În sfârșit, așa cum m-am așteptat de la Patriarhul Daniel, s-a pus punct zavistiei morale puse în spațiul public de comunicatorii de la biroul de presă al Patriarhiei. Într-un comunicat semnat chiar de Prea Fericit se desființează teologic absolut tot ce au spus cu o zi înainte angajații de la biroul de presă. Patriarhul susține împărtășania colectivă în biserică din singura linguriță sfințită, iar cei ”slabi de înger” sunt trimiși acasă la duhovnic ca să se reîntoarcă la biserică mai întăriți și să se bucure de Taina Euharistiei din același pocal cu credincioșii ortodocși. Icoanele, cum este firesc pentru cei care cred, se sărută în Biserică, ca și Casa Domnului, nu pe ascuns, pe furiș, acasă. Patriarhul restaurează tradiția Sfinților Părinți privind epicleza în ciuda unui comunicat dat de funcționarii de la biroul de presă al Patriarhiei ”slabi în credință” și livrat parcă de structurile din ”noua securitate”. Ciudat este că public pe rețelele de socializare și pe bloguri sau site-uri s-au revoltat, pe bună dreptate, în special mireni sau formatori de opinie creștini arhicunoscuți. Din păcate, ca să se pună bine cu Patriarhia (de fapt numai cu biroul de presă) în viziunea lor destul de ”slabă de înger”, au fost și preoți care au salutat un comunicat care se contrazicea cu sfintele canoane privind Euharistia și tradiția ortodoxă. Poate unii dintre preoți, doar dintr-o solidaritate greșită față de funcționarii biroului de presă al Patriarhiei, au închis ochii la o erezie de fapt. Lucru inadmisibil moral. Personal, nu am avut nicio îndoială că PF Daniel va veni să clarifice lucrurile și să desființeze un comunicat emis de niște funcționari patriarhali cuprinși suspect de tare de duhul lumii, secularizare și neo-marxism. S-a călcat Adevărul hristic de dragul unor comunicatori de pe facebook din partea unor partide arhicunoscute ca socialiste și marxiste de pe scena noastră politică, fapt ce a ”smintit” din păcate o parte din comunitatea ortodoxă, iar pe alții i-a dus în deznădejde. Un elitism intelectualist de tip fariseic a devenit o modă în unele structuri media ale Bisericii, care se vrea interconectat la consumerismul societar, nu la pildele hristice.

Funcționarii de la biroul de presă nu au ținut cont de adevărurile veșnice ale credinței și de masa enoriașilor din biserică, ci le-a fost mai dragă și dulce situația de a face pe plac unor formatori de opinie propagandiști sau intelectuali neo-marxiști, mulți aflați pe statele de plată ale unor ong-uri străine sau companii farmaceutice? Soluția nu este să te faci ”frate cu dracu” ca să dai bine cu mai marii lumii și cu cei fără Dumnezeu, pentru că îți pierzi credința și apoi mântuirea. Frate poți fi numai cu Hristos ca și creștin. S-a dovedit, din păcate, că la biroul de presă sunt mai mult funcționari decât trăitori creștini, care apleacă urechea la virusul conformismului secularist al contemporaneității decât la Cuvântul lui Hristos. Este o lecție și pentru Biserică care trebuie să înțeleagă că mântuirea nu se câștigă cu jumătăți de măsură și cedări consumeriste cu acele forțe care doresc desființarea Liturghiei și alungarea lui Hristos din cetate. La radio, zilele acestea se anunța festiv ca în 1950 că enoriașii creștini ortodocși sunt rugați să nu mai meargă la Biserică, ci să pupe icoanele doar acasă, fapt ce a smintit multă lume. Greșeala intenționată, după părerea mea, anticanonică și anticreștină din cadrul biroului de presă a avut rolul clar de a lovi în ierarhia ortodoxă și în BOR. Nici măcar comunicatorii comuniști din anii 1980 nu și-au permis să desființeze Euharistia.

Din fericire, BOR mai are anticorpi. Niciun episcop, nici Sinodul și mai ales Patriarhul nu au achiesat cu comunicatul de presă de factură neoprotestantă sau secularistă emis împotriva Euharistiei ca transubstanțiere. Biserica este Casa Domnului și credincioșii se împărtășesc în comuniune cu trupul lui Hristos din potirul Liturghiei. Le-aș recomanda celor cu credința slăbită din rândul biroului de presă câteva lecturi din episcopul rus Teofan Zăvorâtul „Învățături despre mersul la Biserică”. El spune clar și sugestiv că ”Mersul la biserică este o parte indispensabilă a vieții fiecărui creștin, un element definitoriu al căii duhovnicești: nu numai punct practic de reper, ci și fânâtană cu apă vie, care curăță și hrănește”. Biserica este loc de vindecare prin taina împărtășaniei. ”Biserica e spital, care tămăduiește cu adevărat duhul nostru neputincios.” Pentru Teofan Zăvorâtul numai vederea unei biserici duce la vindecare trupească și sufletească. În Biserică primim hrana vieții și apa vie spre tămăduire. Puterea vindecătoare a lui Hristos este cel mai puternic medicament. Numai în Biserică credincioșul ”va găsi îmbrățișarea Tatălui”, iar în Casa Domnului va găsi liniște și vindecarea. ”Credința ta te-a vindecat femeie” a spus Hristos. Dacă ne pierdem credința, îl pierdem pe Hristos și devenim astfel ”slabi în credință” ca unii de pe la biroul de presă al patriarhiei care în loc să privească în potirul liturgic preferă să se uite în gura neagră și leninistă a detractorilor bisericii. Cine își întoarce fața de la Hristos și El își va întoarce fața la Judecata de Apoi. Virusul perfid al intelectualilor subțiri de factură secularistă, dedulcit la confort și lipsă de smerenie, s-a înfiltrat, se pare la ordinul structurilor celor mai slabe de înger, în unele birouri din dealul Mitropoliei? O recitire a Sfinților Părinți se impune ca lectură obligatorie și pentru unii funcționai patriarhali cu credință slăbită de luminile luciferice ale consumerismului și intelectualismului sonor, plin de neologisme goale, și fără substanță hristică, care cade victimă materialismului ateu la prima adiere de prigoană. Avem nevoie de preoți puternici, care cu potirul în mână să ne spună ferm: credința ta puternică te-a mântuit!

Ionuț Țene