Academia Română în frunte cu istoricul clujean Ioan Aurel Pop și 500 de intelectuali au făcut zilele trecute un apel către Ministerul Educației și Cercetării să nu se renunțe la orele de limba latină, să nu fie reduse orele de istorie și de literatură română. Sunt puse în pericol identitatea națională și chiar fomarea europeană a copiilor români.
Punct de vedere adresat domnului prof. dr. ing. Adrian Curaj, Ministrul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice
PUNCTUL DE VEDERE AL ACADEMIEI ROMÂNE PRIVIND PLANUL-CADRU PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL GIMNAZIAL DIN ROMÂNIA
Academia Română a luat act cu îngrijorare de propunerile formulate în cadrul celor trei variante ale Planului-cadru pentru învăţământul gimnazial din România de către Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei şi care se află acum în dezbatere publică.
Subiectul major care îngrijorează mediul academic şi care se regăseşte la nivelul tuturor celor trei variante, nelăsând nicio posibilitate de opţiune profesorilor, este reducerea numărului de ore, până la dispariţia din programă, la discipline fundamentale de studiu, menite să formeze atât cultura generală, cât şi conştiinţa istorică şi identitară a noilor generaţii. Astfel, măsurile propuse de Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei anunţă: dispariţia singurei ore de limba latină în gimnaziu, la clasa a VIII-a, amputarea unei ore de limba şi literatura română la clasele a V-a şi a VI-a şi diminuarea drastică a numărului de ore de istorie, oricum insuficiente în urma reducerilor impuse de ultimul plan-cadru din 2001.
Semnalăm că toate cele trei domenii de studiu vitregite de actuala propunere sunt materii cu un puternic caracter identitar, contribuind împreună la dezvoltarea conştiinţei naţionale, europene şi umaniste a tinerei generaţii. Studiul limbii latine, limbii şi literaturii române şi istoriei (naţionale şi universale) oferă copiilor repere existenţiale, orientându-i ca cetăţeni ce aparţin unui popor european, vorbitori ai unei limbi de origine latină, înrudită cu alte câteva limbi europene descendente din acelaşi trunchi comun, purtători ai unor valori culturale şi etnice care s-au aflat întotdeauna în deplin respect şi armonie cu valorile altor popoare.
Identitatea românească nu poate fi înţeleasă fără componenta sa latină, indentitatea europeană, la rândul ei, nu poate ignora această componentă. Să nu uităm eforturile Şcolii Ardeleane, iluminismul românesc, de a argumenta originea latină a poporului şi a limbii româneşti în Transilvania. Să nu uităm că însuşi statul român s-a constituit, la 1859, în jurul ideii de unitate a tuturor celor „de gintă latină“. În acest context, prima misiune a Academiei Române, la 1866, a fost să alcătuiască gramatica şi dicţionarul limbii române şi să redacteze tratatul de istoria românilor, tocmai pentru a susţine şi cultiva conştiinţa identităţii noastre. Or, acum, propunerile acestui nou Plan-cadru compromit printr-un singur gest, insuficient cântărit, eforturile a generaţii de intelectuali responsabili şi pun sub semnul pericolului însăşi identitatea noastră.Consecinţele nu vor întârzia să apară, iar Istoria nu va fi îngăduitoare.
Academia Română atrage deci atenţia asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii latine şi diminuarea numărului de ore la limba şi literatura română şi istorie, discipline care, alături de componenta lor identitară amintită, au cea mai importantă vocaţie formativă dintre toate disciplinele – dacă ar fi să amintim numai dezvoltarea gândirii logice, a capacităţii de exprimare, a creativităţii, a spiritului civic şi a celui democratic, înţelegerea integratoare, în spiritul valorilor umaniste.
Vârsta gimnazială, cuprinsă între 10-15 ani, este cea mai propice dezvoltării unei personalităţi armonioase, deopotrivă sensibilă, raţională şi creativă. Istoria cu deosebire oferă o perspectivă largă asupra realităţii, situată în orizontul devenirii, şi asigură, astfel, cadrul de integrare şi Calea Victoriei 125, sector 1, 010071 Bucureşti-România capacitatea de a răspunde provocărilor prezentului. Limba şi literatura română dezvoltă capacitatea de înţelegere a noţiunilor, conceptelor, fenomenelor, dar şi sensibilitatea, bunul gust, receptarea estetică. Şi, desigur, atât de necesara capacitate de exprimare corectă şi de structurare a unui discurs cu sens. Latina consolidează cunoştinţele de gramatică, de logică, furnizează terminologia pentru majoritatea ştiinţelor exacte şi, nu în ultimul rând, este purtătoarea unor valori care au stat la baza construirii civilizaţiei europeane moderne şi contemporane.
Procesul pedagogic, actul educativ este, cum sperăm că se ştie, complex şi dificil. El necesită timp, strategie inteligentă, atenţie sporită, răbdare şi chiar delicateţe. O trecere rapidă printr-o multitudine de discipline compromite posibilitatea de fixare şi aprofundare şi conduce la superficialitate şi ineficienţă.
