A doua zi din Săptămâna Mare, în Marțea Mare, avem o pildă evanghelică, care pe mine întotdeauna m-a fascinat și inspirat. Această pildă se citește și la oficierea slujbelor Sfântului Maslu, fiind astfel pilduitoare și vindecătoare. Astfel, în cea de-a doua zi a Sfintelor Pătimiri, Biserica ne așază ca model de pregătire a sufletelor noastre pentru venirea Mirelui de la miezul nopții, pilda celor zece fecioare. În această pildă se vorbește despre 10 fecioare (5 înţelepte şi 5 neînţelepte) care îl aşteptau pe mire ca să intre cu el în odaia de nuntă. Întrucât se lăsa întunericul, toate cele 10 fecioare şi-au luat cu ele candelele ca să le lumineze drumul până se vor întâlni cu mirele. În plus, cele 5 fecioare înţelepte şi-au luat untdelemn (ulei, combustibil) de rezervă în vase dar cele neînţelepte nu şi-au luat untdelemn de rezervă ci doar puţinul ce era în candele. Cele 5 neînțelepte (nechibzuite) au fost superficiale, neglijente, şi au tratat lucrurile importante cu uşurinţă. N-au dorit să cheltuiască prea mult pentru nuntă şi nu şi-au luat toate măsurile de precauţie. Poate n-au dorit să care greutăţi cu ele şi să aibă grijă de uleiul de rezervă din alte vase. Sau poate că vasele lor erau pline cu alte lucruri şi n-au dorit să le golească de acele lucruri şi să toarne ulei în ele. Acele lucruri păreau mai valoroase pentru ele în mintea lor dar la urmă au văzut că s-au înşelat. Aşa vor vedea mulţi care l-au respins pe Isus ȋn Ziua Judecăţii, că s-au ȋnşelat ţinând la ideile sau obiceiurile lor greşite. Cele cinci neȋnţelepte şi-au zis că o să se descurce ele cumva doar cu puținul ulei din candelă şi nu s-au gândit că mirele va zăbovi aşa mult şi că noaptea va fi aşa grea şi întunecată. Mesajul central al pildei este că noi trebuie să fim pregătiţi din punct de vedere spiritual în orice moment al vieţii noastre pentru revenirea a doua oară a Domnului Iisus Hristos sau pentru plecarea noastră la El. Iată ce spunea Sfântul Serafim de Sarov despre această pildă: ”Unii afirmă că lipsa untdelemnului fecioarelor nebune simbolizează lipsa faptelor bune pe parcursul vieții. Această interpretare nu este tocmai una corectă. Cum pot fi acestea lipsite de fapte bune dacă, deși nebune, sunt numite încă fecioare? Puritatea trupească este o virtute supremă ce ne apropie de îngeri și care poate fi în sine un substitut pentru alte virtuți. Cu smerenie, îndrăznesc să spun că, de fapt, acestea erau lipsite de harul Dumnezeiesc al Sfântului Duh. Fecioarele, conduse de nebunia spirituală, au crezut că facerea de bine este singurul scop al creștinismului.”
Într-o altă interpretare, Părintele Iosif Trifa, întemeietorul Oastei Domnului considera astfel pilda: ”Mirele cel dulce al sufletelor noastre – Iisus Mântuitorul – ne cheamă pe toţi la „nunta” Sa… la praznicul cel veșnic al sufletelor noastre… la praznicul cel mare, unde este bucurie şi fericire veşnică. Dar pentru această nuntă trebuie pregătire sufletească.” Eu aș adăuga la interpretarea acestei pilde, care anunță cea de-a doua venire a lui Hristos, fiind rostită de Mântuitor înainte de Cina cea de Taină și de supliciu de pe Golgota, ca o chemare tainică la praznicul Învierii și mântuirii. Ce putem extrage evident din pildă: nu toată lumea, deși este invitată la praznic, nu intră cu Mirele la nuntă. Învierea și mântuirea nu este pentru toată lumea, ci doar pentru cei care țin mereu candelele credinței aprinse, care sunt Fiii Luminii și care nu lasă să se stingă Lumina credinței, datorită nepăsării și ignoranței de a nu avea untdelemnul sfințit permanent la îndemână pentru a ține flacăra adevărului aprinsă. De aceea, prin această pildă, Mântuitorul ne cheamă la starea de veghe, la o permanență a rugăciunii și atenției față de cele sfinte. Să avem grijă prin faptele noastre și prin post, rugăciune, ne-pătimire să ținem aprinsă candela credinței pentru a intra cu Mirele la nuntă. Să fim întotdeauna în gardă, să păstrăm Lumina în suflet prin faptele bune și post, ca să fim pregătiți când va veni a doua oară Iisus Hristos pentru Judecata de Apoi. Noi nu știm când se v-a deschide ușa ca Iisus să ne invite la nunta mântuirii, de aceea pilda ne îndeamnă să stăm fermi în credință și în starea de veghe a rugăciunii și postului pentru a fi pregătiți la nunta cea mare a mântuirii noastre. Dar cred că mai avem și o altă interpretare a pildei, că Marele Praznic al Învierii și Mântuirii deși este pentru toată lumea invitată, nu toți dintre noi vom reuși să ajungem la masa Împărătească, datorită lipsei stării noastre de veghe, a ignoranței, a lipsei rugăciunii și necredinței. Pilda celor zece fecioare reprezintă și un avertisment că noi creștinii trebuie să stăm ferm și drepți în starea de veghe a credinței adevărate în așteptarea celei de-a doua veniri a lui Hristos și pentru ultima și dreaptă Judecată de Apoi. Deci vegheați cu candelele credinței mereu aprinse, cu untdelemnul faptelor bune suficient de mult, pentru ca Lumina să nu se stingă și Domnul Nostru Iisus Hristos să ne recunoască și să ne invite la nunta Mântuirii.
Ionuț Țene