Se apropie finalizarea proiectului de reabilitare a Parcului Sportiv Studenţesc „Iuliu Haţieganu”, o bijuterie realizată de marele medic clujean interbelic. În ciuda protestelor exagerate ale unor ecologişti de profesie, care doreau păstrarea crengilor uscate şi a copacilor bătrâni, parcul începe să arate ca unul de nivel european, cu alei moderne şi terenuri de sport la standarde olimpice. Totuşi lipseşte din acest proiect de şapte milioane de euro un lucru extrem de important pentru cel care a înfiinţat parcul studenţesc în perioada interbelică, Iuliu Haţieganu: restaurarea celebrei biserici de lemn ortodoxe din partea de nord-vest a acestiu spaţiu verde. Parcul Sportiv Studenţesc „Iuliu Haţieganu” a fost ridicat de cunoscutul medic clujean în cinstea fiului său, care a murit la 10 ani. Iuliu Marius Haţieganu, fiul cunoscutului doctor Iuliu Haţieganu, a murit în 1928, la vârsta de 10 ani, fără ca vreun tratament să-l poată salva. Construcţia a început în 1931, la vest de Parcul Central, pe malul Someşului, pe o suprafaţă de aproape 30 de hectare. Primăria i-a donat un teren, lângă Someş, iar medicul Iuliu Haţieganu împreună cu studenţii a amenajat parcul, a plantat arbori care sunt unici în Europa.
În memoria fiului său, doctorul Haţieganu a pus o cruce în parc şi a ridicat o biserică de lemn ortodoxă în stil maramureşan, unde se oficiau slujbe religioase. Medicul era încântat de modul în care s-a materializat ideea sa. Îi mărturisea prietenului Florea Marin că: „Am reuşit să construiesc cel mai frumos şi mai armonios parc sportiv din sud-estul Europei”. Parcul a obţinut bronzul la Jocurile Olimpice din 1936, în cadrul unei expoziţii de arhitectură, fiind apreciat şi de cancelarul Adolf Hitler, cel care a deschis ceremonia oficială şi „Expoziţia de arhitectură sportivă”.
În anii 90, Preotul Ciprian Negreanu la cererea Înalt Prea Sfinţitului Bartolomeu Anania a ridicat o biserică de lemn pentru studenţi, aşa cum a făcut-o în perioada interbelică Iuliu Haţieganu, dar în campusul studenţesc Haşdeu. Bisericuţa de lemn din Parcul „Victor Babeş” a ars la ordin într-o noapte din 1982. Eram copil şi se vorbea în epocă că sabotori instigaţi de activiştii comunişti unguri de la Judeţeana de Partid Cluj au pus foc la bisericuţa ortodoxă a lui Iuliu Haţieganu din parc, într-un moment când relaţiile interetnice se deteriorau în oraş şi, mai ales, între Budapesta şi Bucureşti. Ştiu că atunci am văzut biserica arsă, împreună cu prietenii din cartierul muncitoresc Mănăştur şi ne-a părut rău că nu mai putem face inscursiuni în clopotniţa cu porumbei a acesteia. Restaurarea Bisericii ortodoxe de lemn din Parcul Sportiv Studenţesc „Iuliu Haţieganu” este o datorie de onoare, care trebuie îndeplintă de conducerea UBB, ca o moştenire istorică a marelui medic interbelic. Aproape degeaba s-au băgat şapte milioane de euro într-un proiect, fără restaurarea bisericii de lemn. E ca un proiect fără suflet. Aştept ziua aceea cu bucurie, când voi putea să particip şi să mă rog cu studenţii clujeni la Liturghia oficiată în noua biserică de lemn din Parcul Sportiv Studenţesc „Iuliu Haţieganu”, ca o împlinire testamentară a unui mare medic român.
