Începerea anului universitar doar online este o lovitură grea dată învățământului românesc. S-a dovedit din luna aprilie, că predarea online a scăzut substanțial calitatea învățământului superior. România riscă ca să piardă concurența cu marile universități europene și americane dacă continuă doar pe modulul online, care încurajează doar mediocritatea și copiatul la examenele susținute pe laptop. Nu înțeleg de ce nu s-a ales măcar sistemul învățământului hibrid, care să dea șansa celor care doresc să învețe și să urmeze un învățământ de calitate. O vină o poartă nu numai guvernanții care au băgat spaima în oameni și acum culeg furtuna unei frici exagerate față de pericol, ci și unii profesori care iubesc comoditatea și lipsa performanței, precum și studenții mediocri, care nu iubesc școala și au șansa acum să copieze la examenele online. E ciudat că barurile, terasele, majoratele și restaurantele sunt pline de studenți, care petrec și dansează fără distanțare socială, dar le e teamă să meargă la cursuri, măcar în sistem hibrid, prin rotație, pentru a învăța temeinic, nu a se trage chiulul online. Unii profesori au umplut plajele din Bulgaria, Mamaia nord, Croația, Turcia sau Grecia, dar mă rog le este teamă să predea față în față cu studenții.Este mai comod să stai acasă să iei salariu întreg și să predai online, fapt ce s-a dovedit șiințific că nu are eficacitatea învățământului clasic? Din păcate cea mai mare universitate din țară: UBB devine un hosting sau un software, în loc să se zbată conducerea să revină măcar la învățământul hibrid, pentru a nu dispărea calitatea predării. Profesorii cu probleme de sănătate să predea online sau să se pensioneze.

Nu putem renunța la calitatea învățământului la Cluj-Napoca. Riscăm să dispărem de pe harta lumii, din clasamentele internaționale. Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca a decis să înceapă anul universitar în variante mixte, adaptate fiecărei facultăți și specializări.Între facultățile care vor derula învățământ exlcusiv online se numără Matematica-Informatica, Literele, Dreptul, Istoria și Filosofia, Științele Economice.Un ghid pentru derularea activităților academice online, elaborat de specialiști în științele educației, va fi finalizat până în data de 25 septembrie, mai anunță UBB. Demantelarea învățământului superior clujean este deja o realitate crudă prin acceptarea doar a învățământului superior online, cu concursul rectoratului? Este tragic pentru Cluj-Napoca, care va pierde și prezența a celor o sută de mii de studenți, cu efecte incalculabile pentru economia celui mai important oraș din Transilvania. Pe bună dreptate un fost ministru al educației s-a revoltat. Mihnea Costoiu, consideră că sistemul de învăţare hibrid reprezintă o „soluţie de avarie”, iar responsabilitatea este lăsată pe umerii părinţilor şi profesorilor. „Soluţiile la preunivesitar sunt soluţii de avarie. Eu personal sunt profund nemulţumit de felul în care începem anul universitar alături de întreaga societate românească. (…) Vorbesc de cei care conduc unităţile de învăţământ şi care sunt într-o situaţie absolut disperată. Pentru că, dacă de principiu vorbind descentralizarea este un lucru bun, fuga de responsabilitate, de fapt, a înlocuit aşa-zisa descentralizare, pentru că, la nivelul Guvernului, la nivelul Ministerului Educaţiei, la nivelul Ministerului Sănătăţii toată lumea (…) s-a spălat pe mâini şi a mutat responsabilitatea la şcoală fără să dea şcolii nimic din ceea ce trebuie să aibă şcoală. Nu are resurse financiare, nu are resurse umane, nu are metodologii foarte clare”, a spus Costoiu. Preșcolarii pot să meargă la școală cu masca pe figură în bănci, dar studenții care petrec la o bere pe terasele de pe str. Piezișă din Campus nu sunt destul de responsabili să fie prezenți la cursuri față în față cu profesorii? V-ați lăsa operați de medici care au studiat Medicina doar online? Pentru salvarea învățământului superior este nevoie ca acesta să fie hibrid, nu online, până trece pandemia. Învățământul online este victoria distopiei și mediocrității.

Ionuț Țene