Doi dintre elevii pe care ADI Zona Metropolitană Cluj i-a sprijinit pentru a nu abandona școala au intrat la licee bune din Cluj-Napoca. Este vorba de Noemi David, care va urma cursurile Colegiului Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” și de Rareș Petean, care a intrat la Liceul de Arte Plastice „Romulus Ladea”.
Ei sunt primii doi elevi din comunitatea de la Pata Rât care vor urma licee de primă mână din Cluj-Napoca.

În prima zi a noului an școlar e momentul să tragem o linie și să ne bucurăm de rezultatele muncii pe care am depus-o pentru a oferi șanse egale la educație de bună calitate pentru copiii din comunitatea defavorizată de la Pata Rât. Asta deoarece meditațiile și mentoratul facilitate sau oferite de experții Zonei Metropolitane Cluj (ZMC) au avut o rată de succes de 100%, privind continuare studiilor.

Astfel, toți cei patru elevi care au urmat una sau ambele activități au continuat școala, după terminarea ciclului gimnazial. „Ne-am concentrat pe elevii de clasa a opta, pentru că, din studiile efectuate, reiese că cel mai mare risc de abandon intervine în anii terminali ai ciclurilor școlare”, explică managerul de proiect, Monica Graff.

Toți cei patru elevi provin din comunitatea defavorizată de la Pata Rât, unde rata de abandon școlar după gimnaziu este de 63%, potrivit celor mai recente date. Doi dintre elevii pe care i-am susținut au intrat la liceu, iar doi la școli profesionale.

Eroii noștri sunt Noemi David, în vârstă de 14 ani, care a intrat la clasa de învățător-educator de la Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” și Rareș Petean, în vârstă de 15 ani, care a intrat la specializarea Arte Plastice și Decorative de la Liceul de Arte Plastice „Romulus Ladea”.

Ei sunt primii elevi proveniți din această comunitate defavorizată, care reușesc să intre la unele dintre cele mai bune licee din Cluj-Napoca. „Demonstrăm astfel că, susținuți prin meditații și mentorat, elevii din comunități defavorizate pot să urmeze un curs firesc al școlarizării. Sperăm să urmeze facultatea, masterul și – de ce nu? – doctoratul”, a mai spus managerul de proiect.

Noemi a urmat atât meditațiile facilitate de ZMC, cât și activitățile de mentorat, în vreme ce Rareș a beneficiat doar de serviciile de mentorat.

Rareș a dorit, la început, să urmeze o specializare de frizer la o școală profesională, dar după discuțiile pe care le-a avut familia sa cu facilitatorul comunitar al ZMC, Linda Zsiga, și în urma sfaturilor pe care băiatul le-a primit de la psihologul Ljubomir Petrov, s-a hotărât să își urmeze pasiunea: desenul.

„Munca de mentorat și orientare a fost dificilă din cauza pandemiei, astfel că nu am putut discuta decât la telefon, context în care relaționarea cu familia prin intermediul facilitatorului nostru, Linda Zsiga, a fost esențială. Pe Rareș l-am simțit la început circumspect, dar, apoi, am observat în discuțiile noastre că se deschide”, povestește psihologul Ljubomir Petrov.

În ceea ce o privește pe Noemi, lucrurile au stat cu totul altfel, ea fiind de la bun început ferm decisă să urmeze un liceu pedagogic și, mai departe, Academia de Poliție. A participat la meditațiile facilitate de ZMC și spune că au ajutat-o foarte mult, mai ales cele la limba și literatura română.

Noemi este o fie veselă și spune lucrurilor pe nume, cu umor: „Cel mai mult la școală îmi place pauza mare, apoi celelalte pauze, apoi orele de  română”. 

Psihologul Anca Dragoș spune că Noemi este foarte silitoare și hotărâtă. „De la început a participat la meditații și a lucrat și de acasă, chiar dacă în condiții grele. Avea deja cunoștințe bune de gramatică”, adaugă Anca Dragoș, cea care a supervizat din partea ZMC activitatea de meditații.

Pentru cei doi „boboci”, Rareș și Noemi, urmează o perioadă de acomodare, cu realități noi, cu colegi veniți din tot Clujul. Nu le va fi ușor, dar psihologii și restul echipei ZMC îi vor susține în continuare, cu mentorat și sfaturi de orientare școlară.

În prima zi de școală, și Noemi și Rareș sunt optimiști. „Acum, cred că e bine mai bine să fac un liceu, mai ales unul de specialitate, fiindcă îmi place să desenez. Nu știu sigur cum va fi, dar sunt convins că voi avea mai multe șanse de realizare în viață”, ne-a spus băiatul. „Am patru ani să mă decid dacă merg la Academia de Poliție, cum am vrut de la început, sau poate o să-mi placă să fiu educatoare. O să văd eu”, ne-a spus și Noemi.

Prin proiectul Pata 2 se derulează activitățile de meditații și mentorat  care au fost oferite celor doi elevi.

Radu Ștefan