Trăim o epocă în care se spune că s-au răsturnat valorile. Păi sigur că s-au răsturnat, în loc de Eminescu, avem „cadavrul din debara”, pe amartaloiul Patahârbici! În loc de Amza Pellea sau Toma Caragiu, îi avem pe „în puii mei”! În loc de Carmen Sylva, o avem pe Nuţi din Pleşcoi! În loc de Carol I, avem paparude, mitomani chiolhannizaţi bine făcuţi, mitocani şi mediocri! În loc de Maria Tănase, avem tot felul de kitschmeni, care ucid cu stilizările lor scremute tot ce e autentic în folclorul românesc! În loc de valori, non-valori!

După cum se petrece şi un alt fenomen, exact invers, non-valorile de odinioară sunt date azi ca valori! Nulităţi notorii, ca Fecali, au ajuns bogătaşii ţării, iar toţi escrocii sunt parlamentari! Ceea ce se întâmplă în aceste zile, masiva ieşire a românilor în stradă, este o consecinţă a tăvălugului imoralităţii care a dus de la burghezia comunistă la burghezia neocomunistă, care a dat un fost preşedinte hoţ, ce a debutat cu furtul flotei şi în loc să ajungă azi după gratii, a ajuns senator!, şi totul prin sfidarea sistematică a populaţiei, a muncitorului şi creatorului român. Şeful mafiei de la putere a constatat că ieşirea a 600 de mii de oameni în stradă „nu e un miting spontan”! Păi cum să fie spontan? E o „spontaneitate” care ţine de 27 de ani, plus încă 50 de ani de comunism! Şi de politică externă obedientă, care a dus la ce? La revolta românilor contra românilor! Un dezastru, cu consecinţe incalculabile, ca dezbinarea. Numai moralitatea îi poate suda pe români, lucru absolut obligatoriu, dacă vream ca România să fie salvată!

Pentru a înţelege fenomenul, de esenţă morală, e suficient să urmărim ce filme se dau pe posturile de televiziune, care ne sufocă numai cu reluări, cu anacronisme, cum face mai ales Prima TV, cu edulcorări comuniste dintr-un învăţământ şubred, fals, ca în serialul „Liceenii”, reluat în prostie. Ca să-şi umple golul, lipsa de producţie, televiziunile apelează fie la seriale indiene, de o valoare execrabilă, care dă gustul estetic al românilor cu o sută de ani înapoi, cum face Naţional TV, fie la tot felul de non-valori româneşti ca „Alo, aterizează străbunica”, „BD la munte şi la mare”, „Aventurile lui Babuşcă”, „Aventuri la Marea Neagră”, „Toamna bobocilor”, „Tufă de Veneţia”, „Roşcovanul”, „Operaţiunea Monstrul”, unele comedii ale lui Saizescu, ceva cu Mărgelatu, altceva cu Dinică, filme răs-reluate, multe pentru actori, dar nici ei nu au ce să joace, se joacă pe sine, de la un film la altul ei sunt pe calapod, se repetă, fiindcă scenariile şi regia nu le oferă roluri de transformare, cum se numesc cele de mare complexitate, pe care le realizează actori ca Robert de Niro sau Al Pacino, de pildă. Actori mari ca Toma Caragiu, Cotescu, Dem Rădulescu, Mihăilescu-Brăila, Ovidiu Iuliu Moldovan, George Motoi, Mircea Albulescu, Marin Moraru sau Puiu Călinescu au murit fără să aibă şansa să joace în filme care să-i reprezinte. Şi dacă nu ar fi fost Sergiu Nicolaescu, cred că şi un alt mare actor, Amza Pellea, rămânea să ne distreze cu Nea Mărin şi Sucă al lui. Dar observăm că nu se reiau nici filmele istorice, de mare succes odinioară, ale lui Nicolaescu, fiindcă moştenitorii veghează, cer drepturi de autor, or posturile vor să le dea pe gratis! Nici măcar „Garcea şi oltenii”? Pe unde o mai fi oare Garcea? A fost uitat complet. Aşa se întâmplă cu non-valorile! Succes peste noapte, apoi hăul! Ca şi Divertis, Chestiunea zilei sau Tanti Florica! Au fost înlocuite de „puii mei”! Aşa cum mâine va fi şi această schizofrenie uitată complet!

