ROMATSA nu a manifestat un rol activ în cazul accidentului aviatic din Cluj, nu a luat măsurile necesare pentru stabilirea zonei de căutare a aeronavei, nu a declanşat operaţiuni de căutare şi nu a cerut sprijinul Centrului de Operaţii Aeriene din MApN, se arată în raportul vicepremierului Oprea.

„Ca urmare a analizei efectuate în conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative în vigoare şi având în vedere modul efectiv în care au acţionat instituţiile cu responsabilităţi, putem afirma că se impune instituirea unei coordonări ferme în situaţii similare, revizuirea procedurilor operaţionale din perspectiva respectării acestora, precum şi implementarea unor sisteme noi care să asigure în sistem de urgenţă stabilirea cu acurateţe a locaţiilor în care se petrec evenimente aviatice, după cum urmează:

A. Sistem de localizare a terminalelor mobile în reţelele operatorilor de telecomunicaţii (pe cheltuiala operatorilor) asemănător obligaţiilor prevăzute de lege de implementare a funcţiei legale de interceptare.

B. Implementarea unui sistem cu staţii automate meteo şi camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicaţii şi STS, în zonele neacoperite de staţiile meteo ale Administraţiei Naţionale de Meteorologie, de regulă în zonele montane.

C. Procedură operaţională în baza căreia structurile responsabile să solicite date şi informaţii, iar instituţiile cu atribuţii să le furnizeze în format integrat.

D. Exerciţii de alarmare periodice în scopul verificării modului de acţiune a structurilor cu responsabilităţi în situaţia producerii unor accidente aviatice în zone dificile”, sunt propunerile prezentate premierului Victor Ponta de către vicepremierul Gabriel Oprea.

Luni, la ora 15.45, un avion umanitar de mici dimensiuni a aterizat forţat din cauza vremii în Muntii Apuseni, la 60 de km de Cluj.
Din cauza impactului, avionul s-a făcut praf dar un membru al echipei medicale aflat la bord a reuşit să apeleze 112 şi să anunţe accidentul. Ba mai mult, una dintre victime a transmis coordonatele GPS. Cu toate acestea, victimele, medici de profesie, au zăcut peste 6 ore cu răni grave, în mijlocul munţilor fără ca echipele de intervenţie să ajungă la locul accidentului. Doar pregătirea medicală a victimelor i-a ţinut în viaţă, aceştia reuşind să-şi acorde primul ajutor. Pilotul şi o tânără rezidentă nu au supraviţuit pînă la intervenţia echipelor de salvare. După momentul impactului, cele două victime încă erau în viaţă.

„Ni s-au dat informații foarte eronate. Am mers de două ori la Crucea Iancului, nu era nimic acolo. Am discutat cu o victimă, ne-a spus clar că a trimis coordonatele GPS. Noi nu le-am primit exact”, a declarat Marius Pop, specialist off-road, la Digi24. „Din punct de vedere al comunicării, operațiunea a fost un eșec total, se putea face mult mai mult dacă cineva coordona mai bine situația și știa cui să dea informațiile primite”, a subliniat el.

NapocaNews
Sursa: Mediafax, Foto: Marius Pop