In paralel cu marele targ de arta fotografica organizat de AIPAD, pe care l-am prezentat anterior, a avut loc la Casa de licitatii Bonhams, de pe Madison Avenue, evenimentul “100 Photographs”, adica s-au licitat 100 dintre cele mai valoroase fotografii din lume, evident selectate de curatorii casei. Au fost alesi 57 de fotografi, cu poze antologice, foarte populare, precum cele semnate de faimosul fotograf francez Henri Cartier-Bresson (1908 – 2004) sau de la fel de faimosii fotografi americani Ansel Adams (1902 – 1984), Robert Frank (n. 1924), Irving Penn (1917 – 2008) sau Brett Wetson (1911 – 1993). Lucrari de-ale celor 57 de fotografi au fost si la Targul de arta fotografica de la Pier 94.
Aceasta este miscarea artei, de la atelier la galerii, de la galerii la targuri, iar de aici la casele de licitatii, unde se cerne totul, unde ajung artistii competitivi. Deja la casele de licitatii se petrece o triere, artistii sunt consacrati, intra pe fagasul inalt al colectiilor, operele lor sunt disputate de colectionari, unele au deja o cariera in zona de licitatii, au trecut prin multe locuri renumite, ca, in fine, sa ajunga in muzee, care este locul cel mai important al unei opere de arta, locul cel mai inalt al consacrarii. Sa nu uitam ca marile muzee sunt o arhiva de colectii donate. Muzeul confera operei garantia posteritatii si calitatea de bun public.

Am vazut multe expozitii de fotografii ale fotografilor din selectia de la Bonhamas, cum ar fi de pilda cazul lui Irving Penn, caruia, la putin timp dupa moartea sa, Metropolitan Museum of Art i-a organizat o retrospectiva in saloanele sale, eveniment memorabil, cand am descoperit ce valoare de document neasemuit poate sa aiba opera unui artist fotograf. Acolo i-am vazut pentru prima oara faimosul ciclu peruan sau al actorilor hollywoodieni, ca si al celor mai vestiti scriitori si artisti ai lumii, greu de imaginat ca acest fotograf a strabatut toate continentele sa-i fotografieze. Marii fotografi sunt niste pasionati calatori, ei ambitioneaza sa cuprinda lumea, tot universal. Asa au fost si Cartier-Besson, si Robert Capa si multi altii. Pozele lui Duchamp si Matisse facute de Besson sunt antologice. Sau fotografia lui Frida Kahlo, realizata de Manuel Alvarez Bravo (1902 – 2002)! Ce sa mai spun de fotograful Alfred Eisenstaedt (1898 – 1995), renumit pentru albumele cu Marilyn Monroe. Se putea sa lipseasca dintre cele 100 de fotogtrafii o poza cu Marilyn (lot 43)? Sau cunoscuta fotografie a lui Penn, Girl Behind Bottle / Fata in spatele sticlei (1949), care s-a vandut cu 180 de mii de dolari!

Astfel de fotografii s-au vandut cu preturi de peste 100 de mii de dolari, cea mai ridicata suma, 300 de mii de dolari, s-a dat pe fotografia lui Penn Cuzco Children, Peru (1948), care se afla si pe coperta catalogului licitatiei. Vedem doi copii ai strazii, cu palarii pe cap (odrasle de tarani), care stau rezemati de o masuta de epoca. Un grup de copii-vagabonzi vedem si in poza lui Morris Engel (1918 – 2005), surprinsi in East Side, New York, in 1940. Disputate au fost si fotografiile lui Nan Goldin (n. 1953), ca Misty and Jimmy-Paulette in a taxi (1991), achizitionata cu 50 de mii de dolari.

Multi dintre artistii selectati de Bonhams s-au aflat cu lucrari si in boxele de la AIPAD. Ba chiar unele lucrari au fost si acolo, precum fotografia abstracta a brazilianului Vik Muniz (n. 1961), Rorschach II (2000), din seria picturilor in cerneala, reprezentand un fel de inger-caracatita. Sau ce sa mai spun de peisajele lui Ansel Adams, pline de cosmicitate si mister. Nu a lipsit nici Vito Acconci (1940 – 2017), cu un colaj de imagini cromogenice, reprezentand 6 desene cu texte explicative. Mi-au mai placut imaginile create de Brasaï (1899 – 1984), cum ar fi fotografia lui Picasso in Studio (1939), si de Nick Brandt (n. 1966), cunoscute in toata lumea, imagini landmark: Lion Bifore Storm / Leu inainte de furtuna (2006) si Elephants Walking Through Grass / Elefanti plimbandu-se prin iarba (2008).
Toate cele 100 de fotografii sunt citabile si ofera adevarata valoare a acestei arte, pentru faptul ca ele depasesc conditia artistica imediata si devin documente peste timp.

Grid Modorcea, Dr. in arte
Corespondenta de la New York