Cum a fost înţeles de către televiziuni valul de libertate adus de evenimentele din ‘89? Prin împroşcarea cu noroi a populaţiei, prin mizeriile de nedescris, care au dus la distrugerea moralei creştine, aşa cum am arătat în urma unui interviu luat în anii ’90 părintelui Cleopa, de la Sihăstria.

Regizorii acestor filme cu o pecete destul de şifonată, oi negre în istoria filmului românesc, sunt azi fericiţi, fiindcă maculatura lor e pe piaţă, la televiziunile „exigente” ale României, care mai ieri înjurau producţia socialistă, o considerau bună de aruncat la coş! Aşa cum face şi Noul Val al cinematografiei, care tot face valuri, dar nu pune nimic în loc, noile producţii nu se pot vedea nicăieri, nu există decât acasă, în sertar, la autorii lor. Aşa că vitejii de la televiziunile falimentare, cu producţia zero, redusă la nişte emisiuni pentru handicapaţi, total imorale, defilează cu hulita producţie socialistă. Asta arată ce înseamnă consumismul şi ce nivel are o parte din populaţie, dacă înghite aşa ceva! Ce nivel au televiziunile, este clar, dacă ele nu au nici o ruşine să dea pe ecrane non-valori, kitsch-uri, dacă nu sunt racordate la nivelul cinematografiei mondiale, să fie în rând cu lumea, să difuzeze filme de valoare, la zi, cum ar fi, să spunem, filmele care s-au aflat în 2016 în competiţia premiilor Oscar. Adică nimeni nu mai face cultură cinematografică.

Revolta străzii trebuie să ţintească şi televiziunile, care sunt un focar nesfârşit de mizerii, care au infestat sensibilitatea oamenilor numai cu violenţă, sex, urâţenii, americănisme ieftine, emisiuni schizoide, politichie de doi bani, împroşcarea sistematică cu noroi a valorilor naţionale.

*

Filmul de artă a murit complet. Se dau numai filme comerciale, un bombardament incredibil numai cu războaie, aventuri, violuri, terror, thriller şi toate nenorocirile. Cum românul cumsecade dă drumul la imagine, şi apare pe ecran un erou dement cu pistolul. Se împuşcă în draci! Vor românii aşa ceva? Cine sunt oamenii care vor astfel de kitsch-uri? Evident, o pătură de needucaţi, subculturali, troglodiţi. Asta este imaginea Canalelor TV din România. Eu discut cu oamenii pe stradă, în parcuri, în magazine. Oamenii nu vor aşa ceva. Ceea ce se vede la televiziuni nu reprezintă poporul român, ci îi reprezintă pe cei care conduc aceste televiziuni şi care confundă o felie ignobilă de spectatori cu poporul român! Schimbaţi macazul, fraţilor, fiindcă mi-e ruşine de voi, mi-e ruşine să fiu contemporan cu Esca et co, tot felul de crainice, de educatoare ale naţiei, care emană mizerii, împopoţonate în cele mai luxoase vestimentaţii, cu cele mai alese machiaje, coafuri şi parfumuri Versace sau Dior!

