Multă vreme am fost tentat să cred că naţionalismul este cu adevărat a treia cale, după capitalism şi comunism. Am fost şi eu, ca atâţia alţii, fascinat de ideea convergenţei sistemelor şi de cea a atracţiei contrariilor. La urma urmei, de ce n-aş fi crezut într-o variantă de mijloc între ce-a fost în Est şi ce-a fost în Vest, în încercarea disperată de a realiza o societate mai bună şi mai dreaptă?! La sfârșitul anilor 90, Adrian Păunescu, după ce a vizitat China, s-a arătat încântat de modelul economiei sociale de piaţă aplicat acolo, îndemnându-i chiar pe socialiştii români să ia aminte şi să ţină seama… Apoi, am realizat dintr-o dată ce mare capcană presupunea ideea că naţionalismul nostru s-ar putea strecura printre coloşii capitalişti şi comunişti, spre a da naştere unui nou sistem, care să reunească magistral părţile bune ale celorlalte două.
Greşeala fundamentală pe care o făcusem atunci când fusesem cucerit de ”convergenţa sistemelor” era aceea că le socotisem diametral opuse, când, în realitate, ele aveau aceeaşi origine. Războiul Rece fusese o farsă cinică, menită să justifice cursa dementă a înarmării în care se întreceau marile puteri. (…) Dacă am căzut de acord că modul în care evoluează lumea e produsul unei conspiraţii oculte, atunci devine limpede că plutocaţia occidentală, ca şi burghezia roşie, au avut un numitor comun: caracterul internaţionalist, totalitar şi ateist. În consecinţă, nu văd cum ar putea naţionalismul să aibă vocaţia celei de-a treia căi, din moment ce nu se poate constitui într-o sinteză a celorlalte două, dintr-un motiv foarte simplu: nu are nici măcar un singur punct de tangenţă cu comunismul şi cu capitalismul.
La fel trebuie tratată aiureala cu “naţionalişti de stânga” (sau “naţional-comunişti”) şi “naţionalişti de dreapta”. Eu unul, nu mă simt nici naţionalist de stânga, nici naţionalist de dreapta, ci naţionalist pur şi simplu. Nu văd de ce să mă raportez la infinit la un sistem de valori politice căzut de mult în desuetudine. Nu mai suntem pe vremea parlamentului francez post-revoluţionar, când stânga şi dreapta adunării desemnau orientarea politică a celor din sală…Revenind la rolul şi locul naţionalismului în lume, cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se înfruntă de multă vreme: 1) internaţionaliştii, promotori ai unei Noi Ordini Mondiale şi ai constituirii unui guvenământ unic sub controlul plutocaţiei; 2) naţionaliştii, apărători ai valorilor tradiţionale (Dumnezeu, Naţiunea şi Familia) şi ai separaţiei teritoriale între statele naţionale suverane.
De asemenea, trebuie să recunosc că ani la rândul am crezut în teoria lansată la noi de istoricul şi teologul Dan Zamfirescu, în legătură cu ”A Treia Europă”. Mai exact, este vorba despre o ”moştenitoare directă a Eladei (prin greci), a tracilor romanizaţi şi a migraţiilor slave şi bulgare, a Bizanţului şi a luptei de secole împotriva unui imperiu extra-european”. Deşi multe dintre argumentele aduse de autor sunt de bun simţ, inclusiv prin încercarea de contrapondere la teoria lui Huntington (privind ciocnirea civilizaţiilor), parcă ne scapă esenţialul. Nu lupta unor state contra altora şi “victoria celor buni” ar putea asigura viitorul lumii în care trăim. Conflictul major există în interiorul fiecărei ţări, dar el nu este de ordin teritorial, ci de ordin naţional. (…) Ceea ce avem de făcut este să nu ne pierdem cumpătul şi să privim doar înainte. Naţionalismul este viitorul. Vom trăi şi vom învinge!
14 comentarii la “Nationalismul este viitorul!”
Esti destept domnule, motiv pentru care risc sa intreb: cum ar arata o dezbatere in presa americana despre necesitatea separarii statului New York de statul Nevada, pentru ca numai asa ar scadea rata divorturilor ? Americanii ar fi mult mai patrioti daca s-ar imparti in 50 de popoare, care sa vorbeasca limbi diferite ? Ar trai mai bine ?
