Ciobanul Ghiţă, celebru datorita reclamei unei companii de telefonie mobila şi datorită reţelelor sociale, a ajuns în presa internaţională. Caroline Juler de la BBC a publicat, marţi, un amplu reportaj despre Ghiţă, dar şi despre obiceiurile şi tradiţiile ciobanilor români, intitulat „Balada ciobanului român”.

Ciobanii au un loc special în istoria României, iar stilul lor de viaţă nu s-a schimbat prea mult în ultimele secole.

„Un cioban român numit Ghiţă a plecat de acasă, în urmă cu câteva săptămâni, cu oile sale. Nu a folosit vreun camion, ci a luat-o pe jos, împreună cu niste angajaţi, câini şi măgari”, scrie jurnalista britanică.

Pentru o ţară al cărei mit definitoriu se învârte în jurul păstoritului, România nu îşi ocroteşte suficient ciobanii. Balada Mioriţei spune povestea unui cioban care se lasă ucis de doi ciobani rivali, în ciuda faptului că una dintre oile sale îl avertizează de intenţia acestora.

Mioriţa este considerată uneori o metaforă pentru creştinism, un alt mod de a descrie curajul lui Iisus care întoarce şi celălalt obraz. Mioriţa mai poate fi privită ca o reflexie a experienţei poporului român care a îndurat numeroase invazii şi ocupaţii.

Când românii au luptat pentru independenţă in secolul al IX-lea, păstorii transilvaneni au fost văzuti ca pionieri ai mişcării naţionaliste. Cu mult timp înainte, ei au descoperit trasee rapide peste Munţii Carpaţi pentru păşunatul sezonier.

În timpul comunismului, ciobanii au dus-o destul de bine. Şi acum oamenii mai vorbesc despre domnul B. de la Poaiana Sibiului, care i-a cerut lui Ceauşescu permisiunea de a cumpara un elicopter, vrând să-şi supravegheze astfel turmele de oi de la înălţime. Ceauşescu i-a respins cererea, dar povestea a rămas.

Poiana Sibiului este faimoasa acum pentru vilele de lux construite în perioade în care românii stăteau la coadă pentru alimente.

Dupa Revolutie, însă, n-a mai fost atât de bine. Preţurile la lână au scăzut, dar brânza de oaie încă sa vinde bine. Ciobanii români încearcă să păstreze obiceiurile transhumanţei, iar unul dintre ei este şi Ghiţa. Îmbrăcat într-un cojoc lung şi cu o pălărie neagră pe cap, Ghiţă a acceptat sa apară într-o reclamă la o companie de telefonie mobilă.

A devenit rapid celebru, pagina sa de Facebook adunând sute de mii de like-uri într-un timp record. Într-unul dintre interviurile acordate după celebritate, Ghiţă povesteşte cum urbanizarea îi pune în pericol afacerea. Transhumanţa o poate face numai noaptea, pentru că sunt mai puţine maşinişi atunci când traversează şosele este mai ferit de accidente.

NapocaNews