Şi nu există nici un post mai de Doamne-ajută, de ţinută, care să nu se amestece cu vulgul. Ar fi trebuit să fie TVR, dar televiziunea naţională, care trăieşte din faliment în faliment, deşi salariaţii ei au lefuri ameţitoare din banii populaţiei, fiindcă falimentul este întreţinut de guvern, care încurajează jaful, fiindcă TVR a fost întotdeauna postul puterii, pare că nici nu mai există, că s-a autodesfiinţat, fiindcă a dat-o numai pe politicale ieftine, cu moderatori fără glagorie, cu un repetent de la „Cârcotaşii” în locul singurei emisiuni bune de pamflet politic realizată în mandatul lui Stelian Tănase, „Starea naţiei”, astăzi desfiinţată. O cenzură pe faţă, cum nici comuniştii nu-şi permiteau! E o ruşine ce a ajuns acest post! Să vezi de Ziua Culturii un maimuţoi care îl imită pe Eminescu!
Dar celelalte posturi, care se vor în faţă? Ce vedem? Reluări în draci! Protv ne sufocă, vrea să învăţăm pe de rost toate replicile lui James Bond, loviturile de carate ale lui Damme sau Segal, să ne molipsim de sângele rece cu care eroul lui Jason Statham îşi ucide în serie adversarii. Tot ce înseamnă serie B, violenţă în exces, promovează acest post. Este postul „violenţei la români”, fără nici o legătură cu istoria poporului nostru! De când există acest post, nu emană altceva decât violenţă şi bătaie de joc la adresa românilor, persiflând tot ce e autentic sau sfidând cât se poate de mult ziua naţională şi alte evenimente de suflet ale românilor! Fiindcă aşa crede el, că dacă e viceversa, e libertate! N-avem nimic cu libertatea, dar libertatea trebuie folosită în sensul luminării, nu îndobitocirii şi întunecimii. Aceste filme se adresează nu minţii, nu sufletului, nu unor idealuri demne, curate, ci animalului din om.

Filmul de artă, dimpotrivă, are toate calităţile care îl apropie pe om de frumos, de condiţia sa superioară de om. El este reper de echilibru estetic, de armonie, cultură, frumuseţe, inspiraţie, creaţie umană superioară, morală, multă morală, e plin de idei şi foloase. Baza lui este ecranizarea, literatura bună, romanul. De ce nu vedem nici un astfel de film pe posturile TV? De unde ştiu făcătorii acestor posturi că românii nu au nevoie de frumos, ci numai de urât, de prostie, de tot ceea ce este josnic şi inestetic?! De fapt, aşa cum sunt ei, sunt şi programele pe care le guvernează.

*

Ei dau vina pe sărăcie, desigur. Altfel nu se explică de ce reiau în draci aceleaşi filme americane proaste, fiindcă le-au cumpărat cândva şi nu mai achiziţionează nimic nou, nu vezi o premieră, numai vechituri. Lasă să se învechească şi ce e nou, şi cumpără când scade preţul. Adică nu vor să rişte în nici un fel. Dar dacă vezi în program un film reluat, nu te mai interesează, eviţi postul, iar dacă e un film nou, te atrage, deci creşte rating-ul. Acesta este avantajul noului.

Sigur, şi vechiul este valoros, face istorie, dar unde mai este o emisiune dedicată filmului de artă, cum avea D.I.Suchanu la TVR, continuată apoi de Tudor Caranfil, să se facă educaţia tinerilor prin film, să se prezinte marile şcoli de film ale lumii, ca şcoala italiană, de pildă? Nu mai există. Cum nu mai există nici emisiuni de mare cultură ca aceea a lui Iosif Sava, pe care amartaloii, stereguliştii, l-au omorât. Succesul adevărat într-o ţară normală ar fi adus de filmul de valoare, care ar fi exact contra curentului, a consumismului desţărat şi ieftin. Dar nu, televiziunile nu doresc ca România să fie normală. Şi îi bombardează pe oameni cu kitsch-uri. Fie străine, fie româneşti. Protv ar trebui să ridice o statuie la Buftea producţiei socialiste! Şi tuturor utilităţilor de acolo, pe care le-a jecmănit! Şeful său, Adrian Scârbu, şi-a făcut casă la Paris cu cât a furat de la români! Şi toţi hoţii au case în străinătate. Cine nu are, să ridice mâna? Nu ridică nimeni, toţi şi-au dus banii la bănci străine, toţi şi-au făcut imperii din furtişaguri. Iar diversiunea s-a numit lipsa de morală, praf în ochi cu mizerii, cu incultură şi rudimente estetice. Sau cu vânătoarea de mistreţi!

