România are în prezent zece şantiere de autostrăzi cu o lungime cu­mulată de 200 km, pe care constructorii lucrează sau urmează să demareze lu­crările până la finalul anului, dar şi un tronson de 16 km con­struit în proporţie de 85% (Nă­dlac – Arad, lot 2), pe care mo­mentan nu se află niciun uti­laj pentru că CNADNR a reziliat con­tractul de execuţie în urmă cu un an, potrivit unei analize a ZF pe baza date­lor de la compania de drumuri.

Valoarea contractelor pentru aceste şantiere se apropie de un miliard de euro, iar până acum CNADNR a plătit circa 230 de mili­oane de euro către constructorii acestor autostrăzi.

Chiar dacă CNADNR susţine că unele tronsoane se află în stadiu de preconstrucţie sau de proiectare, în realitate pe anumite şantiere, aşa cum sunt loturile 3 şi 4 din autostrada Se­beş-Turda, constructorii au intrat deja în teren cu utilajele, potrivit informaţiilor ZF.

Cea mai mare parte a şantierelor de autostrăzi deschise în prezent ar urma să fie gata în anul 2016, având în vedere că lucrările au demarat abia anul acesta.

Pentru anul acesta este programată a fi deschisă circula­ţiei doar autostrada Orăştie – Sibiu, lot 3 (22,1 km), arată datele de la CNADNR.

În ciuda faptului că lucrările pe şantierele de autostrăzi au demarat anul acesta, în unele cazuri mai timid, în altele în forţă, industria construcţiilor rămâne în blocaj.

De altfel, absenţa unor proiecte de anvergură în infrastructura de transport şi în special în zona autostrăzilor s-a resimţit din plin în piaţa de profil în prima jumătate a anului.

În lipsa unor investiţii consistente din partea statului, construcţiile de infrastructură, un sector care ar trebui să susţină întreaga economie, au scăzut cu aproape 27% în primul semestru al acestui an, potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică. Per total, cheltuielile de capital ale statului, adică investiţiile publice, s-au ridicat în primele şapte luni ale anului la circa 1,3 miliarde de euro, în scădere cu 29%% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului Finanţelor.

CNADNR a semnat anul acesta doar două noi contracte pentru construirea de autostrăzi, şi anume loturile 3 şi 4 din tronsonul Sebeş-Turda.

CNADNR a mai scos la licitaţie anul acesta lucrări de construcţii pentru câteva tronsoane de autostrăzi, dar încă nu a anunţat câştigătorii acestora. După ce va face acest anunţuri, urmează o perioadă de contestaţii şi ulterior de proiectare, care vor dura câteva luni, ceea ce înseamnă că procesul efectiv de construire a tronsoanelor ar putea demara abia anul viitor, potrivit informaţiilor ZF. Printre tronsoanele de autostrăzi pe care CNADNR le-a scos la licitaţie anul acesta se numără lotul al doilea al autostrăzii Nădlac – Arad (16 kilometri), realizat deja în proporţie de 85% şi estimat să mai coste 26,5-31,8 milioane de euro, autostrada Ogra – Târgu-Mureş (14,6 kilometri plus drum de legătură de 4,7 kilometri) pentru 226 de milioane de euro, Câmpia Turzii – Ogra (37,2 kilometri) pentru 356-428 de milioane de euro, dar şi Suplacu de Barcău – Borş (60 de kilometri finalizaţi în proporţie de 50%) pentru 219-263 de milioane de euro.

De asemenea, în prima parte a anului CNADNR a mai scos la licitaţie studii de fezabilitate pentru construcţia a 1.800 de kilometri de autostrăzi.

NapocaNews