Biblioteca Filialei Cluj a Academiei Române este principalul depozitar al memoriei Clujului medieval. Aici se conservă ce a supraviețuit din bibliotecile instituțiilor ecleziastice ale orașului medieval.

Devenite caduce, manuscrisele medievale copiate pe pergament au fost dezmembrate și folosite ca legături de carte tipărită. Biblioteca Filialei Cluj a Academiei Române are o experiență de câteva decenii în valorificarea, atât pentru publicul larg cât și în mediul academic, a bogatelor sale fonduri de carte. Pentru a aduce mai aproape de publicul larg valoroasele sale colecții de carte veche și rară, Academia Română Filiala Cluj, prin Biblioteca sa, a aplicat, în toamna anului trecut, pentru o finanțare nerambursabilă din Granturile SEE 2014-2021, cu un proiect intitulat FRAGMED – Un puzzle transilvan: reconstituind cultura medievală din fragmente de codice. Demersul s-a dovedit a fi câștigător, Biblioteca devenind beneficiara unui proiect finanțat prin Granturile SEE 2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA în valoare de 128775,57 Euro, ce urmează să se desfășoare pe o perioadă de 24 de luni.

Prin acest proiect se dorește restaurarea, introducerea în patrimoniul cultural național, descrierea în folosul comunității științifice internaționale și expunerea în folosul publicului clujean și internațional a 21 de noi piese relevante pentru istoria Clujului și a Transilvaniei medievale, până acum ocultate prin faptul că nu aveau un statut de sine stătător, ci erau simple elemente necatalogate și nediferențiate ca atare în legătura unor cărți produse în secolele XVI – XVIII.

Totodată, proiectul își asumă drept scop instruirea și dezvoltarea profesională a 5 persoane în domeniile implicate în aceast proces complex de intervenție. Proiectul își propune, prin aceasta, depășirea practicilor tradiționale care îngreunează, adesea, accesul publicului larg la colecțiile de cărte veche și rară iar unul dintre obiectivele sale constă în creșterea accesibilității și sensibilizarea publicului față de forma și conținutul unor manuscrise rare medievale aflate în proprietatea instituției prin organizarea, la finalul proiectului, a două expoziții: o expoziție in situ, la sediul Bibliotecii Filialei Cluj a Academiei Române, ce va avea un caracter compozit (consultare clasică, video și digitală, ateliere demonstrative) și o expoziție itinerantă, multimedia, ce va conține versiunea digitizată a exponatelor înainte, în timpul și după restaurare, fotografii ale unor fragmente și manuscrise medievale înrudite, aflate în alte biblioteci europene, fotografii ce documentează însuși procesul de restaurare a obiectelor și instalații video.

Întrucât Academia Română, Filiala Cluj dorește dezvoltarea, în viitor, a unui laborator de restaurare a carții vechi, adecvat nevoii urgente de restaurare a cărților vechi și rare din depozitele Bibliotecii sale, în cadrul proiectului s-a stabilit un parteneriat cu Muzeul Național al Unirii Alba-Iulia al cărui centru de restaurare deține experiența și expertiza necesare pregătirii teoretice și practice în acest domeniu. Acest parteneriat, precum și cel stabilit, deopotrivă, cu Bjerkaker LearningLab, o organizație non-guvernamentală axată pe activități în domeniul andragogiei și educației continue din Norvegia, va facilita, prin activitățile de formare formală și non-formală pe care le gestionează, prin schimb reciproc de experiență, crearea unui model de bune practici în intervenția complexă asupra patrimoniului cultural.

Astfel, cel puțin cinci din membrii echipei de implementare a proiectului vor beneficia, în mod direct de instruire în scopul dezvoltării competențelor profesionale și al îmbogățirii cunoștințelor despre expertizarea, restaurarea, clasarea și expunerea, în manieră inovativă, a cărții și fragmentelor de manuscrise vechi. Instruirea beneficiarilor în domeniul restaurării va fi asumată de Muzeul Național al Unirii Alba-Iulia, iar cea de formare în proiectarea versiunii multimedia a expoziției și de facilitare a activităților educative din cadrul expoziției prin metode non-formale de formare, va fi asumată de Bjerkaker LearningLab. Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul și sudul Europei și statele baltice.

În total, cele trei state au contribuit cu 3,3 miliarde Euro între 1994 și 2014 și 1,55 miliarde Euro pentru perioada de finanțare 2014-2021. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.eeagrants.org și www.eeagrants.ro. Programul RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului și are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice și sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural și managementul patrimoniului cultural.

Radu Ștefan