O călătorie dus-întors cu avionul din Bucureşti la Cluj sau Iaşi costă 140 de euro de persoană şi 150 de euro spre Timişoara, mai mult decât un bilet la Londra sau Istanbul cu companii aeriene străine, potrivit unei analize a ZF. Cu trenul, unde tariful este mai mic, călătoria până la Cluj din Capitală durează şi jumătate de zi.

Chiar şi cu o rezervare făcută cu trei luni înainte, la Tarom, singura companie care efectuează zboruri interne, nu se găsesc preţuri mai mici de 140 de euro pe rutele din ţară, în timp ce la com­paniile low-cost eastyJet sau Ryanair care va intra cu zboruri în aprilie, un turist poate cumpăra cu 60-100 de euro un bilet pe Bucureşti-Londra, iar spre Istanbul cu Turkish Airlines găseşte bilete dus-întors la 99 de euro.

Dacă pe cursele interne doar compania naţională Tarom vinde bilete, fără să aibă vreun competitor, pe cele externe competiţia este puternică, oferta fiind mai variată şi preţurile mai atractive. Tarom transportă pe rute interne circa 600.000 de pasageri, circa 28% din numărul total de pasageri anual, potrivit ultimelor date dispo­nibile. Oficialii Tarom nu au răspuns solicitării ZF de a comenta această situaţie.

În aceste condiţii, tot mai mulţi români aleg să meargă în vacanţe de tip city-break (pe durata unui weekend) în destinaţii externe, în defavoarea oraşelor din ţară, ceea ce duce la venituri mai mici pentru operatorii locali din turism- hoteluri, restaurante.

Spre comparaţie, în Turcia, pasagerii plătesc pentru un zbor intern pe o distanţă chiar mai mare decât cea dintre Bucureşti-Timişoara doar 40-50 de euro de persoană, de trei ori mai puţin decât pentru o deplasare pe Bucureşti –Timişoara cu avionul. „Nu am mers niciodată într-un city-break în România deoarece mi se par scumpe biletele de avion, mai scumpe decât pentru o destinaţie externă. Cu banii pe care îi dau pe un bilet până la Cluj merg la Roma. Am zburat intern şi în alte ţări precum Norvegia, şi preţurile erau mai mici“, spune Cristina, 26 de ani.

Veniturile în turism ar creşte dacă ar fi stimulate călătoriile în ţară, însă tarifele mari practicate pe zborurile interne nu încurajează acest tip de trafic. Aşa se explică şi absenţa ofertelor de tip city-break în oraşe ca Timişoara, Cluj sau Iaşi din oferta agenţiilor de turism din ţară, care promovează constant vacanţele city-break în destinaţii europene.

„Pentru că nu există concurenţă pe cursele interne sunt tarife de dumping. Dacă nu merge transportul, are de suferit tot turismul, hotelurile din ţară, restaurantele. De exemplu, la Cons­tanţa, din cauză că nu mai există zboruri regulate, are de suferit tot turismul de pe litoral“, a spus Gheorghe Fodo­reanu, reprezentantul agenţiei de turism Invitation România, care aduce străini în ţară. El spune că nu există cerere pentru pachetele de tip city-break în ţară, „tarifele sunt mari, similare cu cele ale unui city-break la Paris“, a spus el. Orientarea ro­mânilor spre vacanţe externe se vede şi în sumele lăsate pe călătoriile în străinătate. Românii au cheltuit în primele zece luni de anul trecut circa 1,3 miliarde de euro pe călătorii în străinătate, mai mult cu 10% faţă de perioada similară a anului anterior, potrivit datelor de pe site-ul Băncii Naţionale a României. Străinii au lăsat în ţară un miliard de euro, balanţa de plăţi în turism fiind negativă.

„Trimitem 2.000-3.000 de români în city-break în străinătate, dar în ţară avem foarte puţini care merg. Am mai avut grupuri de străini care au venit în Bucureşti şi au vrut să ajungă cu avionul la Iaşi, şi pentru grupuri tarifele sunt mari. Este şi cererea care reglează oferta“, a spus Mircea Vladu, repre­zen­tantul agenţiei Prestige Tours. „Am zburat pe cursă internă în Turcia şi avionul era plin ochi, un avion cu 120-200 de locuri. Frecvenţa de zbor era mare de asemenea“, a spus Vladu. Pe curse interne în România operează avioane de capacitate mică (tip ATR).

Nici tarifele pentru călătoriile cu trenul nu sunt foarte atractive com­pa­ra-tiv cu condiţiile oferite. O călătorie dus-întors cu trenul pe ruta Bucureşti-Timişoara costă 210 lei (47 euro) de persoană – cât un zbor intern în Turcia- deşi distanţa de 533 de kilometri pe calea ferată este parcursă în cel puţin opt ore şi jumătate, după cum aratele datele de pe site-ul companiei de stat CFR Călători. În mod normal, această distanţă ar putea fi parcursă în doar cinci ore şi jumătate, la o viteză medie de 100 de kilometri la oră. Pe Bucureşti-Cluj biletul costă 230 de lei (52 euro), călătoria dus durează 12 ore (cu trenul InterRegio ce pleacă din Capitală la 16.45).

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 15.01.2014