Distribuie articolul

Editura Litera, care a pus pe piață manualul de „Educație socială” pentru clasa a V-a, în care părinții sunt prezentați în rol de „opresori”, reacționează sfidător la articolul stiripesurse.ro care atrage atenția asupra problemei. Deși articolul conține un link spre întregul manual, reprezentanții editurii susțin că lecțiile problematice sunt scoase din context și solicită chiar eliminarea articolului de pe internet.

Lecția problematică din manual

Programa școlară pentru clasa a V-a cuprinde o materie intitulată „Educație socială”. Manualul de Educație socială conține însă lecții de-a dreptul revoltătoare, în care părinții sunt prezentanți în rol de opresor, iar fuga de acasă este prezentată ca o soluție.

Manualul de educație socială pentru clasa a V-a de la Editura Litera este realizat de Liliana Zascheievici, Nicoleta-Laura Crețu, Tamara Mănatu, Elena Nedelcu și Maria-Dorina Stoica.

La finalul manualului, copiilor li se propun două scenarii pentru piese de teatru educative. În primul scenariu, o fată pe nume Maria este în rol de „oprimată”, pentru că tatăl ei, „opresor”, nu este de acord să meargă la un liceu din oraș. Deznodământul este acela că Maria și sora ei, deja căsătorită, plănuiesc să fugă împreună de acasă.

În al doilea scenariu, un băiat pe nume Andrei este „oprimat” pentru că mama lui, „opresor”, nu este de acord ca el să devină chitarist, ci dorește să învețe pentru a deveni medic. În final, tatăl lui Andrei, divorțat anterior de mama copilului, îl cheamă pe acesta să se mute la el, mărturisindu-i că și el a plecat de acasă din cauza soției și a soacrei.

Replica Editurii Litera – Contextul care nu există

Într-o replică transmisă redacției stiripesurse.ro, Editura Litera susține că lecția a fost scoasă din context, iar expunerea copiilor la scenete în care părinții sunt numiți „opresori” și în care sunt prezentate situații cu impact emoțional pentru copii de 10-11 ani ar fi ceva perfect normal și educativ. Contextul la care face referire editura pur și simplu nu există, simpla formulare a scenetelor fiind de natură să intrucă în mintea elevilor de clasa a V-a idei dăunătoare pentru vârsta lor.

Redăm mai jos replica Editurii Litera:

„Lecția despre care se discută în articolul Știri pe surse “Ce ‘învață’ copiii de clasa a V-a din România: Părinții sunt opresori, fuga de acasă este o soluție” este, în fapt, o propunere de proiect educațional și face parte din unitatea 5 din manualul mai sus menționat care, prin introducerea acestui concept (de proiect educațional) respectă programa școlară și competențele ce se urmăresc a fi formate conform acesteia, printre care identificarea, prin lucru în echipă, a unor măsuri de intervenție posibile pentru cazuri semnalate de încălcare a drepturilor copilului sau de promovare a acestora.

Lecția este prezentată folosind tehnica Teatrului Forum, dezvoltată de Augusto Boal – metodă participativă care îi încurajează pe elevi să exploreze situații sociale și să caute soluții creative; prin intermediul unor scenarii, elevii sunt invitați să identifice probleme, să-și exprime opiniile și să propună alternative.

Terminologia folosită, ”opresor”, „oprimat”, „aliați” și „personaje neutre”, reprezintă denumiri standard care fac parte din metodologia originală a lui Boal și nu sunt o invenție a autoarelor manualului. Ele nu reflectă realitatea în mod literal, ci servesc drept instrumente pentru a explora dinamici sociale și a facilita dialogul.

Prin metoda propusă (Teatrul Forum), autoarele urmăresc să familiarizeze elevii cu acești termeni convenționali, în contextul dezvoltării capacității de a recunoaște situațiile potențial dăunătoare și de a găsi soluții pentru gestionarea lor. Dorim să subliniem că informația din manual nu sugerează sub nicio formă că „fuga de acasă” este o soluție la problemele familiale. Aceasta este doar o dramatizare propusă pentru a fi analizată și discutată de elevi, învățând astfel despre consecințele unor decizii și despre gestionarea anumitor situații.

Articolul distorsionează contextul în care au fost incluse scenetele în manual, precum și modalitatea de prezentare a lecției. Suntem siguri că, dacă ar fi fost citite și judecate în întregul context al lecției și al metodologiei, ar fi fost evident pentru oricine că scenariile propuse în manual promovează dialogul deschis și identificarea mijloacelor prin care elevii își pot susține argumentat un punct de vedere în situații care pot părea potrivnice.

Napocanews.ro