Președintele Asociatiei Bisericilor Baptiste din America de Nord, Eusebiu Rusu, totodată pastor al bisericii baptiste române din Beaverton, Oregon este cunoscut în lumea baptistă, în special pe Coasta de Vest a Americii, ca unul care a întretinut ani de zile un conflict intens cu pastorul baptist, Nelu Brisc, din Portland, Oregon. În lupta sa, în care a folosit adesea armele întunericului, Eusebiu Rusu a fost sustinut și sfătuit în permanentă, din umbră, de către Daniel Brânzai. De mentionat că Eusebiu Rusu a ajuns președintele Asociatiei Bisericilor Baptiste din America de Nord cu ajutorul camaradului său, Daniel Brânzai. Acum, dat fiind faptul că “prietenul la nevoie se cunoaște”, Eusebiu Rusu s-a hotărat să vină în sprijinul suporterului său, emitând o scrisoare de-a dreptul deplorabilă, în care sfidează decizia Curtii Supreme de Justitie din Orange County, California. Ţinând cont că cei doi sunt prieteni la cataramă, nu este exclus ca această scrisoare să fi fost scrisă de Daniel Brânzai dar semnată de către “ucenicul” său din Oregon. Oricum, pentru că Eusebiu Rusu este cel care și-o asumă, am decis să respectam protocolul și să-i răspundem acestuia.

Să luăm, aşadar, pe rând, spre analiză, afirmatiile expuse în această “epistolă”.

*“Biserica Betel este cea care cunoaşte cel mai bine pastorul şi membrii ei, comportamentul lor, caracterul lor şi detaliile incidentului în discutie”.

Din această afirmatie întelegem că “biserica Betel” îsi cunoaste pastorul şi membrii. (Biserica fiind cine?) Deşi nu este clar la cine se referă dl Rusu când foloseşte termenul de “biserică”, tehnica manipulatorie folosită de autorul acestui text este identică cu cea folosită în prealabil de către Daniel Brânzai, care, atunci când este confruntat cu o faptă comisă de domnia sa, ca şi cetatean, se ascunde dupa cuvântul magic “Biserică”. (Probabil când aceşti pastori primesc o amendă pentru încalcarea unei legi de circulatie, domniile lor să consideră că amenda respectivă apartine bisericii iar demersul politistului, care aplică legea, este o actiune împotriva “bisericii”, nu a lui, ca individ).

Apoi, ce uită autorul să mentioneze este faptul că în biserica Bethel au existat şi încă mai există convulsii din cauza nepotismului practicat de către pastorul Brânzai, care si-a introdus membrii familiei in comitet, biserica Bethel fiind în continuă scădere (numărul actual al membrilor bisericii fiind ridicol de mic). Pentru că cei din comitetul bisericii sunt marionetele si neamurile pastorului, la data incidentului, când Daniel Brânzai a afirmat că biserica Bethel are pastor si comitet, acesta a fost corectat de către un membru al bisericii care i-a spus: “pastor da, comitet mai putin”. De remarcat faptul că, pe tot parcursul conflictelor din biserica Bethel, reprezentantii Asociatiei Baptiste au judecat diversele cazuri într-un mod subiectiv, acestia tinând partea, în mod faţiş, tovarăşului lor, Daniel Brânzai (care i-a propulsat pe mulţi dintre ei in funcţiile în care sunt acum).

Domnul Eusebiu Rusu laudă faptul că liderii de la biserica Bethel, pastorită de Brânzai, au preferat să o excludă pe victimă şi să musamalizeze cazul.

*“Faptul că Biserica Betel nu a căutat să publice toate amănuntele si istoria acestui conflict este un act lăudabil, care trebuia urmat de cei care au cauzat atâta tulburare”.

În optica lui Eusebiu Rusu, dreptatea trebuie călcată în picioare de dragul liniştii din biserică, scopul bisericii fiind in acest sens “liniştea bisericii”, care adesea implica musamalizarea unor fapte reprobabile comise de către indivizi suspuşi din biserică (important este ca cele 99 de oi să fie multumite, chiar dacă una este nedreptătită, acuzată pe nedrept şi dată afară din staul). De mentionat că un număr mare de persoane care au avut de-a face cu pastorul Daniel Brânzai sustin că domnia sa este “cel mai viclean pastor dintre evanghelicii români de pretutindeni”. El este poreclit şi “omul din umbră” sau “individul care atacă din umbră”. Era de aşteptat ca un astfel de personaj, ajuns sub lumina reflectoarelor incomode, să folosească acum cele mai ingenioase stratageme pentru a ieşi basma curată din mizeria în care a întrat în urmă cu trei ani (dosarul nu a fost publicat atunci pentru ca ajunsesera înca în posesia presei, nicidecum din alte motive. “Timpul potrivit” a fost când au sosit dovezile, adică sentinta judecatorească împotriva inculpatului Brânzai). De remarcat ritmul în care publică Brânzai în ultima vreme pe blogul personal, incecand să starnească simpatia evanghelicilor şi neevanghelicilor neavizati. Ritmul vertiginos în care publica ne spune mult despre starea în care se află. Au început deja cativa aghiotanti (gen Dinu Paturică), care au început să-l apere, la comanda sa.

*“Pastorul Brânzai a aceptat in curtea de judecată acuzatia „tulburării ordinii publice in serviciul de Paste”.

