Ministerul Educației a transmis inspectoratelor școlare o circulară despre salariile angajaților pe luna mai, în contextul grevei generale, scrisoare care precizează că salariații din învățământ nu trebuie să beneficieze de salariul aferent zilelor de protest.
„Vă rugăm să vă asigurați că drepturile salariale aferente lunii mai 2023 sunt corect calculate și în concordanță cu documentele din care rezultă atât prezența la unitatea de învățământ, cât și desfășurarea activităților prevăzute în fișa postului, conform legii. Astfel, statele de plată a salariilor se întocmesc având la bază timpul efectiv lucrat”, se arată în circulară.
Consultați documentul aici.
Textul circularei transmise de Ministerul Educației către inspectoratele școlare:
„Având în vedere solicitările de clarificări privind plata drepturilor salariale aferente lunii mai 2023, facem următoarele precizări:
Potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 Codul muncii:
- Art. 159 (1) Salariul reprezintă contraprestaţia muncii depuse de salariat în baza contractului individual de muncă.
- •Art. 168 (2) Statele de plată, precum şi celelalte documente justificative se păstrează şi se arhivează de către angajator în aceleaşi condiţii şi termene ca în cazul actelor contabile, conform legii.
Potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice :
• Art. 2*) Definiţii (1) În înţelesul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează: 33. lichidarea cheltuielilor – fază în procesul execuţiei bugetare în care ordonatorul de credite verifică existenţa dreptului creditorului, determină sau verifică realitatea şi cuantumul obligaţiei de plată şi verifică condiţiile de exigibilitate ale obligaţiei de plată pe baza documentelor justificative; 34. ordonanţarea cheltuielilor – fază în procesul execuţiei bugetare prin care ordonatorul de credite dă dispoziţie conducătorului compartimentului financiar-contabil să efectueze plata cheltuielilor care au parcurs faza de lichidare;
• Art. 22*) Responsabilităţile ordonatorilor de credite / alin. (2) Ordonatorii de credite răspund, potrivit legii, de: c) angajarea şi utilizarea cheltuielilor în limita creditelor de angajament şi creditelor bugetare pe baza bunei gestiuni financiare;
Inspectorii școlari generali au calitatea de ordonatori secundari de credite.
Directorii unităților de învățământ preuniversitar de stat au calitatea de ordonatori terțiari de credite.
Potrivit prevederilor Ordinului Nr. 4183/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar:
ANEXĂ REGULAMENT-CADRU de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar
TITLUL I Dispoziţii generale CAPITOLUL III Directorul
• Art. 21 (4) Alte atribuţii ale directorului sunt: …. s) consemnează zilnic în condica de prezenţă absenţele şi întârzierile personalului didactic şi ale salariaţilor de la programul de lucru;
Potrivit prevederilor Ordinului Nr. 4576/230/2445/2011 privind validarea fluxurilor financiare pentru cheltuielile de personal în învăţământul preuniversitar de stat:
• Art. 4 (2) Statele de plată a salariilor/Statele de plată a avansurilor pentru concediile de odihnă se întocmesc de unităţile de învăţământ şi se transmit, în format electronic, inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti pentru verificare şi validare, în conformitate cu statele de personal avizate.
(3) Verificarea şi validarea se fac de către compartimentul salarizare sau audit din cadrul inspectoratului şcolar judeţean/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti.
(4) Statele de plată a salariilor/Statele de plată a avansurilor pentru concediile de odihnă validate electronic stau la baza întocmirii documentelor de plată către unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
• Art.. 5 (2) Directorul unităţii de învăţământ răspunde de corectitudinea datelor înscrise în situaţia centralizatoare privind plata salariilor prezentată la Trezoreria Statului în concordanţă cu codul de bare tipărit pe aceasta.
• Art. 7 Directorii unităţilor de învăţământ şi conducerea inspectoratelor şcolare vor lua toate măsurile astfel încât validarea statelor de plată a salariilor să se facă înainte de data planificată pentru plată la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
Față de cele mai sus menționate, vă rugăm să vă asigurați că drepturile salariale aferente lunii mai 2023 sunt corect calculate și în concordanță cu documentele din care rezultă atât prezența la unitatea de învățământ, cât și desfășurarea activităților prevăzute în fișa postului, conform legii. Astfel, statele de plată a salariilor se întocmesc având la bază timpul efectiv lucrat.
Inspectoratele școlare județene/ISMB, la validarea statelor de plată a salariilor, vor verifica respectarea întocmirii corecte a acestora de către unitățile de învățământ preuniversitar de stat, pe baza timpului efectiv lucrat, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
De asemenea, vă rugăm să vă asigurați că, la termenul legal stabilit, respectiv 14.06.2023, se va efectua plata drepturilor salariale aferente lunii mai 2023, conform prevederilor legale în vigoare.”