Companiile de transport de pe piaţa locală, care efectuează curse internaţionale către Europa de Vest, au decis să alimenteze exclusiv din afara României după ce guvernul a decis să introducă de la 1 aprilie noua acciză de 7 eurocenţi pentru un litru de carburant.

„Pe transport internaţional am ales să alimentăm din Aus­tria. Acolo motorina este cu 14% mai ieftină decât în România, iar un plin este suficient pentru a ajunge în ţară şi înapoi în Austria. Lovitura cea mai puternică o simţim pe transportul naţional, unde alimentăm local“, a spus Daniel Tănase, director operaţional al Wim Bosman România, o companie de logistică şi transport, cu afaceri de 11 mil. euro anual şi o flotă de 40 de camioane.

Şi Emil Ion (foto stânga), managing director al Wim Bos­man România, a subliniat că firma a încer­cat să atenueze pe cât posibil creşterea tari­fe­lor, în special în cazul transporturilor naţionale.

„Strategia“ de a alimenta în alte ţări nu a fost adoptată numai de Wim Bosman, ci de aproape toate companiile de transport.

„Asta facem cu toţii, alimentăm din afara României. Analizăm traseul efectuat şi ali­mentăm unde sunt preţuri mai mici. Ca­mi­oanele au instalate rezervoare foarte mari, care permit autonomii de până la 3.500 de kilometri şi nu mai alimentează din ţară, ci din Slovenia, Austria, Luxemburg sau Franţa“, a spus Ion Lixandru, vice­pre­şe­din­tele asociaţiei companiilor de logistică ARILOG.

La jumătatea lunii aprilie, după apli­ca­rea noii taxe, în România un litru de mo­torină costa 1,40 euro, în Austria era 1,31 de euro, în Slovenia 1,34 de euro, iar în Luxem­burg acelaşi combustibil costa 1,18 euro, potrivit datelor Oil Bulletin.

Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), cea mai mare organizaţie a transportatorilor din România, arăta încă din decembrie 2013 – când s-a discutat prima dată despre acciză – că introducerea unei taxe suplimentare pe carburant nu va aduce bani în plus la buget, ci poate determina chiar o scădere a veniturilor. „Transportatorii cu rute inter­na­ţionale ar mai alimenta în România doar în proporţie de 30% din ce alimentează astăzi“, spunea Dinescu la emisiunea ZF Live din 10 decembrie 2013.

În România se consumă anual circa 5,7-5,8 mil. tone de carburant, din care 75% re­pre­zintă motorina, iar introducerea accizei de 7 eurocenţi pe litrul de carburant ar putea de­ter­mina o scădere de 1-3% a pieţei, potri­vit jucătorilor din industrie. Prin introdu­ce­rea accizei de 7 eurocenţi guvernul speră să atragă la bugetul de stat venituri supli­men­tare de aproximativ 500 milioane de euro.

„Transportatorii alimentează acum masiv din afara ţării şi fenomenul ia am­ploare. Această ordonanţă prin care tran­spor­tatorii primesc înapoi 4 din cei 7 eurocenţi nu încurajează o piaţă concu­renţială. Pe de altă parte, toate contractele de transport includ clauze legate de inflaţie, salariu minim sau mediu pe economie şi o clauză legată de preţul carburantului, astfel încât transportatorul are dreptul să modifice tariful“, a spus Augustin Hagiu, consultant în transporturi.

Guvernul a decis la începutul acestei luni să returneze 4 cenţi din cei 7 cenţi repre­zen­tând acciza la carburant introdusă din 1 aprilie, sumă care va fi achitată tri­mes­trial şi pe baza facturii de achiziţionare a car­bu­rantului către transportatori.

Restituirea către transportatori a unei sume din acciza suplimentară introdusă la carburant începând 1 aprilie va genera la bugetul de stat un minus de venituri colectate din accize de 353 milioane lei pentru acest an, conform estimărilor guvernamentale.

Prin bugetul pe acest an, în care a fost inclusă şi prognoza de încasări din acciza pe carburant, Guvernul estima că va atrage din accize un total de 22,8 miliarde lei, cu 15% mai mult decât anul trecut.

Ioan Alecu, Sursa: ZF