Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) a sesizat organele de urmărire penală să cerceteze modul de finanţare a campaniei electorale a lui Călin Georgescu. Călin Georgescu a raportat la AEP zero cheltuieli electorale.
„Sesizările care au ajuns la Autoritatea Electorală Permanentă cu dovezi cu privire la faptul că în anumite localităţi, inclusiv pe panourile oficiale de afişaj ale competitorilor politici, au apărut afişe cu candidaţi care nu aveau inscripţionată identificarea, codul de identificare nu era inscripţionat al mandatarului financiar şi deci el era un afiş, ca să zic aşa, care era anonim. Am solicitat organelor de urmărire penală din localitatea din judeţele respective să facă verificări pentru a stabili unde au fost imprimate acele afişe, cine le-a plătit, pentru ca apoi să poată să facă o legătură de cauzalitate între cel care a comandat afişele, le-a utilizat şi un anume competitor politic şi în funcţie de asta să ia măsurile legale corespunzătoare”, a declarat Toni Greblă, preşedintele AEP, potrivit Agerpres, care citează Digi24.
Toni Greblă a precizat că a AEP a solicitat ANAF să verifice influencerii principali din România pentru a vedea dacă au fost plătite sume din conturile de campanie electorală ale candidaţilor.
Întrebat în legătură cu faptul că unii influenceri au spus că au fost plătiţi, el a precizat că sumele trebuie comunicate la ANAF.
„Acele sume trebuie comunicate şi la ANAF, astfel încât numai ANAF are competenţa să verifice dacă aceştia au fost plătiţi pentru publicitate politică, de cine anume au fost plătiţi. Şi apoi, sigur, se face ancheta respectivă pentru a vedea ce legătură de cauzalitate este între cel care a plătit campania electorală în mediul online şi un candidat, un anume candidat la alegerile pentru preşedintele României”, a precizat şeful AEP.
Călin Georgescu a raportat zero lei cheltuiți în campania electorală. Cheltuielile celorlalți candidați la alegerile prezidențiale sunt de peste 104 milioane lei.
Potrivit acestuia, AEP a făcut sute de sesizări la platformele media, la principalele platforme – Meta, Tiktok, Facebook şi altele atunci când a fost sesizată cu „posibilă reclamă politică care conţine defăimări, dezinformări, fake news-uri sau nu este însuşită de un anume competitor politic”, solicitând să le îndepărteze din mediul virtual.
Potrivit legii, în termen de 15 zile de la data alegerilor, respectiv până cel mai târziu la data de 9 decembrie 2024, fiecare competitor electoral trebuie să depună la AEP, prin mandatarul financiar, Raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale, precum şi cuantumul datoriilor înregistrate ca urmare a campaniei.
De asemenea, în termen de 30 de zile de la data alegerilor, respectiv până cel mai târziu la data de 23 decembrie 2024, mandatarii financiari coordonatori depun la AEP cererea de rambursare a cheltuielilor electorale, însoţită de documentele justificative prevăzute de normele metodologice, aferente cheltuielilor efectuate cu ocazia celor două tururi organizate pentru alegerile prezidenţiale.
În urma depunerii cererilor de rambursare a cheltuielilor electorale efectuate de competitorii electorali, Autoritatea Electorală Permanentă demarează acţiunea de verificare a veniturilor şi cheltuielilor electorale, în urma cărora se vor întocmi documentele de control, de rambursare/nerambursare şi sancţionare, după caz.
NapocaNews