Aşa se explică bombardamentul cu zeci de filme mediocre, pe care în perioada comunistă le consideram subculturale, nici nu le băgam în seamă, erau maculatura producţiei de filme, care în fondul ei avea o ştachetă înaltă, cu filme semnate de Ciulei, Iliu, Gopo, Pintilie, Piţa, Veroiu şi încă zeci de regizori demni de istorie. Din acest punct de vedere, evoluţia României este o involuţie prăpăstioasă, dacă filmele de rezistenţă ale televiziunilor actuale sunt maculatura producţiei socialiste. Ce e mai modest acolo, în arhiva cinematografiei naţionale, este scos şi reluat. Te pomeneşti că „băieţii deştepţi” vor să ne arate, uitaţi ce mizerii se produceau în perioada socialistă! Dar nu sunt ei chiar aşa de deştepţi, ei urmăresc să-şi umple golul, să-i îndobitocească pe români. Noi vedem astfel lucrurile, vedem criza morală şi economică în care se află televiziunile şi imaginea pe care ele o au despre telespectatori, pe care îi confundă cu vulgul. Iată cu ce vă hrăniţi voi viaţa de mari „tembelişti”, cu mizerii! Şi de sărbători, TVR a scos arhiva la bătaie, s-a dovedit tare cu nea Mărin şi toţi comicii care au făcut ravagii prin anii ‘60-‘70, deşi suntem în 2017! Cum e o sărbătoare, hopa, îi scot de la naftalină pe Birlic, Toma Caragiu, Amza, Dem, Jean, Bănică, Anda Călugăreanu, Puiu Călinescu şi încă zeci de vedete simpatizate de marele public, deşi totul e comic pe peliculă alb-negru. De ce? Fiindcă altfel ar fi un gol imens, nu ar avea ce să transmită. Ar renunţa ei la aceste vechituri, dar ce pun în loc? „Profesioniştii” lui madam Lobodă spălăcita? Cine sunt comicii de azi? Stela Popescu şi Arşinel! Care de mult sunt nişte „expiraţi”! Ca şi prietenul Vasile! Dar sunt mai buni decât comicii de azi, nişte amatori, tot felul de talente fără şcoală, asta au creat Scârbii noiilor posturi, au fost la Las Vegas şi au ouat aici Las Fierbinţi, au văzut America’s got talent, şi au zis că şi românii au Talent, cum să nu aibă, ohoho, cu carul, fiindcă orice om de pe stradă se dovedeşte mai talentat decât o leliţă vopsită, răs-perucheată, care şi-a luat pe maimuţăreală un apartament de 1,5 milioane euro! Şi aşa ne-au blagoslovit cu invazia masivă a neprofesionalismului. Fiindcă Neprofesioniştii au invadat piaţa de artă, piaţa filmului, realitatea din televiziuni!

Oare CNA-ul nu are nici un rol cultural în ţara asta? Cei de acolo iau bani doar să amendeze dacă s-au produs defecţiuni licenţioase? Nu-i deranjează maculatrura de pe posturi? Nici cenzura care se practică la vedere? Când se va amenda prostia, lipsa de bun gust, neprofesionalismul cras, vulgarităţile, umpluturile, bătăile de joc faţă de populaţia care nu are şcoală şi se uită la televizor, dar în loc să primească ceva bun, învaţă cum să ucidă, cum să fure, cum să înjure!

Numai şi din această imagine la vedere, singura care nu poate fi ascunsă de turciţi, ofiţeri sub acoperire ai televiziunilor, reiese clar unde se află România. Nu e nevoie de nici o analiză socio-politică. Imbecilizarea prin televiziuni este o mostră acceptată de conducătorii acestor televiziuni, ca şi de conducătorii ţării, fiindcă mediocritatea de la putere rimează cu mediocritatea emanată de canalele TV. Este un consens care nu mai trebuie demonstrat. Repet, schimbaţi macazul, fraţilor, fiindcă românilor curaţi, care nu şi-au pierdut încă mintea, le este ruşine să fie contemporani cu voi!

Grid Modorcea