Aproape 100 de kilometri de autostrăzi de pe Coridorul IV paneuropean vor fi deschişi circulaţiei până la finalul acestui an, sau cel puţin aceasta este cea mai recentă estimare a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Panglica inaugurală va fi tăiată până cel mai târziu în decembrie pe prima porţiune din Lugoj-Deva (27,6 kilometri de autostradă şi 10,5 kilometri de drum de legătură la standard de autostradă), precum şi pe trei tronsoane din Orăştie-Sibiu (circa 60 de kilometri).

Cele mai apropiate inaugurări vor avea loc luna aceasta, astfel că 27,6 kilometri din Lugoj-Deva, precum şi 24,1 kilometri din primul lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu au ca termen estimat de finalizare luna septembrie.

Termenele sunt însă deja depăşite, având în vedere că cea mai mare parte a şantierelor de autostrăzi din vestul României, situate pe Coridorul IV paneuropean, trebuia să fie gata încă din aprilie, potrivit contractelor încheiate iniţial cu constructorii. Chiar dacă mai sunt doar patru luni până la finalul anului, iar deja din noiembrie şantierele ar putea să se închidă din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, cele patru tronsoane de autostrăzi care ar trebui să fie gata până la sfârşitul anului sunt construite în prezent în proporţie de doar circa 78%, în medie. Cu alte cuvinte, constructorii mai au de terminat aproape un sfert din lucrări.

140 km de autostrăzi pe an

Cel mai avansat şantier este cel de pe primul lot al autostrăzii Lugoj-Deva, unde progresul fizic este de 84,2%. Şoseaua, contruită de italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte D’Acqua şi Cossi Costruzioni în urma unui contract de puţin peste 162 de milioane de euro, va fi printre primele inaugurate anul acesta, 27,6 kilometri de autostradă urmând să fie gata luna aceasta, în timp ce 10,5 kilometri de drum de legătură la standard de autostradă au ca termen estimativ de finalizare luna decembrie.

La polul opus, şantierul cu cel mai redus progres fizic este lotul al doilea din Orăştie-Sibiu, unde lucrează firma românească Straco Grup, controlată de fraţii Alexandru şi Traian Horpos, alături de italienii de la Studio Corona. Contractul de construcţie are o valoare de aproape 90 de milioane de euro, iar în prezent progresul fizic al şantierului este de doar 67,3%, deşi în noiembrie autostrada ar trebui să fie deschisă circulaţiei, potrivit estimărilor CNADNR.

De la începutul acestui an, singurele tronsoane de autostradă ce au mai fost deschise circulaţiei sunt Deva-Orăştie (32,5 kilometri), precum şi anumite porţiuni din varianta de ocolire la standard de autostradă a municipiului Constanţa (21,8 kilometri).

Dacă estimările privind finalizarea celor patru tronsoane de pe Coridorul IV paneuropean vor fi respectate de CNADNR, anul 2013 ar urma să fie unul dintre cei mai „bogaţi“ la capitolul inaugurări de autostrăzi, circa 140 de kilometri fiind deschişi circulaţiei. În prezent, România are 548 de kilometri de autostrăzi, ceea ce înseamnă că până la finalul anului ar trebui să atingem pragul de 650 de kilometri de autostrăzi.

Întârzieri din cauza alunecărilor de teren

Tot anul acesta ar fi trebuit să fie gata şi al treilea lot de autostradă din Orăştie-Sibiu, cu o lungime de 22 de kilometri, însă termenul de finalizare a fost amânat pentru anul următor, în contextul unei alunecări de teren care a dat peste cap lucrările. Pe această porţiune, la Aciliu, se va regăsi şi cel mai mare viaduct din România, cu o lungime de circa 1 kilometru şi o înălţime de 73 de metri.

Inaugurările făcute în ultima parte a anului nu vor reuşi însă să “închidă” Coridorul IV paneuropean, care leagă Nădlac de Constanţa, pentru că o serie de tronsoane de autostrăzi de 10-30 kilometri sunt împrăştiate de-a lungul traseului acestui coridor, aparent fără nicio legătură una cu alta.

În această toamnă sau cel mai târziu la primăvară vor începe lucrările de construcţie a unor alte tronsoane, precum celelalte trei loturi ale autostrăzii Lugoj-Deva sau primul lot al autostrăzii Nădlac-Arad. Între timp, alte tronsoane se confruntă cu o serie de incertitudini. Cel de al doilea lot al autostrăzii Nădlac-Arad, cu o lungime de 16 km, nu mai are constructor de aproape două luni, după ce contractul încheiat cu austriecii de la Alpine a fost reziliat ca urmare a intrării în faliment a constructorului. De asemenea, autostrada peste munţi Sibiu-Piteşti aşteaptă deocamdată bani pentru construcţie, după ce statul a decis să ceară Comisiei Europene includerea acestui tronson în finanţarea pentru exerciţiul 2014-2020.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 04.09.2013