Nu este vizată doar „asanarea” vieții politice, sociale, apoi politico-sociale și culturale, a Poloniei, deocamdată, de influențele mai mult sau mai puțin tangențiale ale Rusiei… Dacă modelul guvernamentalo-legislativ al Varșoviei va reuși să se impună ca „lege”, indiferent de acceptul ori nu al societății poloneze, ca vânătoare de vrăjitoare mascată prin deciziile unor tribunale ale „corectitudinii”, a celei strict guvernamental-politico-executive, nici măcar politico populare, atunci întreaga Europă va urma demersul împotriva „influențelor rusești” dictat de UE… Fără a se defini clar ce înseamnă a fi „sub influență rusă”… Fără a preciza sferele politice, sociale, economice în care existența unei asemenea acțiuni ar putea crea o zonă de vulnerabilitate strategică suficient de apăsătoare pentru a justifica o asemenea acțiune neconstituțională… Și fără a conta că înființarea unui asemenea „conciliu” de execuție guvernamentală, ca un organism de tip parchet-tribunal, va mina definitiv, fie și în condițiile dovedite ale existenței unei influențe ruse consistente, nu doar democrația, știrbită oricum de pandemie și războiul din Ucraina, ci până și cele mai palide simulări politico-publice a existenței unor firmituri din ea… Pentru că Europa vrea să înlăture, nu atât influența rusă, cât, mai ales, resturile de democrație care se mai manifestă prin atitudinile anti-sistem și anti-UE prin unele state membre… Căci, nu influența rusă oripilează UE, ci dreptul încă existent de manifestarea a propriilor decizii dinspre unele state împotriva reglementărilor tot mai halucinante ale UE… Un model de răfuială a sistemului cu toți aceia care nu se lasă prinși între doctrinele „europene”… Și care va putea fi folosit ulterior și ca speță de înființare și aplicare a unor forme similare de control și corecție în alte sfere…

Și nu este nici o surpriză că, deși puse în fața unui asemenea cadru expansiv-abuziv, statele membre nu manifestă nici o reacție față de constituirea în Polonia a unui astfel de organism mutant… Pentru că nu trebuie să aibă nici o reacție… Ci doar să fie pregătite să implementeze mișcarea de presupus șah-mat dat nebunului prin fiecare dintre pioni… Deși, însăși faptul că, legislativ, Varșovia a ajuns într-o fază avansată în privința înființării unui organism având clare intenții de suprapunere de puteri, cele guvernamentale peste cele juridice și legislative, ar fi trebuit să frământe europarlamentarii… Dar nu au dezlegare… Căci nu asta ar trebuie să se întâmple, ci desenarea politico-publică în spațiul polonez (apoi cel european) al posibilității de înființare a unor structuri controlate care să livreze următoarele manete de exercitare a abuzurilor… Începând cu dreptul unei comisii numite guvernamental de a decide, fără nici un control dinspre o instanță juridică, dacă un anumit personaj a fost sau nu parte a sintagmei de acțiune (și sau coabitare) sub influența rusă… Și pe care o va putea condamna, tot fără nici un apel la sistemul juridic, mai mult, „legea” revocând, prin însăși actul de stigmatizare ca parte a influenței ruse, dreptul la apel, în actul promovat de guvernul de la Varșovia (și, în viitorul imediat, poate chiar în directivele UE, nu?!) a posibilității exercitării dreptului la recurs.

Și chiar dacă urmările imediate ale unei asemenea condamnări ar viza „doar” interzicerea accesului la funcții publice în Polonia, pe o perioadă de zece ani (practic, desființarea oricărei posibilități de a mai exista politic, ca individ dar și ca formațiune), asta nu înseamnă că actul adoptat acum nu va putea fi completat cu prevederi vizând extinderea pedepsei cu orice alte imputări… Mai ales că, practic, organismul-instanță ce va decide cine (nu neapărat și pentru ce, nu  cu subiect și predicat!) se face vinovat, va avea, simultan, și rol de procur și de instanță de judecată…

Cezar Adonis MihalacheNatiunea