Calendarul autostrăzilor a fost înlocuit de cel al declaraţiilor: debutul Comarnic – Braşov, de la „aprilie“ şi „iunie“ la „anul acesta“. CNADNR licitează studii de fezabilitate pentru 1.000 km de autostrăzi, însă „vedeta“ Sibiu – Piteşti lipseşte de la linia de start. 10 autostrăzi scoase la licitaţie

Cum va construi România 6 autostrăzi peste munţi în 6 ani, aşa cum se angajează ministrul Şova, când în 40 de ani nu a făcut niciuna?

Autostrada Comarnic-Braşov, prima şosea din România ce ar urma să fie construită în concesiune, a avut de la începutul anului mai multe termene de începere a lucrărilor: „aprilie“, „iunie“, iar acum autorităţile vorbesc generic despre demararea construcţiei „anul acesta“. Aceste termene succesive vin în contextul în care finanţarea auto­străzii nu este încă asigurată.

După două tentative eşuate de a construi autostrada Comarnic-Braşov în concesiune sau în parteneriat public-privat în ultimul deceniu, statul îşi încearcă norocul acum pentru a treia oară, însă începerea lucrărilor, estimate să coste 1,8 miliarde de euro, s-a împotmolit în etapa de finanţare a proiectului.

Statul a desemnat investitorii privaţi – consorţiul format din francezii de la Vinci, grecii de la Aktor şi austriecii de la Strabag, dar deocamdată nu este clar cine va finanţa auto­strada Comarnic-Braşov. Ce se ştie este că instituţiile financiare internaţionale precum Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dez­voltare (BERD) analizează în acest moment dacă se vor implica sau nu în finanţarea autostrăzii. Numele unor alte bănci care poartă negocieri pentru finanţarea proiectului nu au fost încă făcute publice de autorităţi.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.05.2014