Am avut bucuria să mă întâlnesc la Rm.Vâlcea, într-un context spiritual deosebit, cu poeta şi promotorul cultural Ligya Diaconescu care mi-a înmânat patru broşuri cu catrene dedicate copiilor, cu scopul de a-i învăţa, în mod original, aritmedica, alfabetul, de a cunoaşte legumele şi fructele, inclusiv lumea animalelor din ograda ţărănească. Cele patru cărţi se intitulează: “Poezia socotitului “,”Poezia alfabetului “, “Cartea păsărilor şi animăluţelor din cartea bunicilor “ şi “Poezia legumelor, fructelor şi cerealelor “, apărute la Editura “Olimpias “, 2014.

Profesoara Carmen-Cristina Diaconu în prefaţa la broşura “Poezia socotitului “ subliniază: “Poeta Ligya Diaconescu nu intenţionează să facă un minimanual, domnia-sa ne propune adunarea şi scăderea până la zece în versuri, cu catrene problematizate care dau şi soluţia, astfel încât copilul să poată înţelege cele două operaţii. Aşadar, poeta ne invită să vedem poezia din matematică.“

Placheta structurată pe două cicluri ”Adunarea “ şi “Scăderea” introduce micul învăţăcel în universul jucăuş, cunoscut déjà, din mediul înconjurător, pentru a înţelege mai uşor multiplicarea, prin adunare, a lucrurilor înţelese şi pricepute de micuţ:”Ochi frumoşi, ca mura neagră,/ Are fratele Andrei,/ Jucăuşi şi plini de farmec,/ Azi i-am numărat sunt DOI!“ sau “Floricele minunate/ Are Carla în buchet,/ Cinci, şi încă cinci Giovana,/ ZECE trandafiri, cu tot! “

Catrenele cu ritm muzical şi rimă perfectă aduce în prim plan “jocul “ inteligent despre scădere, folosind elemente cunoscute de copil din natură:”Nouă piersici bucălate/ Din borcanul cu compot/ Mi-au făcut cu ochiul, frate!/ Una am mâncat, sunt OPT. “

Folosind aceeaşi metodă a cunoaşterii prin joc, poeta în “POEZIA legumelor, fructelor şi cerealelor“, pune “accentul pe latura estetică a textului” cunoscând faptul că micul cititor este receptiv la muzicalitatea şi ritmicitatea catrenului, reţinând în acest context mesajul transmis: “Galbenă şi lunguiaţă/ E banana, dulce, bună,/ Seamănă cu-n castravete,/ Este fruct şi nu legumă. “(Banana ).

Se cunoaşte faptul că micii învăţăcei greu percep alfabetul. Ligya Diaconescu în placheta “Poezia alfabetului “ reuşeşte prin definirea semnelor grafice ale alfabetului, aşa cum subliniază poetul Gheorghe Vicol în mica prefaţă, el însuşţi fiind învăţător cu îndelungată experienţă, prin asemuirea cu simple şi sprinţare zboruri de fluturi, elemente comune din natură folosite ca punct de sprijin în explicarea literelor din alfabet: “Doru desenează daruri,/ Dana dănţuie în drum,/ Darius are o durere,/ Un dinţişor pierde acum.“( Litera D).

În ”Cartea păsărilor şi animăluţelor din curtea bunicilor “ Ligya Diaconescu încearcă şi reuşeşte să facă pe copiii din mediul urban să cunoască păsările şi animalele din ograda ţărănească, prin catrenele sale ce sunt adevărate clic-clacuri ale aparatului de fotografiat ce surprinde imagini cu răţuşca, găinuşa, iapa albă, etc, păsări şi animale cunoscute îndeaproape de copiii de la ţară. Iată un exemplu: “Iarba verde-i place tare,/ Dă mult lapte, fiindcă are;/ Tare blândă e văcuţa/ Când o mulge bunicuţa. “( Văcuţa).

Cele patru plachete publicate de scriitoarea Ligya Diaconescu, directoarea revistei internaţionale STARPRESS, se constitule într-o adevărată enciclopedie necesară înţelegerii universului apropiat copilului, un “abecedar adjuvant” ce deschide orizontul micilor preşcolari spre lumea ce-i înconjoară.

Al.Florin Ţene
Membru corespondent al Academiei Americană Română
Preşedintele Ligi Scriitorilor Români