O retrospectivă ilustrată a brandurilor naţionale de altădată poate fi văzută timp de câteva zile la Centrul de cultură urbană Casino, din parcul Central din Cluj-Napoca, expoziţia cuprinzând reclame vechi de 100 de ani şi chiar mai vechi de atât.

„Made In RO: 100 ani de branding românesc” este o expoziţie itinerantă, prin care organizatorii doresc să aducă în peisajul cultural al Clujului, dar şi al altor oraşe, o pagină din istoria intimă a ţării, aceea a brandurilor şi a mărcilor naţionale emblematice sau mai puţin cunoscute.

„Sărbătorim 100 de ani de branding românesc prin intermediul reclamelor şi a publicităţii din România, unele reclame sunt chiar mai vechi, din 1890. Am încercat să arătăm că publicitatea şi centenarul pot reprezenta o istorie ilustrată a societăţii noastre şi arată uzanţele cumpărătorilor de acum 100 de ani. Cum au evoluat anumite lucruri, faptul că se producea foarte mult ‘Made in Ro'”, a declarat Andreea Dănescu, din partea Asociaţiei Escu, organizatorul evenimentului.

Ambiţia proiectului este să surprindă un fir istoric al mărcilor autohtone printr-o retrospectivă ilustrată a publicităţii româneşti cuprinsă în obiecte autentice, ambalaje, afişe, materiale grafice, machete, produse diverse care pot povesti despre evoluţia bunurilor de larg consum, dar şi despre obişnuinţele cumpărăturilor români de pe parcursul mai multor decenii.

Pentru ediţia de Transilvania a expoziţiei, au fost introduce şi reclame care sunt legate de acest spaţiu.

„Pentru Transilvania avem foarte multe reclame Gerovital, Farmec cum este acum cunoscut, care provin din anii ’70 şi ’80, produse cosmetice, casnice. Sunt şi branduri de bere din Transilvania, etichetele sunt sută la sută originale. Cele mai vechi reclame sunt legate de brandurile Timişoreana şi Borsec, dar şi Mott and Filds pe care astăzi o cunoaştem ca Zarea”, a mai spus Andreea Dănescu.

Retrospectiva ajunge până în anul 2012, reclamele alese din perioada post revoluţionară fiind cele la companiile de telefonie mobilă Dialog şi Conex, pe care organizatorii le-au ales pentru a ilustra dorinţa de comunicare a românilor, considerată definitorie pentru această perioadă.

Expoziţia principală de artă publicitară va fi secondată de conferinţe şi ateliere creative. La Cluj va avea astfel loc luni, de la ora 17,00, conferinţa „The Cluj Story: lecţii de branding sau despre cum se construieşte credibil brandul unui oraş”.

Expoziţia va fi deschisă până în 14 noiembrie, între 13,00 şi 20,00.

Următorul oraş în care expoziţia va fi deschisă este Timişoara, între 15 şi 19 noiembrie.