După multe discuţii şi dispute la Consiliul Local din Cluj-Napoca şi chiar un proces la Tribunalul Municipal între primărie şi Asociaţia olandeză „Minority Rights Egyesulet” (AMRE), condusă de o tânără de etnie maghiară, Izabella Szocs, situaţia placuţelor bilingve este încă un subiect care înfierbântă spiritele.
În primăvară, asociaţia olandeză a pierdut procesul din cauza excepţiei pe active, adică, mai pe înţelesul tuturor, nu a avut dreptul să reprezinte minoritatea maghiară din Cluj. În ajutorul Izabellei Szocs a venit atunci şi o organizaţie maghiară din Oradea, „Musai Muszaj”, depunând cereri la Tribunalul Cluj şi chiar participând ca intervenienţi accesorii în proces. De fapt, Izsabella Szocs, studentă la Facultatea de Drept din Cluj-Napoca, a pornit procesul împotriva primăriei pe motiv că doreşte punerea la intrările în municipiu a unor tăbliţe inscripţionate cu denumirea localităţii şi în limba maghiară. Deja, în acea perioadă exista la Consiliul Local o propunere a unui consilier maghiar, ca la intrările în municipiu să se monteze tăbliţe cu o urare de „Bun venit” în cinci limbi : română, maghiară, germană, latină şi ebraică. Numai că Izabella Szocs a dorit ca separat de acele tăbliţe să se mai monteze şi altele cu traducerea în maghiară a municipiului Cluj-Napoca, adică: Kolozsvar. Speţa în sine a atras ca un magnet şi partidele maghiare. Aşa că, UDMR şi PPMT, simţind că subiectul va da bine la electoratul maghiar, la alegerile din 2016, şi-au manifestat intenţia de a sprijini iniţiativa Izabellei Szocs. Nedorind să politizeze speţa, simţind la rândul său interesul, real sau populist, al partidelor maghiare, aceasta a refuzat „oferta”.
Cu promisiunea, onorată de altfel, că va avea sprijin din partea tatălui său, avocatul Sandor Szocs, ca reprezentare în instanţă, tânăra studentă la Drept a pornit un al doilea proces, în toamna acestui an, pe aceeaşi speţă, desigur. Aşadar, la finele lunii octombrie a avut loc prima înfăţişare, tot la Tribunalul Cluj, în urma căreia s-a emis deja şi o soluţie: procesul se amână pentru data de 7 decembrie 2015. Acum, nemulţunirea reclamantei este aceea că: „Primăria a refuzat cererile, pentru că oricum vor să afişeze, dar nu sunt placuţe oficiale, ci ceva elemente de decor pe care să scrie – Kolozsvar”, ne-a declarat jurista. Între timp, organizaţia „Musai Muszaj” din Oradea a adunat, la Cluj-Napoca, vreo 2500 de semnături, pe care intenţionează să le depună la dosar. Ceea ce se „omite”, însă, este faptul că, în conformitate cu legea, aplicarea acelor plăcuţe se poate face numai dacă în localitatea respectivă o pondere de 20% din populaţie este de altă etnie, în acest caz fiind vorba de etnia maghiară, criteriu care nu este însă îndeplinit la Cluj-Napoca. Autoarea iniţiativei, însă, deşi conştientă de acest lucru, invocă faptul că municipiul Cluj-Napoca concurează pentru a deveni Capitală Culturală Europeană (în anul 2021) iar multiculturalismul da bine si imoaie inima UE, moment prielnic şi pentru a se monta acele tăbliţe cu traducerea localităţii în limba maghiară.
Lucian Ionescu, Foto BuzzNews
29 comentarii la “Musai Muszaj – Kolozsvar sau plăcuţele bilingve unui multiculturalism depăşit şi ilegal”
Nu,nu! Legea spune clar ca este obligatoriu unde sunt mai mult de 20% ,dar asta nu interzice sub!E o chestie de bun simt,intr-o localitate unde sunt aproape de procentajul obligatoriu,nemaivorbind cati studenti sunt care nu au domiciliul dar invata la Cluj-Kolozsvár centrul cel mai important al culturii maghiare din Transilvania!La Brasov sau la Sibiu procentajul sasilor nici 5% nu mai e dar din respect se scrie s in germana numele localitatilor!Clujul ar fi mai ultranationalist,inca e in "iepoca lui Funar si a lu Ceasca"?
Legea administratiei locale a intrat in vigoare in 2001 cand cifra OFICIALA a fost 23% de la recensamantul din 1992.
Ca urmare hotararea de guvern 1206/2001 privind localitatile ce TREBUIE inscriptionate bilingv contine Cluj-napoca-Kolozsvár:
JUDETUL CLUJ
________________________________________________________________________________
Nr. Unitatea administrativ/ – sat component Mod de inscriptionare
crt. teritoriala – sat apartinator in limba materna
– localitate componenta
________________________________________________________________________________
1. Cluj-Napoca 1. Cluj-Napoca 1. Kolozsvar
Articolul 131 din legea administratiei locale spune ca prevederile privind inscriptionarea bilingva raman in valabile si daca scade ponderea sub 20%:
„Art. 131.
