Alianta Nationala a Organizatiilor Studentesti din Romania (ANOSR) a participat in cursul zilei de ieri la prima sedinta din acest an a Consiliului National pentru Finantarea Invatamantului Superior (CNFIS), for care propune metodologia de finantare a universitatilor din fonduri publice si in care ANOSR participa in calitate de membru observator. O parte din concluziile sedintei sunt prezentate in cele ce urmeaza.

Incepand din 2014, universitatile ar putea pierde o parte importanta din finantarea publica daca nu asigura suficiente locuri de practica pentru studenti, au putini profesori dar multi studenti sau nu iau masuri pentru integrarea celor din medii defavorizate. Alti indicatori precum rata de angajare a absolventilor, respectarea drepturilor studentilor sau organizarea de programe de studii in colaborare cu universitati din alte tari vor fi masurati insa vor avea impact financiar doar din 2015.

Studentii nu contau in metodologiile vechi !

„Universitatile primeau trei sferturi din bani in functie de numarul de studenti. Din sfertul ramas, care se acorda pe baza de performanta, foarte putin depindea de calitatea experientei studentilor. Majoritatea banilor se alocau in functie de numarul de studenti insa conditiile si oportunitatile de care acestia se bucurau contau apoi foarte putin. Cineva a folosit expresia „finantare pe cap de vita furajata” si din pacate expresia descrie destul de bine cum erau tratati de fapt studentii prin politica de finantare…” – Mihai Dragos, presedinte ANOSR.

O noua metodologie de finantare a universitatilor !

CNFIS va propune patru categorii de indicatori de performanta: Predare / invatare (35% din finantarea suplimentara), Cercetare (35%), Orientare internationala (10%) si Orientare regionala si echitate sociala (20%). Ponderea indicatorilor care tin de experienta directa a studentilor din totalul indicatorilor creste astfel foarte mult, urmand ca de trei ori mai multi bani primiti de universitati sa depinda de acest factor, existand perspective ca aceasta tendinta sa se dezvolte si mai mult anii urmatori.

Există totuși aspecte importante ( Centrele de Consiliere și Orientare în Carieră, flexibilitatea programelor de studii etc) care au rămas pe dinafară, iar metodologia poate fi încă modificată substanțial si decizia finala apartine Ministerului Educatiei Nationale.

Mihai DRAGOŞ