Desen de pe pagina de garda a manuscrisului de la 1624 Viata lui MIhai al III-lea, Voievod al Valahiei – Mihai Viteazul

Desen-neterminat-din-Viata-lui-Mihai-Viteazul-1624-Manuscris-de-Georgios-Palamedes-British-Library-via-Roncea-Ro-834x1024

Desen in foita de aur de pe pagina de garda a manuscrisului de la 1624 “Viata lui Mihai al III-lea, Voievod al Valahiei – Mihai Viteazul”.

Virtute-si-Fidelitate-Prima-pagina-Viata-lui-Mihai-Viteazul-1624-Manuscris-de-Georgios-Palamedes-British-Library-via-Roncea-Ro
Doua picturi extraordinare ale marelui voievod martir Mihai Viteazul, unificatorul romanilor, denumit “Afthentis” – Conducatorul absolut – dintr-un manuscris de miniaturi grecesc aflat la British Library, realizat de Georgios Palamedes si “scribul” Demetrios Temeno in 1624, in Tara Romaneasca, devin astazi disponibile in spatiul online romanesc prin intermediul unui blog amarat – Roncea.Ro. Imaginile nu se regasesc in sectiunea romana a portalului cultural al Europei www.Europeana.eu si nici pe vreun alt portal al Romaniei. Milioane de euro se aloca anual pentru promovarea “culturii” chipurile romanesti in lume si niciodata nu s-au gasit cativa lei pentru copierea, traducerea si tiparirea acestei bijuterii artistice, totodata importanta si pentru continutul istoric al relatarii scrise in 1607, la doar sase ani de la uciderea lui Mihai Viteazul, cel “de care le este frica tuturor turcilor, tineri sau batrani”, dupa cum sta inscris pe miniatura nefinalizata. De ce nu s-au gasit niciodata acesti bani, cel putin in ultimii ani de “democratie”? Poate pentru ca s-au bagat cu nemiluita in dosul unuia ca Cartarescu, tradus si plimbat pe banii nostri in toate limbile si colturile pamantului de gasca antiromaneasca instalata de Basescu la ICR, cu Patapievici in varf de bat…

Manuscrisul din Colectia Harley a British Library, avand dimensiunile de 268 x 200 (170 x 115) mm, a fost reprodus in Romania o singura data, in 1905, sub titlul “Poema despre viata lui Mihai Voda Viteazul, scrisa în 1607″, ed. O. Tafrali, Bucuresti 1905. Manuscrisul a fost procurat din Tara Romanesca de un anume John Covel (1638 – 1722), capelan la Constantinopol intre 1670-1676, apoi vândut, împreună cu alte manuscrise ale lui Covel lui Edward Harley, pentru 300 de lire sterline, pe 27 februarie 1715. Colectia Harley a fost creata de Robert Harley (1661 – 1724 ), primul conte de Oxford și Mortimer, politician, și Edward Harley (1689 – 1741), al doilea conte de Oxford și Mortimer, colectionar de carte și patron al artelor. Edward Harley a lăsat moștenire biblioteca sa văduva sale, Henrietta Cavendish, născută Holles (1694 – 1755), care a transmis-o fiicei lor, Margaret Cavendish Bentinck (1715 – 1785), Ducesă de Portland. Manuscrisele au fost vândute Regatului si natiunii britanice de către Contesa și Ducesa în 1753 pentru 10.000 de lire sterline (o fracțiune din valoarea lor contemporana), dupa cum noteaza British Library. Cele doua miniaturi, dintre care una a ramas in stadiul de schita – pe care le prezint mai jos impreuna cu prima si ultima fila de manuscris, unde, de asemenea, un desen reprezentand un craniu este lasat neterminat de artistul vremii – au fost semnalate de monahul Filotheu de la Petru Voda, un pasionat cercetator al manuscriselor bizantine aflate in manastiri si in marile biblioteci ale lumii.

Victor Roncea