Tot mai mult celebrele festivaluri electrice din România se transformă într-o platformă de popularizare a cunoscutei manea, muzică populară dezvoltată în special în cartierele de romi din Balcani. În general, majoritatea tinerilor ”#rezist” care participă la aceste festivaluri electrice își motivează prezența ”zile și nopți” până la epuizare pentru că se ascultă muzică de calitate și nu…manele. Festivalierii români își justifică prezența printr-o superioritate de gen muzical electric în stil occidental față de ceilalți români, care au rămas mental, acolo jos…în tradiționalul Balcani ascultând…manele. Dar anul acesta surprizele au fost mari, așa ca în politica europeană…mergem spre Occident ca să descoperim de fapt acolo neo-marxismul de care abia am scăpat în 1989. ”Vrem o țară ca afară”, de fapt redescoperim în țările vestice ceea ce am fost ideologic în anii 1950, pe Marx și Engles cu statui în centrele orașelor frumos luminate și canoane de cenzură dură pe rețele de socializare. Așa și cu festivalurile electronice: tinerii frumoși și liberi vor muzică occidentală și dau de …manelele balcanice.

Manelele au răsunat la NEVERSEA, iar publicul care vibra la ritmurile muzicii electronice a avut o reacţie surprinzătoare. Aș putea spune așteptată. Un faimos DJ străin, prezent pe scena NEVERSEA, a introdus în recitalul său o secvenţă care a luat publicul prin surprindere, în seara a treia a festivalului (desfăşurat în perioada 4-7 iulie, pe plaja din Constanţa). Artistul Salvatore Ganacci a anunţat de la platane ca să mai pună un cântec la finalul evoluţiei sale. Le-a spus celor din public că urmează unul dintre artiştii săi preferaţi. Din boxele uriaşe instalate pe plaja din Constanţa a început să răsune o manea, interpretată de Adrian Minune, „Aşa sunt zilele mele“. Publicul a reacţionat prin urale. Mă rog dacă vine maneaua prin Suedia, deci din Occident e totul ok. Dacă se cânta la o nuntă electorală cu mici și bere de la Vanghelion era horror, balcanic și ciuma roșie. Spectatorii au început să cânte frenetic, dovedind că ştiu versurile manelei lui Minune. Așa că ”tinerii frumoși și liberi” pot fi și ipocriți atunci când vine trendul din Occident. Pe față spunem că nu ne plac manelele, dar pe ascuns le ascultăm și le dansăm. Chiar ambasada Suediei a reacționat, țara cea mai socialistă din UE, care rivalizează ideologic cu fostul URSS. Ambasada Suediei la București a reacționat pe Facebook, după ce faimosul DJ suedez Salvatore Ganacci a mixat la Neversea maneaua „Așa trec zilele mele”, a lui Adrian Minune. „Așa sunt zilele mele, Una bună, Zece în care nu îi desconsider pe ceilalți în funcție de cine sunt…”, se arată în mesaj. Popularizarea manelei balcanice a continuat și la Electric Castle de la Bonțida, dovadă că este un trend bine pus la punct de manelizare a ”electricilor”. Maneaua lui Adrian Minune a ajuns şi la Electric Castle. Piesa „Aşa sunt zilele mele” a lui Adrian Minune s-a auzit, vineri noaptea, la Electric Castle, fiind mixată de către DJ-ul din Estonia Tommy Cash. Organizatorii fetivalului au fost extrem de dezamăgiţi de alegerea lui Tommy Cash şi au anunţat că nu va mai urca niciodată pe o scenă la Electric Castle. Sigur se vorbește că la începutul lui august clujenii vor dansa frenetic ca și pirandele pe manele la Untold. Să vedem? Deși după manelizarea TIFF-ului nu m-aș mai mira. De ce se introduc manelele la celebrele festivaluri electrice cu ifose pentru tinerii rebeli, frumoși și liberi. Pentru că în esență aceste festivaluri internaționale nu sunt despre muzică neapărat, ci despre propagandă, cenzură și ideologie, pentru tineri pregătiți într-o lume nouă și minunată după ce a luat sfârșit ascuțirea luptei de clasă.

Ionuț Țene