„Marșul lui Radetzky”, atins de nazism? Faimosul Concert de Anul Nou de la Viena a luat-o razna.

La 1 ianuarie 2020, în una dintre cele mai frumoase săli de spectacole din lume – Sala de Aur de la Musikverein Viena se desfășoară celebrul Concert de Anul Nou, care va fi dirijat de această data de letonul Andris Nelsons.

Acum…Nu știm dacă celebrul concert trece printr-o criză de popularitate, sau printr-o criză financiară, dar în ultimii ani, mai precis după 2010, se petrec lucruri cam “stranii”. Să privim la rece: alegerea “repertoriului valsurilor” nu excelează,  polcile la cererea publicului sunt cam rare, scenele de balet la fel – fiind cu tentă modernistă interesantă, dar efect extraordinar nul, florile decorative din minunata sală de concert nu mai sunt aduse de la San Remo, ci provin de pe plan local, etc. Diferența se vede, chiar și la public. Să nu omitem faptul că românul Ioan Holender a condus timp de 19 ani Opera din Viena, cu realizări deosebite (a fost director al Operei de Stat din Viena în perioada 1992-2010).

„Noutatea” ediției 2020, trâmbițată de organizatori, atinge chiar marele simbol al acestui concert (după valsul „Dunărea albastră”) și anume mult apreciatul Marș al lui Radetzky. Astfel s-a anunțat că splendidul Radetzkymarsch (în germană) compus de Johan Strauss-senior în 1848, va suferi o schimbare în partea finală. Adică exact acea parte care dădea o vibrație pozitivă la nivel mondial.  Motivul? Notele de final ale celebrului marș, care constituie de atâta vreme deliciul publicului din sala vieneză și din enorma sală de spectacole numită Pământ ar fi moştenirea maşinii propagandistice a Germaniei naziste… Ca urmare, la 1 ianuarie, Filarmonica de la Viena, condusă de dirijorul Andris Nelsons, va performa o variantă din 1914 a Marșului, pe care cercetătorii au găsit-o în arhivele orchestrei…