Pastorul Eusebiu Rusu stie că Daniel Brânzai a fost găsit vinovat nu doar de tulburarea ordinii publice ci si de “fighting” (bătaie, luptă, violentă) după cum rezultă din documentele emise de Curtea de Justitie din Orange County, California si dezvăluite de InfoCrestin, dar se pare că incearcă cu bună stiintă să răstălmacească în continuare adevărul, sustinand cu abnegatie neadevarurile pe care le-a proliferat înaintea publicării documentelor oficiale (care se pare ca i-au pus în încurcătură pe cei de la Asociatia Baptistă Romană din America de Nord, acestora fiindu-le greu să recunoască, că până acum au dezinformat comunitatea în privinta cazului “Brânzai”).

Spre dezamăgirea lui Eusebiu Rusu şi-a celorlalti acoliti ai lui Daniel Brânzai, niciunul din cei prezenti nu a sustinut nici măcar un moment faptul că femeia respectivă ar fi schitat cel mai mic gest de violentă fizică. Pe de cealaltă parte, însă, femeia a primit un certificat medico-legal pentru echimoza cauzată de agresiunea pastorului Daniel Brânzai.
*”Proverble lui Solomon spun că „un nume bun este mai de pret decat aurul si argintul” tocmai din pricina că este asa de greu să-l castigi si asa de usor să fie distrus”.

Tocmai pentru că un nume bun este atat de usor de pierdut, liderii crestini ar trebui să aibă o conduită cu totul aparte. Pavel îi indeamnă pe acestia la 1 Timotei 3:3 “să nu fie nici betivi, nici bătăuşi, nici doritori de câstig mârsav, ci să fie blânzi, nu gâlcevitori, nu iubitori de bani…”.

Cu toate că imaginea crestinilor în lume este extrem de importanta, soluția nu este în niciun caz disimularea abaterilor săvârsite de anumiți lideri bisericesti, care adesea demonstrează prin acțiunile lor ca nu-L cunosc pe Dumnezeu, ci atitudinea credinciosilor evanghelici împotriva unor astfel de abuzuri. Toată lumea stie că nu exista pădure fără uscături dar cand uscăturile sunt scoase la lumina iar comunitatea nu ia nicio măsură in acest sens, imaginea pe care ne-o crează situatii precum “cazul Brânzai” este una reală, care reflectă situatia in care au ajuns unele biserici şi organizatii religioase la ora actuala.

Pentru ca peștele se împute de la cap, iar în bisericile evanghelice nu există nicio comisie neutră care să evalueze în mod obiectiv conduita păstorilor, nu ne rămâne decât să ne minunăm de atacurile la persoană, cu eticheta de “articole teologice” ale unor pastori turbulenti, cu cazier la politie si dosar penal la tribunal, care neagă până si “stăpânirile lăsate de Dumnezeu”. Aceștia folosesc versetele biblice ca pe o ruleta rusească, în timp ce faptele lor, condamnate chiar si de legile seculare, sunt asociate în mod blasfemeitor cu “crucea lui Hristos” iar violenta fizică este prezentată ca “lupta cea bună a credinței”. Daca chiar si acum, cand documentele de la tribunal sunt mai mult decat evidente, cei de la Asociatia Baptista Romana din SUA neaga faptele comise de omul lor si isi permit sa denatureze adevarul, va dati seama ce se intampla cand ai de-a face cu astfel de oameni sau esti nedreptatit de ei si tot ceea ce ai este cuvantul tau impotriva rastalmacirilor lor? Daca chiar si atunci cand pastorul este prins in flagrant, condamnat de tribunal si gasit vinovat, acesti oameni vin si spun ca acesta nu a fost vinovat ci a luat vina asupra lor “ca doar noi am fost martori”, cine oare ar putea sa stabileasca vinovatia acestor indivizi atunci cand ei comit abuzuri? (Din moment ce nu conte)aza ce spune tribunalul, decisionala este marturia lor). Are sanse enoriasul de rand sa lupte impotriva unor astfel de grupari organizate, atunci cand este acuzat pe nedrept, sau este sortit sa ia vina asupra lui? Este clar ca avem de-a face si cu un abuz de incredere. Pastorii stiu ca ei vor fi crezuti indifferent ce vei spune tu, martorii, politia sau tribunalul. De aceea, in pofida faptului ca vinovatia este una incontestabila, acestia nu contenesc sa te sufoce cu versete biblice, invocate aleatoriu, samavolnic, dupa bunul plac.

Afirmația prelatului baptist, Eusebiu Rusu (foto) , potrivit căreia prietenul său, Daniel Brânzai (ortac la cataramă cu Clement Mocanu și Ion Columbeanu), nu este nici bătăuş, nici batjocoritor, nici gâlcevitor, nici iubitor de bani”, în pofida tuturor evidențelor care pledeaza împotriva sa, este mai mult decât grăitoare pentru a constientiza vremurile pe care le trăim! S-au dus oamenii de bine iar “amintirile cu sfinți” a devenit doar o caricatură pentru niste sarcedoți mărunți, o “anagramare” a unor etaloane vrednice de urmat, într-o perioada în care reperele sunt tot rare iar infractorii se erijeaza în apologeți.

Dan Ionescu