Semite. Despre anti-Semitismul lui Wass Albert am vorbit tot noi, românii, evreii fiind muți și în fața acestui subiect.

La toate acestea mai adaug și poziția publică exprimată de președintele statului Israel, Shimon Peres, cu privire la soarta a 400.000 de evrei din România salvați de români în timpul prigoanei naziste.

Având în vedere toate aceste informații se ridică întrebarea legitimă: de ce tac evreii din România în cazul anti-Semitismului maghiar? Nu vreau ca această întrebare să rămână una retorică și aștept un răspuns din partea reprezentanților comunității maghiare din România. Resping orice fel de manifestare anti-Semită și condamn public anti-Semitismul, care de altfel orice formă de manifestare ostilă vreunui popor. Aștept însă ca evreii din România să-mi răspundă la o problemă care afectează credibilitatea lor în contextul societății românești.

 

Dan Tanasa