Prevederile art. 19, art. 39 alin. (7) şi ale art. 76 alin. (2) – (4) sunt aplicabile şi în cazul în care, din diferite motive, după intrarea în vigoare a prezentei legi, ponderea cetăţenilor aparţinând unei minorităţi naţionale scade sub procentul prevăzut la art. 19.”
Placile acelea bilingve ar trebui confectionate din metal si sustinatorii lor sa fie obligati sa le manince!Atentie ungurime,o sa punem in aplicare aceasta idee!
Nu te deranjeaza legile in vigoare (215/2001 si HG 1206/2001) si multimile de exemple din Europa: Franta, Germania, Spania, Italia, Austria, Marea Britanie, Slovacia (prag de 15%), Finlanda, Serbia, Ungaria, Slovenia etc.
La Brasov si la Sibiu , ai dreptate ,,din respect'' se scriu numele localitatilor si in germana , dar respectul se castiga , nu se cere ! {vezi istoria Romaniei ; partea despre Transilvania}
La Brasov si la Sibiu , ai dreptate ,,din respect'' se scriu numele localitatilor si in germana , dar respectul se castiga , nu se cere ! {vezi istoria Romaniei ; partea despre Transilvania}
Lepva Ansata care istorie? A voastra realizata de ultrasi tip vadim alu ceasca!Du-te mai incolo ,nu esti in evul mediu! De aproape de 100 de ani dominati pe aici si tot frustrati sunteti de istorie cu care chiar daca au fost atrocitati erau de pe amandou parti si in + nu avem nici o raspundere fata de ele!daca eram asa de rai cum dracu va-ti inmultit de ne-ati luat tara?Oare nu putem sa va similam sau sa va ucidem!Fi serioasa azi vrei asimilare fortata? Trezeste-te suntem in sec.21!!
Molnár Álmos Bai, rahatule, Transilvania nu este tara voastra, Momgolia este aia…
Si cum vor traduce in limba maghiara Cluj – Napoca ? Cu cratima sau fara cratima ?Caci daca se vor monta astfel de indicatoare, trebuie sa se scrie pe ele denumirea COMPLETA ACTUALA a municipiului, nu numai cum vor hungurii.
Ilie Mihalteanu e si a noastra de-ti convine sau nu!
HG 1206/2001 spune clar cum TREBUIE inscriptionat:
UDETUL CLUJ
________________________________________________________________________________
Nr. Unitatea administrativ/ – sat component Mod de inscriptionare
crt. teritoriala – sat apartinator in limba materna
– localitate componenta
________________________________________________________________________________
1. Cluj-Napoca 1. Cluj-Napoca 1. Kolozsvar
Nu se traduce motamot, ci se foloseste denumirea TRADITIONALA in limba minoritatii.
Iar minti;legea spune ca la20% a se pune placute bilingve.este obligatoriu.Daca consiliul local voteaza se poate pune si cu…5%.Eu nu inteleg asta orasul a fost consruit de maghiari de ce va deranjaza sa apara placutele bilingve.Cite orase constrite de romani au numai inscriptii maghiare?
Bai baiatul lui atila, cum ma-ta au construit ungurii orasul cind pe vremea cind exista Napoca ungurii nu au iesit inca din pizda muma-si! Ia un fascicul: Istoria Clujului începe de fapt cu epoca romană. După cucerirea Daciei, la începutul secolului al II-lea și transformarea acesteia în provincie, Traian a pus aici bazele unei așezări de coloniști. Este posibil să fi existat în zonă și o tabără militară, dar până în prezent nu s-au găsit urme certe ale ei. Așezarea, numită „Napoca” sau „Napuca”, a fost fondată pe malul drept al Someșului Mic (în centrul actual al Clujului, lângă podul peste Someș). Noua localitate apare menționată pentru prima oară în anul 107 (sau 108), pe o bornă kilometrică, latină miliarium (miliarul de la Aiton) găsită în localitatea Aiton în 1758, pe drumul roman care venea dinspre Turda (latină Potaissa).
Bai bozgore ia citeste ce i-am scris lui mongolul de veres: ma faci sa ma repet: Bai baiatul lui atila, cum ma-ta au construit ungurii orasul cind pe vremea cind exista Napoca ungurii nu au iesit inca din pizda muma-si! Ia un fascicul: Istoria Clujului începe de fapt cu epoca romană. După cucerirea Daciei, la începutul secolului al II-lea și transformarea acesteia în provincie, Traian a pus aici bazele unei așezări de coloniști. Este posibil să fi existat în zonă și o tabără militară, dar până în prezent nu s-au găsit urme certe ale ei. Așezarea, numită „Napoca” sau „Napuca”, a fost fondată pe malul drept al Someșului Mic (în centrul actual al Clujului, lângă podul peste Someș). Noua localitate apare menționată pentru prima oară în anul 107 (sau 108), pe o bornă kilometrică, latină miliarium (miliarul de la Aiton) găsită în localitatea Aiton în 1758, pe drumul roman care venea dinspre Turda (latină Potaissa).