În acest context, semnalăm un alt viciu fundamental al actualului Plan-cadru şi anume tendinţa de a avea la nivelul învăţământului gimnazial cât mai multe materii cu doar o oră de studiu pe săptămână, periclitând astfel instruirea solidă şi educaţia.
Membri ai Academiei Române au semnalat în repetate rânduri insuficienţa numărului de ore la disciplina istorie, inconsistenţa programelor şi deficienţele manualelor. Specialişti din institutele de cercetare ale Academiei Române au adresat memorii şi au propus Ministerului Educaţiei sprijin şi consiliere în elaborarea ghidurilor de predare şi în perfecţionarea cadrelor didactice.
Academia Română vă solicită, domnule Ministru, să dispuneţi reanalizarea celor trei variante alte actualului Plan-cadru pentru învăţământul gimnazial, alocarea unui număr optim de ore pentru disciplinele limba latină, la clasa a VIII-a, limba şi literatura română şi istorie pentru întreg ciclul V-VIII, precum şi pentru celelalte discipline de studiu, elaborarea atentă a unor programe echilibrate, care să ţină cont de principiile interdisciplinarităţii şi complementarităţii, astfel încât învăţământul gimnazial să-şi îndeplinească în mod real misiunea: aceea de a forma cultura generală a elevilor şi a pune bazele dezvoltării armonioase a tinerei generaţii.
Academia Română îşi exprimă deplină încredere în implicarea şi decizia dumneavoastră.
BIROUL PREZIDIULUI ACADEMIEI ROMÂNE
7 comentarii la “Academicienii în frunte cu istoricul clujean Ioan Aurel Pop se ridică împotriva ciuntirii Istoriei, a Latinei și a Limbii Române în școli: „70-80 la sută dintre termenii utilizați de un informatician provin din limba latină!””
Pesemne orele de istorie dispar pt ca Muzeul National de Istorie va acumula vreo 20 de ani de reparatii: http://adevarul.ro/cultura/istorie/muzeului-national-istorie-romaniei-bucuresti-inchide-cinci-ani-1_55b7e61af5eaafab2c08ff13/index.html
http://www.mnir.ro/index.php/43-de-ani-de-la-inaugurarea-muzeul-national-de-istorie-a-romaniei
In rest, educatia pare proiectata sa produca semi-calificati, necititori de carte in postromânism http://propinatiu.ro/carti
http://www.evz.ro/campanie-evz-cultura-incotro-muzeul-national-al-literaturii-romane-asasinat.html
http://adevarul.ro/educatie/scoala/ce-are-patriotismul-limba-latina-1_568d5dce37115986c6346839/index.html
Si limba latina , chiar si greaca provin din limba SANSCRITA.
Cei de la conducerea de atunci au lasat impresia ca sunt agenti franco-sovietici pusi sa distruga voit industria Romaniei. Petre Roman desi era profesor la Politehnica si avea ceva habar de tehnica a inceput demolarea industriei cu celebra afirmatie cu mormanu de fiare vechi, o afirmatie neadevarata, deoarece Romania avea utilaje performante importante din America, Anglia, Italia, si Elvetia. Toate acele fabrici trebuiau sa cumpere licente de produse si sa produca macar pentru Romania intern. Nu aveam noi nevoie de tractoare, de autobuze, de utilitare de locomotive, de materiale de constructie…etc? Ba aveam nevoie da asa a fost planu agentilor straini iar securitatea este principala vinovata ca nu a pazit averea tzarii. Trebuia sa iasa un agent public si sa spuna cu riscul ca-si pierdea serviciu.Cutare este agent rus, asta este hungur, asta e hebreu .Da au tacut si au devenit academicieni la academia lui Hoprea.
avem nevoie de istorie ca de aer ! daca nu, nu vom mai supravietui !
„70-80 la sută dintre termenii utilizați de un informatician provin din limba latină!” – oare?
„De aceia, măcar că ne-am deprins a zice că limba română e fiica limbii latinesti, adeca acei corecte, TOTUȘI DACĂ VOM AVEA A GRĂI OBLU, LIMBA ROMÂNEASCĂ E MUMA LIMBII CEI LATINEȘTI.” (Petru Maior, Istoria pentru începutul românilor în Dacia, p 316)
Latin, elina și sanscrita n-au fost limbi populare, au fost limbi inventate, vorbite numai de elită ce nu vroia să se-amestece cu mulțimea.
Limba latină≠limba romană,
adică omul de rînd din Imperiul Roman nu vorbea latină, asta chiar în peninsulă.
Tot așa se punea Pop să apere plagiatul lui Ponta. Să mai credem ceva din ce zice Pop? E obsesia de ore pentru profesorii de istorie care se traduc în studenți la facultatea de istorie? Probabil pe termen lung o facultate de istorie ar pierde studenți cu astfel de manifestări. Haideți să lăsăm pedagogii și comunitatea de afaceri să ne spună ce ar fi mai bine.