21 martie – 20 aprilie 2024
Vernisaj
Joi, 21 martie 2024, la ora 18.00
IAGA Contemporary Art
Strada Cloşca n. 9-11, Cluj-Napoca, Romania

Orar vizitare
De marți până sâmbătă, în intervalul orar 14:00-18:00 și prin programare

IAGA Contemporary Art este încântată să prezinte prima expoziţie personală semnată de către artistul italian Antonio Milano în spaţiile Galeriei, cu titlul Epifanie (Epifanii), curatoriată de Ilaria Bignotti.

Proiectul expozițional, un traseu complet inedit și specific locului, pe care artistul l-a studiat împreună cu curatorul în cel mai mic detaliu, constă într-o călătorie captivantă pentru spectator, care va fi ghidat prin limbajul pictural al artistului, prin intermediul a trei etape expoziționale care se succed în spațiile galeriei. De fapt, Milano concepe spațiile IAGA ca pe un loc tripartit, pentru a interpreta cele trei stadii ale corpului, minții și spiritului, „ca și cum spațiul galeriei ar fi spațiul vieții unui om, potrivindu-se astfel cu timpul. Astfel, materia, timpul și spațiul devin un tot unitar, așa cum încerc eu să fac în lucrările mele”, a declarat el amintind că şi altarele sunt împărțite în trei, pe baza versetului din Ioan 1:14: „Cuvântul S-a făcut trup şi S-a sălăşluit între noi”. Pe traseul expoziției, vizitatorul este așadar întâmpinat de vreo zece desene de producție nouă, expuse pe perete, realizate pe hârtie Rosaspina – unul dintre suporturile alese de artist, asupra caracteristicilor căruia vom reveni mai târziu – care interpretează VERBUL, a cărui Substanță este CUVÂNTUL.Această primă etapă a parcursului expozițional și spiritual este urmată de o a doua etapă care interpretează fraza: SI FECE CARNE („S-a făcut trup”). Aici, Milano, în sala centrală a galeriei, expune șase lucrări pe bumbac, realizate cu o tehnică care le face utilizabile atât din față cât și din spate – vom reveni ulterior și asupra acestui aspect -, montate într-o instalație ambientală și sculpturală: Substanța este CORPUL.

Cea de-a treia și ultima fază, care corespunde sălii longitudinale și micii „camere obscure” a galeriei, este dedicată motto-ului E VENNE AD ABITARE IN MEZZO A NOI, („și S-a sălăşluit între noi”), Substanța este SPIRITUL.

Un alt tablou va fi expus pe perete și, astfel, va fi vizibil doar din față, iar în camera mică vor fi proiectate materiale video.
Cele șapte picturi pe bumbac pe care artistul le-a realizat pentru acest proiect sunt definite de el ca fiind „chipuri și trupuri de sfinți neputreziți”: este vorba, într-adevăr, de șapte portrete de sfinți ai religiei creștine, și anume șase chipuri ale Sfântului Cuvios de Ars, Sfântului Pio de Pietralcina, Sfintei Rita de Cascia, Sfântului Pius al X-lea, Sfintei Maria de Agreda, Sfintei Veronica Giuliani, și un trup, cel al Sfintei Tereza d’Avila, omagiu, de altfel, adus celebrei sculpturi a lui Bernini. Sfinții sunt pictați pe bumbac, folosind o tehnică de pictură dezvoltată de mult timp de Milano, care, datorită proceselor chimice declanșate de amestecul materialelor, permite imprimarea unei imagini pe spatele picturii, care, în timp, suferă un proces de schimbare destul de intens, dizolvând și purificând trăsăturile cele mai clare și mai definite și făcând din ea o icoană pe cale de disoluție, o imagine care a coborât din altă parte și care pare să ne privească.

Șapte giulgiuri picturale, dintre care șase vor fi dezvăluite în dubla lor identitate, datorită instalației studiate în sala centrală a galeriei: vizitatorul va putea, cu adevărat, să observe fața fiecărei lucrări, confruntându-se cu pictura lentă și complexă a lui Milano, și apoi să se afle în prezența a ceea ce nu este de obicei accesibil, spatele tabloului, unde are loc procesul de transformare a materiei picturale.

Un proces care se traduce în cele din urmă în ultima încăpere, unde chiar și suporturile și materialele picturii au dispărut, lăsând loc evanescenței digitale a videoclipului, care, din nou, reia și conduce la o explorare ulterioară a relației dintre apariția și transformarea icoanei sacre.

NapocaNews