România a absorbit circa 1,4 miliarde de euro (32% din total) din cele 4,3 miliarde de euro pe care Uniunea Euro­peană le-a pus la dispoziţie pentru infrastructura de transport în perioada 2007-2013.

Cei mai mulţi bani au fost rambursaţi pentru proiectele de şosele, în principal autostrăzi, care au tras aproape 1 miliard de euro, în timp ce sectorul aerian nu a luat nici măcar un euro. România mai are la dispoziţie încă aproape 3 miliarde de euro din exerciţiul financiar 2007-2013 pe care le poate absorbi până la finalul anului viitor, altfel le va pierde.

Drumurile finanţate cu fonduri europene, printre care autostrăzile Orăştie – Sibiu sau Lugoj – Deva, au reuşit să ia de la Uniunea Europeană circa 988 de milioane de euro până în prezent, echivalentul a circa 71,5% din banii totali pe care România i-a atras de la Bruxelles în ultimii şapte ani prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POS-T), arată un document pus la dispoziţie de Ministerul Transporturilor.

La polul opus, calea ferată şi metroul au ajuns la o absorbţie de 318 milioane de euro, echivalentul a 23% din banii rambursaţi de Comisia Europeană prin POS-T, în timp ce domeniul naval a atras 76,4 milioane de euro, adică 5,5% din suma totală pe care România a luat-o până acum prin POS-T.

În schimb, sectorul aerian nu a luat nici măcar un euro de la Uniunea Europeană până acum pentru exerciţiul financiar 2007-2013. Printre cele mai mari proiecte finan­ţate din fonduri europene în exerciţiul finan­ciar încheiat în 2013 se numără reabilitarea tron­­sonului de cale ferată Coşlariu – Sighi­şoara, care costă 1,1 miliarde de euro, cons-trucţia tronsonului de autostradă Lugoj – Deva, lot 1 (162 de milioane de euro), şi ma-gis­trala 5 de metrou din cartierul bucu­reştean Drumul Taberei (215 mil. euro).

Start pierdut în atragerea de bani europeni

În 2007, când a intrat în Uniunea Europeană, România a devenit beneficiară a mai multor programe de finanţare din bani europeni, cel mai mare fiind cel dedicat infrastructurii de transport, prin care autorităţile de la Bucureşti primeau 4,3 miliarde de euro pentru perioada 2007-2013.

În primii doi ani însă, 2007 şi 2008, guvernul nu a reuşit să ia de la Bruxelles niciun ban pentru proiectele de infra­structură de transport, iar în 2010, 2011 şi 2012 sumele atrase au fost mici, ajungând la un total de sub 300 de milioane de euro.

În prima jumătate a anului trecut, fondurile europene alocate prin POS-T au fost blocate, astfel că toate plăţile de la Bruxelles pentru infrastructura de transport au fost suspendate.

Abia în vara anului trecut rambursările au fost deblocate, iar până la finalul lui 2013 România reuşea să ajungă la plăţi de la Comisia Europeană de 876 de milioane de euro, echivalentul a sub 20% din banii alocaţi prin POS-T. Plăţi mai mari au fost realizate în luna februarie a acestui an, astfel că România a ajuns la un grad de absorbţie de 32% din banii alocaţi prin POS-T, echivalentul a 1,38 miliarde de euro, potrivit informaţiilor de la Ministerul Fondurilor Europene.

Decontări de 2,8 mld. euro în 2013 pe toate programele operaţionale

România a atras până la finalul lunii februarie circa 34%, echivalentul a 6,2 miliarde de euro, din suma totală pe care o poate primi de la Uniunea Europeană în exerciţiul financiar 2007-2013 prin cele 7 programe (POS-T, POS Competitivitate, Programul Operaţional Regional, POS Asistenţă Tehnică, POSDRU, POS Mediu, POS Dezvoltarea Capacităţii Administra­tive).

Guvernul mai are la dispoziţie un an şi nouă luni, adică până la finalul lui 2015, pentru a finaliza proiectele de investiţii începute şi pentru a atrage restul de până la 19,2 miliarde de euro, cât înseamnă alocarea totală de fonduri structurale în perioada 2007-2013.

Anul trecut a fost cel mai bun an pentru absorbţia de fonduri europene, în contextul în care s-au făcut decontări pentru proiecte cu valori mari, suma nou-intrată în 2013 fiind de 2,8 miliarde de euro.

Dintre toate cele şapte programe prin care România aduce în economie bani de la Bruxelles, cel mai bine stă Programul Operaţional Regional, cu o absorbţie totală de 1,6 miliarde de euro, iar podiumul este completat de programele de infrastructură – PO Transport (1,4 miliarde de euro) şi PO Mediu (1,1 miliarde de euro).

Chiar dacă în 2013 de la UE au fost luaţi mai mulţi bani decât în toţi anii de la integrare încoace, bugetul de stat nu a obţinut sumele bugetate. Bugetul consolidat îşi bugetase 11,2 miliarde de lei (2,5 mld. euro) de la UE şi nu a luat decât 80% din aceşti bani, adică 8,9 mld. lei (2 mld. euro).

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.04.2014