Pista de 2.100 metri de la Aeroportul Internaţional “Avram Iancu” Cluj a costat 42 de milioane de euro. O căruţă de bani. Asta deşi iniţial contractul a fost semnat pentru 32,43 milioane de euro. Numai că 24 de acte adiţionale au săltat preţul.

Nu e vorba, şi lucrarea de la APRON 4 (cale de rulare paralelă cu pista şi platformă pentru parcarea aeronavelor de mare capacitate de categorie D şi E/aeronave cargo) a fost evaluată prin studiul de fezabilitate al celor de la Iptana la 5 milioane şi în final s-au plătit pentru ea 16 milioane lei. Şpaga însă a trebuit să curgă dinspre executant, Napoca Construcţii, spre beneficiar, Consiliul Judeţean Cluj, preşedintele instituţiei, Horea Uioreanu. Toate acestea sunt deja lucruri cunoscute. Pe baza lor, cei doi amintiţi mai sus se află în arest preventiv. Dare/luare de mită, spălare de bani.

Mai mult, potrivit unor surse judiciare, acum a apărut şi o plângere a lui Bene, împotriva lui Uioreanu, pentru şantaj. Săracul Bene. El a fost şantajat, a dat mita către tiranul Uioreanu, să poată funcţiona, să poată da banii de salarii angajaţilor. Săracul Bene! Poate ar trebui martirizat! În primul rând, Napoca Construcţii şi Bene şi-au încasat banii de pe pistă prin factoring bancar. Consiliul Judeţean plătea la bancă facturile emise către Napoca Construcţii, încasate deja de Napoca de la bancă. Apoi, Napoca Construcţii atât de grijulie era cu banii săi încât a plătit 17 milioane lei pe un amărât teren forestier de 100 de hectare! Un preţ supradimensionat de şapte ori. Practic, banii plătiţi de statul român pentru pista de la aeroportul clujean au fost tunşi de Bene, prin Napoca Construcţii, după o tranzacţie imobiliară supraevaluată, care, probabil, este şi ea în atenţia procurorilor DNA!

17,5 milioane cu o zi înainte de Crăciun

Pe 23 decembrie, 2013, când toată lumea deja era cu gândul la cozonaci şi, bineînţeles, pe neobservate, apare în presa clujeană un convocator al unei AGA al Napoca Construcţii SA, pentru 23.01.2013. Normal, convocatorul a trecut aproape nevăzut. Era vorba despre o AGA prin care se cerea validarea unei decizii a Consiliului de Administraţie din 18.12.2013 prin care s-a decis încheierea unui contract de vânzare-cumpărare în formă autentică, având ca obiect dobândirea în proprietate a unui imobil. Concret e vorba de teren situat în comuna Floreşti, jud. Cluj, înscris în CF nr. 51361 Floreşti) nr. CF vechi 8068) nr. cadastral 2942, teren cu destinaţie forestieră, în suprafaţă măsurată de 1.069.208 mp (suprafaţă din acte 1.069.000 mp). Preţul total al vânzării este stabilit la 17.537.635,6 lei cu TVA inclus, preţ ce se va achita integral, până la data de 31 decembrie 2013.

Din start trebuie punctat că pe terenul respectiv, în 2008, prin HCL 95/2008 s-au obţinut un PUZ şi un PUD pentru ansamblu locuinţe. Cum Dumnezeu s-a obţinut un PUZ/PUD pentru ansamblu locuinţe pe un teren forestier, nescos din circuitul forestier, suntem convinşi că pot explica primarul de atunci, Ioachim Vancea, şi fostul Consiliu Local Floreşti. Codul Silvic are stipulări clare în acest sens, pentru scoaterea din circuit a unui teren forestier fiind necesare o serie de proceduri stricte, printre care şi împădurirea unei zone. Dar terenul respectiv nu a fost scos din circuitul forestier, dovadă fiind decizia CA al Napoca Construcţii, care vorbeşte de achiziţionarea unui teren forestier. Atunci cum primise PUZ/PUD pentru ansamblu locuinţe? Poate ne explică DNA!

Mai departe, terenul respectiv, 100 de hectare (un milion mp), fiind vorba de o pădurice bătrână, are o valoare de cel mult 2-2,5 milioane lei (10-15.000 lei/ iugăr, care e 0,577 hectare). Vorbim aşadar de o supraevaluare, de umflarea preţului de aproape 20 de ori. Oare pentru a scoate bani din firmă? Bani de la Napoca SA? Banii obţinuţi de la statul ropmân pentru pistă? Analizând vânzătorul şi modalitatea de plată, tindem să credem că DA!

De unde avea Napoca Construcţii aceşti bani?

Mai mult ca sigur din contractul de la pista aeroportului. Pentru că Napoca Construcţii încasase banii prin contractul de factoring cu Garanti Bank. Şi tocmai în respectiva perioadă, finele lui 2013, Napoca Construcţii emisese o serie de facturi solide către RA Aeroportul Cluj din subordinea Consiliului Judeţean.

Revenind la teren, suma de 17.537.635,6 lei cu TVA inclus, preţ ce se va achita integral, până la data de 31 decembrie 2013, urma să fie plătită astfel:

– suma 2.558.763,47 lei se va achita conform prevederilor art. 1493 al. 1 Noul Cod Civil, articol care reglementează ca modalitate de plată: cesiunea de creanţă în contul unei datorii, prin cesionarea creanţei în cuantum de 2.558.763,47 lei pe care o are de încasat de la SC Napocamin SRL, către SC Clear Project SRL;

– suma de 4.394.672,53 lei se va achita conform prevederilor art. 1493 al. 1 Noul Cod Civil, articol care reglementează ca modalitate de plată: cesiunea de creanţă în contul unei datorii, prin cesionarea creanţei în cuantum de 4.394.672,53 lei pe care o are de încasat de la SC Panpetrol Com SRL, către SC Clear Project SRL;

– diferenţa de preţ în cuantum de 10.584.195,6 lei se va achita direct în contul lui Moldovan Marin Virgil, creditorul lui SC Clear Project SRL, conf. contractului nr. 5516/17.12.2013.

În traducere, Clear Project lucrase pentru Napoca Construcţii SA şi pentru Panpetrol (ambele controlate de Ioan Bene), iar acum urma să se facă plata prin această tranzacţie, Clear Project fiind proprietarul terenului.

Citeşte mai mult pe: Cotidianul