Anul trecut a fost al şaselea consecutiv de scădere pentru piaţa maşinilor noi, iar tranzacţiile interne cu maşini second-hand au scăzut cu 40%. Doar piaţa maşinilor second-hand din import a crescut cu peste 20%, însăpe final de an a trecut pe minus.

Primul trimestru din 2014 nu a adus nicio revenire spectaculoasăşi anul acesta evoluţiile vor depinde mult de succesul programului Rabla şi de ce se va întâmpla cu timbrul de mediu, în eventualitatea căacesta se va schimba în 2014.

Primele luni ale anului sunt întotdeauna slabe pentru piaţa maşinilor noi, apogeulfiind în general primăvara şi toamna, chiar dacăîn ultimul timp sezonalitatea s-a diminuat mult. Cel mai bun prim trimestru al pieţei maşinilor noi a fost în 2007 când s-au înmatriculat 74.000 de maşini, total care în prezent nu se atinge nici măcar în 12 luni.

În anii de minim valorile din Q1 au fost şi de opt ori mai mici decât în 2007, iar în 2014 lucrurile s-au mai îmbunătăţit faţăde anul trecut, dar foarte puţin (ca volum un plus de 2.100 unităţi). Vânzările de maşini noi sunt reduse în primele luni ale anului şi din cauza faptului că mulţi aşteaptăînceperea programului Rabla, care până în prezent a debutat de câteva ori în al doilea trimestru (inclusiv în 2013, în iunie).

Top 5 mărci ca număr de maşini noi înmatriculate iîn primele trei luni
Marca Cota
1.Dacia 29,6%
2. Skoda 10,4%
3. Ford 9,2%
4. Volkswagen 8,3%
5. Opel 4,4%

Top 5 mărci ca număr de maşini SH din import înmatriculate
Marca Cota
1.Volkswagen 28,7%
2. Opel 17,8%
3.Ford 11,7%
4.Audi 6,7%
5.BMW 6,2%

Top 5 mărci ca număr de maşini SH tranzacţionate în ţară
Marca Cota
1.Volkswagen 19%
2. Opel 12%
3.Dacia 11%
4.Ford 8%
5.Skoda 6%

Evoluţia ofertelor Autovit.ro în primele trei luni ale anului
Pe platforma Autovit.ro sunt în general în orice moment peste 50.000 de anunţuri, dintre care peste jumătate pentru autoturisme şi peste o treime pentru piese auto. În primele zile ale anului a fost tradiţionalaperioada de acalmie în care numărul de anunţuri este în general foarte redus, astfel ca în prima decadădin ianuarie au fost cam 20-22.000 de anunţuri pentru autoturisme. După10 ianuarie numărul lor a crescut spre 25.000, iar spre finalul lunii s-a stabilizat la 28.000-30.000, cu care s-a încheiat şi trimestrul.

Peste douătreimi dintre anunţurile postate au ca subiect maşini de sub 10.000 de euro, însăfaţăde întregul an 2013 a scăzut procentul celor mai ieftine masini, cele de sub 3.000 de euro. Şi nevoia de a plăti timbru de mediu la vânzarea lor a afectat numărul de tranzacţii, fiindcăla o maşinăcu un preţmic cele câteva sute de euro,cât reprezintătimbrul de mediu, sunt foarte importante.

Deşi cele mai multe anunţuri sunt pentru modele de volum precum Golf şi Passat de la Volkswagen, Astra de la Opel, Focus de la Ford şi Audi A4 sau BMW Seria 3, Autovit.ro găzduieşte şi supercar-uri foarte scumpe. Au existat în primul trimestru anunţuri pentru Lexus LFA de peste 400.000 euro, pentru Lamborghini Aventador, la peste 330.000 euro, pentru diverse modele Ferrari între 200.000 şi 250.000 euro şi pentru exemplare rare de McLaren, la aproximativ 200.000 euro.

În ofertăa existat şi unul dintre cele mai performante automobile electrice: Tesla Roadster, de peste 130.000 euro

Numărul de anunţuri în funcţie de preţul la care maşinile sunt puse în vânzare pe platforma Autovit.ro

Palier preţ Procentaj din numărul total de anunţuri în Q1 2014
Sub 3.000 euro 26%
3.000-5.000 euro 19%
5.000-10.000 euro 27%
10.000-20.000 euro 17%
Peste 20.000 euro 11%