Ionuţ Ţene
12 Responses to “O datorie de onoare a UBB: Biserica de lemn ortodoxă din Parcul Sportiv Studenţesc „Iuliu Haţieganu” trebuie reconstruită”
Iuliu Hațieganu s-a născut în familia unui preot greco-catolic de pe Valea Someșului, având alți 4 frați (Emil Hațieganu, Eugen Hațieganu, Simion Hațieganu, Ioan Hațieganu). A absolvit gimnaziul superior greco-catolic din Blaj, unde a fost coleg de clasă cu viitorul cardinal Iuliu Hossu, ambii fiind cunoscuți ca elevi excepționali la învățătură.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Iuliu_Ha%C8%9Bieganu
http://ro.metapedia.org/wiki/Iuliu_Ha%C5%A3ieganu
Putina documentare nu strica inainte de a scrie un articol. Informatiile sunt foarte accesibile!
E adevărat ca Iuliu Hatieganu a fost greco-catolic, dar biserica in stil maramuresean era ortodoxă. Marele Haţieganu după 1948 a mergea duminica la biserica ortodoxă din centrul Clujului
Un editorial corect
Editorialul este in mod tendentios incorect si incomplet, folosindu-se in mod excesiv si fara sens cuvantul „ortodox”. Ma bazez in ceea ce afirm pe declaratiile IPS Bartolomeu:
„De cum s-a făcut primăvară (anul 1946 – n.r.), m-a chemat profesorul Iuliu Haţieganu şi m-a numit „confesor al Parcului Sportiv”. Parcul Sportiv al Universităţii, ctitorit de el în memoria unui copil mort, avea şi o bisericuţă în stil moţesc, pe care ungurii o profanaseră în vremea ocupaţiei. Profesorul o restaurase şi voia s-o pună la dispoziţia studenţilor creştini, cu slujbe alterantive, o Duminică în ritul ortodox şi alta în cel greco-catolic (Haţeganu însuşi era unit). Nu putea să ofere nimănui vreo plată. Misiunea mea era aceea de a mă ruga când de un preot ortodox, când de unul unit, să vină în Parcul Sportiv, cu tot ce era de trebuinţă, şi să facă o slujbă (eu eram numai diacon). În schimbul acestui serviciu, profesorul – care cunoştea de la domnul Vătăşescu în ce greutăţi mă zbat – mi-a oferit o cameră în casa din mijlocul Parcului, ceea ce pentru mine era un mare noroc”
Valeriu Anania (ÎPS Barlotomeu), în volumul „Memorii”
Avand in vedere ca Iuliu Hatieganu era greco catolic si bisericuta s-a ridicat in anul 1931, cu mult inainte de interzicerea cultului greco-catolic de catre comunisti, nu se poate afirma ca bisericuta era „ortodoxa”. Era doar o bisericuta de lemn si atat. Faptul ca dupa 1948 (dupa interzicerea cultului unit) Hatieganu mergea la slujba ortodoxa nu poate fi un argument ca bisericuta ridicata in urma cu 17 ani ar fi fost „ortodoxa”!
Despre articolul lui Ionuţ Ţene, privind fosta capelă din Parcul Haţieganu
Haţieganu a fost greco-catolic. După 1948 frecventa bisericile ortodoxe, singurele biserici tolerate de comunişti (şi de ruşi!). Pe mini-capela din Parc (unde nu se oficiau liturghii), nu scria că este ortodoxă sau catolică. Cu siguranţă că Haţieganu, când a fondat-o era cu gândul la religia în care a fost botezat. Important este că era capelă creştină. Doar pentru Ionuţ Ţene, creat în Ardeal de olteni, “ortodoxia” a devenit o obsesie (în articol foloseşte de 5 ori, nejustificat, cuvântul ortodox”). Obsesia aceasta nu înseamnă “creştinism”, ci e o “boală”. Ca a lui Ponta…
Bisercile de lemn nu sunt neapărat ortodoxe . Sunt creştine, “maramureşene”. Din nou dezinformare! Numai de la dl. Ţene am auzit că ar fi fost arsă de “comunişti unguri”. Probabil are informaţii de la Secu…Nu instigaţi, d-le Ţene! Sunteţi istoric. Bazaţi-vă pe documente.
