Că la oraş, din cauza secularismului comunist şi a consumerismului capitalist, Crăciunul tradiţional a dispărut e deja o paradigmă. Naşterea Domnului a fost înlocuită la oraş cu fervoarea cumpărăturilor la mall şi Moş Crăciun schimbat cu crăciuniţele, dotate cu silicoane şi picioare lungi. Încă de la începutul anilor 90 au dispărut la oraş copiii colindători, care băteau în Ajun la uşi să aducă vestea Naşterii Domnului prin colinde. Acum copiii găsesc uşile blocurilor închise cu interfoane, iar colindele au devenit un pericol public dacă sunt arhaice, cei care le cântă fiind pasibil să fie amendaţi de CNCD. Oraşul românesc a căzut în cel mai adânc întuneric spiritual, ca în anii 50 ai secolului trecut, deşi străzile şi clădirile sunt superluminate cu beculeţe. Numai cohortele de ţigani îmbrăcaţi în „irozi” şi cu ursul mai cântă fals şi bat zgomotos din tobe printre blocuri cerând să li se arunce de către locatari bani de pe balcoane. Trăim Crăciunul de la oraş despiritualizat, în care oamenii obosiţi şi spălaţi pe creier de sopping la mall cască gura la emisuni tâmpite la TV despre un Crăciun cu crăciuniţe şi „nore pentru mama”.

Dar să ştiţi că lucrurile s-au degradat şi la ţară. Ani de zile de Crăciun copiii „stelari” colindau uliţele să aducă vestea cea bună a Naşterii Domnului la casa oamenilor gospodari. Vremurile acelea au trecut. Satele s-au golit de oameni. Jumătate dintre locuitori au plecat la muncă în Spania sau Italia. Copiii nu s-au mai născut în ultimii ani, iar bisericile sunt aproape goale în zilele Crăciunului. Poliţia şi preoţii avertizează în Ajunul Crăciunului pe ţărani să închidă porţile, că umblă bande de hoţi şi rromi, care profitând de spiritul Crăciunului sunt puşi pe furate din curţile oamenilor. „Ţigăniile” de la marginea satelor au crescut, iar familiile de români din sat, care nu sunt plecate la lucru în străinătate, fac numai un copil. Anul acesta într-o comună din Sălaj „cu steaua” au colindat numai cetele de ţigani. Copiii de români care s-au incumetat să colinde au găsit pentru prima oară în sat porţile închise cu zăvorul sau cu lacăt, ca în colindele lui Fuego despre casa bogatului. Ţăranii care au deschis totuşi porţile la insistenţele colindătorilor formate din copii de ţigani au avut surpriza să descopere că după ce au plecat „colindătorii” din curte, că li s-au furat globurile exterioare de pe brazi, sania lăsată pe târnaţ sau vreo unealtă din poiată. E adevărat nu toţi ţiganii fură, dar unii dintre ei profită de tradiţia colindatului pentru a fura. Asistăm la o alterare a Crăciunului tradiţional şi la ţară, după ce la oraş românii au înlocuit biserica cu mall-ul. România se depopulează prin emigrare şi scăderea natalitatăţii, datorită unei crize economice şi morale induse în complicitate cu o clasă politică de mercenari a intereselor străine, fapt ce contribuie la o alterare a tradiţiei  Crăciunului ca sărbătoare a copiilor de români ce aduc prin colinde vestea cea bună a Naşterii lui Hristos.

Ionuţ Ţene