Comisia Europeană obligă România să alegă: exploatare la Roşia Montana sau despăgubiri uriaşe companiei canadiene. “Nici o companie canadiană nu este în acest moment în măsură să invoce Acordul economic și comercial cu Canada (CETA) pentru a contesta o decizie referitoare la o investiție canadiană, nici pentru a formula cereri de despăgubire, deoarece acest acord nu este în vigoare. CETA va intra în vigoare numai după ce procedurile de aprobare vor fi definitivate de Canada și de UE și acordul va fi adoptat în Consiliul de Miniștri și de către Parlamentul European”, se arată într-un răspuns oficial al doamnei Cecilia Malmström, comisarul european pentru Comerț, având atribuții și în negocierea tratatelor comerciale ale UE cu SUA și Canada. ”Acorduri de liber schimb, precum CETA, nu schimbă dreptul statelor membre ale UE de a-și urmări obiectivele de politici publice legitime, inclusiv stabilirea unor standarde pentru protejarea mediului. CETA menține faptul că UE și Canada își vor păstra dreptul de a reglementa în domenii precum sănătatea publică, siguranța alimentară, protecția mediului, morala publică, promovarea și protejarea diversității culturale. Aceast lucru înseamnă că un investitor nu poate primi despăgubiri doar pentru că a suferit pierderi economice”, se mai arată în răspunsul comisarului pentru Comerț al UE, citat de Mining Watch România.

Răspunsul vine la o întrebare a europarlamentarul galician Lidia Senra Rodríguez legată de pretențiile unei companii canadiene al cărui proiect minier de exploatare a aurului a fost respins de Guvernul Regiunii Galicia din Spania. Argumentul despăgubirilor uriașe pe care România ar urma să le plătească companiei canadiene Gabriel Resources dacă nu i se dă undă verde proiectului de la Roșia Montană a fost susținut în numeroase rânduri de către lobbyști, instituții media, dar și de către premierul Victor Ponta și alți politicieni autohtoni, scrie jurnalistul Mihai Goţiu pe site-ul România Curată. Gabriel Resources ar avea șanse reale să obțină despăgubiri de la statul român în cazul unui arbitraj internațional doar în două situații: 1) fie apelează la o casă de avocatură care nu va apăra corect poziția României, 2) fie decidenții politici autohtoni eliberează între timp avize favorabile companiei în mod abuziv sau schimbă legislația în așa fel încât să fie favorabilă companiilor miniere (făcând ca statul român să fie obligat să elibereze avizele pe baza legislației modificate).

-B-Rosia-Montana--in-comisia-speciala--b---Doua-asociatii-prezente--celelalte-boicoteaza-intalnirea

La finalul anului trecut guvernul regional din Galicia a anunțat că oprește planurile companiei Edgewater de a demara exploatarea aurului. La scurt timp, compania canadiană a declarat că va solicita despăgubiri statului spaniol pentru refuzul dat. În acest context, un europarlamentar spaniol a adresat Comisiei Europene o serie de întrebări privind CETA – Acordul de liber schimb ce se negociază între Canada și UE, precum și despre legitimitatea companiei miniere de a obține despăgubiri în baza acestui acord.

”Întrebările adresate, dar mai ales răspunsul primit sunt deosebit de importante și pentru activitatea companiilor miniere din România, mai ales că în presa română și străină au circulat informații potrivit cărora Gabriel Resources intenționează să recurgă la arbitraj internațional pentru a obține despăgubiri în urma respingerii legii Roșiei Montane de către Parlamentul României”, se arată într-o poziție Mining Watch.

 

-b-Der-Spiegel---b--Rosia-Montana--butoiul-cu-pulbere-al-Romaniei--Guvernul-nu-va-rezista-in-aceasta-forma