Nu e bine să amestecăm şi Sportul cu Biserica Ortodoxă. Dacă vor să binecuvânteze, să meargă popii printre oameni. Nu trebuie să le facem “loc de muncă peste tot”, chiar şi în Baze Sportive. Se banalizează. Iartă-i Doamne, chiar dacă ştiu ce fac! Mulţumesc, Doamne, că avem deja destule locuri în care să TE SLĂVIM!
Despre articolul lui Ionuţ Ţene, privind fosta capelă din Parcul Haţieganu
Haţieganu a fost greco-catolic. După 1948 frecventa bisericile ortodoxe, singurele biserici tolerate de comunişti (şi de ruşi!). Pe mini-capela din Parc (unde nu se oficiau liturghii), nu scria că este ortodoxă sau catolică. Cu siguranţă că Haţieganu, când a fondat-o era cu gândul la religia în care a fost botezat. Important este că era capelă creştină. Doar pentru Ionuţ Ţene, creat în Ardeal de olteni, “ortodoxia” a devenit o obsesie (în articol foloseşte de 5 ori, nejustificat, cuvântul ortodox”). Obsesia aceasta nu înseamnă “creştinism”, ci e o “boală”. Ca a lui Ponta…
Bisercile de lemn nu sunt neapărat ortodoxe . Sunt creştine, “maramureşene”. Din nou dezinformare! Numai de la dl. Ţene am auzit că ar fi fost arsă de “comunişti unguri”. Probabil are informaţii de la Secu…Nu instigaţi, d-le Ţene! Sunteţi istoric. Bazaţi-vă pe documente.
Nu e bine să amestecăm şi Sportul cu Biserica Ortodoxă. Dacă vor să binecuvânteze, să meargă popii printre oameni. Nu trebuie să le facem “loc de muncă peste tot”, chiar şi în Baze Sportive. Se banalizează. Iartă-i Doamne, chiar dacă ştiu ce fac! Mulţumesc, Doamne, că avem deja destule locuri în care să TE SLĂVIM!
va „pute” ortodoxia, bai bozgori deghizati ce sunteti?
„folosindu-se in mod excesiv si fara sens cuvantul “ortodox””
te arde, diavole, te arde?
In cele afirmate am adus argumente istorice si logice, pertinente, sustinute inclusiv de un citat din memoriile IPS Bartolomeu.
Comentarii gen „ZU” aduc e Ev Mediu obscur si mi-as dori din tot sufletul sa nu caracterizeze ortodoxia in general. Mi-as dori asa de mult ca ortodoxia sa iasa dintr-o astfel de maniera de argumentare! Sigur putem mai mult, exista oameni capabili de asta!
Buna idea.Ar fi frumos intradevar.
Ar trebui să-i întrebați pe ăștia care o tot dau cu uniația, de ce românii și-au făcut o tradiție în a construi biserici de lemn, unde erau bisericile noastre de piatră și mănăstirile din Ardeal, le-au păscut cumva vacile ca în bancul ăla prost?
@tom: „Comentarii gen “ZU” aduc e Ev Mediu obscur”
dar ale tale a ce aduc? a ev mediu luminat? si vad ca iar te f..e grija ortodoxiei… vezi-ti de ale, ca eu nu te-am intrebat de ma-ta sau sora-ta…
@ZU:
Adevarul este ca nu am intalnit acest limbaj nici in Scriptura si nici in scrierile Sfintilor Parinti, adevaratii aparatori ai Ortodoxiei!…
Am mari banuieli ca nici Canoanele si Regulile Bisericii Ortodoxe nu se exprima astfel! Sau ma insel?
@Cristina: ma indoiesc ca ai citit tu Scriptura sau pe Sfintii Parinti… poate ma confunzi si ma crezi preot???
Cristina draga, pot sa te injur si pe tine cat vreau, si pe Tom, pot sa va iau familiile la rand… Stii de ce? Pentru ca eu nu sunt nici patriarh, nici preot si nu „reprezint” ortodoxia.
Stii ce a zis Dabija, apropo? Nu mai fa pe evlavioasa, ca puti a jeg ateu de la o posta…
P.S.: cu toate injuraturile mele, eu macar cred in ceva, nu ca voi, in Sfantul Delfin Remus Cernea sau in Popa Prostu Tokes Laszlo-curvarul