Este cunoscut faptul că fructele şi legumele sunt aliatul sănătăţii noastre datorită antioxidanţilor pe care îi conţin. Dar te-ai gândit vreodată că acestea contribuie la sănătatea ta în funcţie de culoarea pe care o au?

Ei bine, este total adevărat. Specialiştii ne demonstrează cum culoarea reflectă tipul de nutrienţi pe care îi conţin fructele şi legumele.

Fructele şi legumele de culoare roşie – aliatul inimii!

Fructele şi legumele de culoare roşie conţin licopen, un antioxidant puternic ce stimulează regenerarea celulelor, opreşte inflamaţiile, ajută la reducerea nivelului de colesterol şi păstrează glicemia la un nivel optim.

Mai mult, acest antioxidant este completat şi de o varietate de nutrienţi ce asigură tonifiere vasculară, reduc tendinţa de coagulare a sângelui şi previn ateroscleroza: antocianine, vitamina E, niacina şi complexul de vitamine B.

O condiţie obligatorie pentru a asigura beneficiile esenţiale ale acestor alimente asupra sistemului cardiovascular este că ele să aibă atât coaja, cât şi pulpa roşie: roşii, cireşe, zmeură, căpşuni, mere roşii, ardei gras roşu, ceapă roşie, măceşe, rodii, sfeclă.

Piele şi ochi sănătoşi cu alimentele portocalii şi galbene

Culoarea acestor fructe şi legume se datorează betacarotenului, nutrientul din care este sintetizată vitamina A. Supranumită şi „vitamina pielii”, aceasta are proprietăţi variate de refacere a epidermei, stimulare a producţiei de colagen. Ea asigură protecţie naturală împotriva arsurilor solare şi nu în ultimul rând, îmbunătăţeşte vederea.

Fructele şi legumele de această culoare conţin şi vitamina C, potasiu şi flavonoizi, elemente ce menţin oasele sănătoase, reduc riscul apariţiei cancerului şi previn îmbătrânirea celulară la nivel cerebral.

Ele sunt recomandate în special în perioadele de suprasolicitare intelectuală: pepenele galben, dovleacul, morcovul, portocalele, lămâile, porumbul, ananasul, piersicile, perele, caise, mango, mandarine, papaya.

Combate anemia cu alimentele verzi!

Indiferent dacă este vorba de fructe şi legume sau plante medicinale verzi, acestea sunt alimentele cele mai bogate în nutrienţi cu proprietăţi energizante pentru organism, iar în cazul germenilor şi mlădițelor tinere, acestea pot fi utilizate chiar şi în gemoterapie.

Fructele şi legumele verzi sunt bogate în clorofilă, fier, fibre, calciu şi vitamina C, cu rol esenţial în prevenirea anemiei, îmbunătăţirea metabolismului, scăderea tensiunii arteriale și prevenirea aparitței celulelor canceroase.

Cele mai benefice fructe şi legume verzi sunt: broccoli, spanac, varză, fasole păstăi, salată, dovlecel, avocado, kiwi, pere, mere verzi, struguri verzi, mazăre, ruccola.

Fructele şi legumele albe scad riscul de AVC

Bogate în fibre, proteine, acid folic, substanţe minerale şi vitamine, aceste alimente ajută la menţinerea sănătăţii sistemului cardiovascular, reglarea tensiunii arteriale, reducerea nivelului de colesterol „rău” din sânge şi diminuarea riscului de atacuri cerebrale.
În plus, specialiştii au demonstrat că persoanele care consumă în mod regulat fructe şi legume albe au un risc cu 52% mai mic al accidentelor vasculare.
Topul celor mai benefice alimente albe include: conopida, bananele, ciupercile, usturoiul, cartofii albi, ceapa, perele albe, ţelina, prazul, andivele.
Fructele şi legumele mov – izvorul de antioxidanţi

Când vine vorba de alimentele de culoare mov sau albastre, cu cât culoarea acestora e mai închisă, cu atât sunt mai bogate în resveratrol, cel mai bogat antioxidant natural. Prin acţiunea sa puternic antioxidantă, substanța previne îngroşarea vaselor de sânge, menține elasticitatea acestora, are rolul de a păstra ADN-ul intact şi de a repara celulele deteriorate de radicalii liberi.

Acestui antioxidant puternic i se adaugă vitamina C, flavonoizi şi luteina ce stimulează sistemul imunitar, reduc inflamaţiile şi asigură sănătatea tractului urinar. Cele mai bogate surse de resveratrol sunt strugurii roşii, murele, afinele, prunele, fasolea neagră, varza roşie, coacăzele, smochinele şi vinetele.

Sursa: Click