De ce organizatiile teroriste unguresti nu sunt anihilate? Nu ne-am invatat minte?
toma,
http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/2007-01-29/secuii-paramilitari-se-antreneaza-in-romania.html
nu ma prea mai simt in siguranta in orasul nostru. atentate teroriste ale maghiarilor extremisti pot avea loc oricand.
Cat de stupid trebuie sa fi sa spui ca atentatele maghiarilor extremisti pot avea loc oricand si sa dai ca exemplu o stire mincinoasa veche de 8 ani. Cata atentate au avut loc de atunci?
Bozgori idioți
Daca nu le place pur si simplu CLUJ-NAPOCA ,sa plece in Ungaria,acolo tot e scris in ungureste,atatea vor …
NENOROCITILOR Daca nu va place plecati in ungaria unde sunteti tratat cum tigani romani nimeni nu va recunoaste dar voi vreti sa ne obligati pe noi sa va citim heroglifele unguresti ?
@Molnár Álmos,
http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Social/112816/Sit-arheologic-inaugurat-dupa-14-ani-in-centrul-municipiului-Cluj-Napoca.html
http://adevaruldespredaci.ro/descoperire-arheologica-exceptionala-acoperita-la-scurt-timp-cu-pamant-cine-nu-vrea-ca-noi-sa-ne-cunoastem-istoria/
numai voi va mai credeti propriile minciuni chiar si atunci cand vi se pune adevarul in fata. terminati odata cu circul asta al vostru si integrati-va in Romania, mai ales ca multi dintre voi sunteti romani maghiarizati in secolele de ocupatie austro-ungara. sau plecati in ungaria daca acolo va este bine.
Toata Europa este plina de inscriptii bilingve la procente mai mici decat 16% cat suntem in Cluj: Spania, Italia, Germania, Franta, Finlanda, Austria, Slovenia, Slovacia, Marea Britanie, etc.
Un exemplu din Ungaria: http://cdn1.bihon.ro/2015/02/micherechi1-600×449.jpg
istoria ungariei mari e o minciuna.
Nu a existat ungaria mare absolut deloc.
Tablite bilingve doriti?
Mergeti in ungaria sau occident si o sa vedeti ca nu exista asaceva.Ce ar fi sa numiti Parisul , Parisvar,/Viena ,Viosvar,/ Roma,Romosvar .
Nu mai veniti cu soparle unguresti ca nu tine figura. Sunteti si asa urati si mai multtigani decat huni.
Cine minte cu inscriptiile bilingve inexistente in Europa? Da pe linkul asta ce gasesti? Ia uite: Franta, Germania, Italia, Finlanda, Slovenia, Spania, Marea Britanie, Slovacia, Ungaria etc.
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Multilingual_signs_by_country
Si cum ramane cu legea 215/1206 si HG 1206/2001:
Nr. Unitatea administrativ/ – sat component Mod de inscriptionare
crt. teritoriala – sat apartinator in limba materna
– localitate componenta
________________________________________________________________________________
1. Cluj-Napoca 1. Cluj-Napoca 1. Kolozsvar
Nu va faceti probleme nici uni nici alti, ca toti o vom lua la o adica, care va urma, acea adica!!!
da,e foarte elocven „Szekelyföld nem Romania ” deci asta numesti tu multiligvism??? Oricum ungurii si-au dat arama pe fata.E clar ce vreti si asta nu vom admite. Sub multilingvism si alte placute de WC se ascunde de altfel o marsavie care vreti sa o detonati peste noapte precum teribilistii astia de teroristi. Amenintati si intimidati,nefacand altceva decat sa provocati.In Europa nu accepta nimeni ce voi incercati sa faceti.La ce ar fi buna UE daca incercam sa dam ceasul istoriei inapoi in feudalism??? AAAA da ,putem da istoria si mai inapoi si sa ajungem in jurul anilor 900 sau la 1526. Stim ce e de facut cu voi si daca nu va ogoiti,o sa regretati amarnic. 1526 se poate repeta si o sa ramaneti chiar fara Panonia si in Transilvania nu mai aveti ce sa va refugiati. Mongolia va asteapta huni tembeli si degenerati.
Uite unde ti-ar trebuii intoarce TIE ceasul: in Europa de AZI se pun inscriptii bilingve pentru minoritatile traditionale:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Multilingual_signs_by_country
Franta, Germania, Italia, Finlanda, Slovenia, Spania, Marea Britanie, Slovacia, Ungaria etc.
Imagine de mai sus este veche de 6 ani, cu nebunul de Csibi, care la Miercurea Ciuc a putut aduna doar 227 de voturi la alegerile locale din 2012 clasandu-se ultimul! Manipulare marca Napocanews.
Contine HG 1206/2001 Kolozsvar? DA!
Spune art 131 din 215/2001 ca inscriptiile bilingve raman obligatorii chiar daca procentul sacde sub 20%? DA!
Exista in Europa mii de localitati inscriptionate bilingv sub 20%? DA!
Exista inscriptii bilingve la Cluj? NU!
Cam asa este situatia.