Legumele de sezon sunt accesibile in toate pietele din Romania, contin o varietate mare de vitamine si minerale, si, de cele mai multe ori, le gasesti la preturi minime. In ultima luna a verii ne putem baza pe mai multe soiuri de legume, care pot fi consumate ca atare, crude, preparate sau chiar conservate pentru perioada iernii.

Cel mai recomandat este sa consumam legumele crude pentru a beneficia la maxim de nutrientii din acestea, dar si gatite in preparate delicioase isi aduc contributia la sanatatea noastra. Salatele sunt preparatul sezonlui si puteti sa va preparati propria salata, cu ingredientele preferate, deoarece legume exista din plin, este nevoie doar de putina creativitate!

Iata cateva dintre legumele pline de vitamine pe care le poti consuma in august:

Porumb dulce
Ne ofera la fiecare 250 grame cate 5 grame de proteine, 5 grame de zahar, 23 mcg de sodiu, 1,8 grame de grasimi, din care 0,3 grame grasimi saturate, iar restul grasimi nesaturate. O cana de porumb dulce contine 24,6 mg de acizi grasi Omega 3 si 835 mg de acizi grasi Omega 6. Porumbul dulce mai contine, de asemenea, tiamina, acid folic, vitamina C, niacina, riboflavina, si numeroase minerale printre care: magneziu, fosfor si potasiu. Deliciul verii este porumbul fiert, adorat atat de cei mici cat si de cei mari.

Vinete
Cu circa 25 calorii la 100 grame, bogate in fibre si cu un continut ridicat de apa (93%), vinetele sunt recomandate in zilele fierbinti ale verii sub forma de salata, iar pe langa efectul hidratant aduc numeroase beneficii pentru sanatate. Vinetele contin potasiu, acid folic, mangan, complexul B de vitamine si un aminoacid esential precursor al serotoninei, triptofan. De asemenea, vinetele au un continut ridicat de acid clorogenic, cu proprietati antimicrobiene, antivirale si anticancerigene.

Sfecla rosie
Contine diverse substante ce protejeaza ficatul si in acelasi timp stimuleaza sistemul imunitar imbunatatind oxigenarea tesuturilor prin incurajarea productiei de globule rosii. Sfecla rosie, cu doar 75 calorii la o cana (170 grame), contine 0% colesterol si 65 mg sodiu si 1,7 grame de fibre. Consumata cruda contribuie la stabilizarea PH-ului din organism si in acelasi timp stimuleaza activarea a doua enzime cheie din ficat. Potasiul si acidul folic din sfecla ajuta reglarea tensiunii arteriale.

Ardei
Cu un continut ridicat de vitamina C si beta caroten, ardeiul este benefic pentru sanatatea ochilor, protejeaza de radicalii liberi si contine doar 25 calorii/100 grame. Ardeiul contine si vitamina B6 si acid folic, util persoanelor cu ateroscleroza si boli de inima provocate de diabet, dar si gravidelor, avand rol important in primele saptamani de sarcina cand se formeaza sistemul nervos al fatului.

Gogosari
Consumati cruzi sau folositi pentru muraturi, cu un continut ridicat de vitamina C, complexul de vitamine B si vitamina A, au efecte diuretice, ajuta la fixarea fierului si maresc rata metabolica. De asemenea ajuta pielea si parul sa se mentina tinere, iar licopenul ajuta la prevenirea mai multor tipuri de cancer.

Dovlecei
Se consuma fie in stare cruda, fie la gatit, sau sub forma de suc, recomandat celor care au lipsa de calciu. Continutul ridicat de magneziu din dovlecel ajuta la asimilarea calciului, iar vitamina A protejeaza ochii de afectiunile specifice. Sucul de dovlecei este, de asemenea, de ajutor pentru reglarea tranzitului intestinal, dar din cauza gustului neplacut si pentru ca oxideaza repede, trebuie baut imediat dupa preparare.

Gulie
Este mai putin apreciata la noi, fiind mai populara in vestul si nordul Europei. Aceasta leguma ajuta la reglarea nivelului glicemiei si este o foarte buna sursa de fosfor, cu rol esential in formarea si mentinerea sanatatii oaselor. Sucul de gulie este recomandat celor care au probleme musculare, cu carceii, deoarece acest suc combate contractiile musculare. Se pot folosi inclusiv frunzele, la salate si in general in acelasi fel ca si spanacul sau loboda.

Sursa: Ecusine.ro