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se înfruntă […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se înfruntă […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se înfruntă […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se înfruntă […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se […]
[…] iun 2014: Naționalismul este viitorul! – Cred că lucrurile sunt mai simple decât par. Există două centre de putere care se […]
In primul rind trebuie eiminat crestinismul cu toate derivatele si revenirea la valorile morale de dinaintea lui.In acel moment se va vedea clar care sistem de valori ar putea asigura progresul, nu numai al mjloacelor ci si al caracterului uman. Nationalismul de orice forma ,s-ar putea sa nu mai fie esential,valorile umane inca nedescoperite in capacitatea fiintei umane ar dezlantui un progres pe toate planurile unei societati sau unui ansamblu de societate.Pina cind judecam totul prin prisma materialismului, nu putem identifica valorile pe care azi le numim „paranormale” si pe care le posedam in subconstient prin creatie [sau creatie si evolutie ]
criza morala . fragilitatea ideologiilor de a face fata evolutiei tehnice indica o incompatibilitate de termeni si functii …. comunismul capitalismul globalismul corporatist … nu mai sint solutii viabile ….. asistam la rotirea si caderea din ce in ce mai rapida a inovatiilor constructiilor politice atificiale fara consistenta viziune constructii heirupiste colectiviste gigantice UE fara pregatirea educarea in acest sens a natiunilor nu putea avea alt destin decit acesta … esecul unui proect efemer . fabricat de elite care nici macar ei nu stiu incotro se indreapta ….. un proect neinteles refuzat respins de natiuni … toate aceste manifestari indica de fapt criza unei culturi civilizatii decadente . in cautarea unei noi identitati . falimentul acestei civilizatii este real iminent vizibil peste tot este ridicol a mai vorbii astazi de vechii dinozauri ai istoriei monarhie capitalism comunism fascism nationalism sintem victime ale propriei creatii culturi …. culegem roadele a cea ce am semnat .nu putem pacalii la nesfirsit legile universului si ale naturii …..
Din păcate, Vlad Hogea a fost un jurist care n-a mai apucat să fie dublat de un filozof sau politolog sau economist sau sociolog (prin care sunt îngemănați toți cei de dinainte!) și, de aceea, navighează în derută conceptuală. Într-adevăr, el amestecă, nepermis chiar pentru un jurist, criteriile de analiză. Comunismul și capitalismul au aceleași criterii de bază, economia și relațiile economice dintre indivizi (și chiar state), pe cînd naționalismul este situat în alt plan conceptual, gnoseologic: al etnicului, al neamului – deci, al matricei genetice – și al nat-ului, al natal-ului, deci al pămîntului pe care te-ai născut, adică al „teritoriului“ și, de aici, al patriei din care faci parte, al patriotismului – în sens larg, adică al pămîntului în care ai îngropați părinții, „moșii și strămoșii“, care s-au luptat pentru a-ți asigura și păstra acel teritoriu. În fond, primul teoretician comunist a fost Platon (care, la bătrînețe, s-a mai răzgîndit!), primul activist comunist a fost Iisus Hristos. Dar comunismul este un concept istoric: comunismul lui Platon diferă de cel al lui Iisus, care diferă de cel al lui Campanella, sau al lui Babeuff, al lui Lassalle sau Marx. Ca să nu mai vorbim de Troțki sau Stalin, care, oricum, au fost modești și nu au avut pretenția că au instaurat Comunismul, ci doar Socialismul, și încă în varianta sa sovietică; de altfel, Lenin, înainte să se îmbolnăvească iremediabil și să iasă din viața politică, și-a exprimat serioase rezerve că socialismul sovietic al mai fi „sovietic“!
Cît despre viitor, vorba unei anecdote din vremea socialismului: este mic, negru și bate la ușă! Viitorul, cel puțin în România, ar fi al naționalismului cu o condiție majoră, esențială: toți guvernații postdecembriști, împreună cu acoliții și parveniții lor, trebuie eliminați, ca și pe Cromwell, care a fost spînzurat chiar după 20 de ani de la deces!