Aţi mai auzit în ultima vreme de vreo autostradă inaugurată de premieul Victor Ponta? Nu. Economia duduie numai pe hârtia de la INS, în realitate asistăm la o prăbuşire a economiei naţionale: salariile scad, investiţiile se prăbuşesc, colectarea de taxe şi impozite s-a redus, iar construcţia de autostrăzi s-a amânat pe durata de timp 2018 – 2022. Cei de la RTV, TVR sau Antena 3 îi cred pe români tâmpiţi. Zilele acestea premierul Ponta şi fratele său vitreg, în fără de legi, Şova tromboneau românii ce autostrăzi vor construi ei din 2015 încolo cu bani europeni. Ponta chiar crede că suntem cretini. Nu a fost în stare să finalizeze cei 200 km de autostradă promişi anul acesta, dar promite autostrăzi de hârtie în 2022. Guvernul a publicat ieri un document oficial numit „România 100” (planul de autostrăzi până în 2018, când se împlinesc 100 de ani de la Marea Unire), în care arată ce autostrăzi vor fi finanţate în următorii cinci ani din bani europeni, bugetul de stat dar şi prin concesiuni. Guvernul şi-a planificat să finalizeze până în 2018 o autostradă care să traverseze de la vest la est România, între Nă­dlac şi Constanţa, dar care nu va ajunge şi pe ruta Sibiu-Piteşti, aşa cum era stabilit iniţial, ci pe ruta Sibiu-Braşov-Ploieşti, potrivit unui document publicat de guvern, intitulat „România 100“, cu trimitere la faptul că în 2018 se vor împlini 100 de ani de la Marea Unire. În schimb, guvernul vorbeşte acum despre o autostradă Piteşti-Râmnicu Vâlcea, ce ar urma să fie gata până în 2018, fiind finanţată din fonduri de coeziune şi din instrumentul Connecting Europe Facility, puse la dispoziţie de Uniunea Europeană. Porţiunea Sibiu-Râmnicu Vâlcea este pusă de guvern la capitolul „priorităţi până în 2022“, ceea ce înseamnă că autostrada peste munţi care ar trebui să ofere o alternativă pentru Valea Oltului, considerată una dintre cele mai aglomerate şi periculoase din ţară, va fi gata peste aproape un deceniu. Din cele 3 miliarde de euro puse la dispoziţie de Uniunea Europeană prin fonduri de coeziune şi instrumentul Connecting Europe Facility în perioada 2014-2020 vor fi finanţate autostrăzile Craiova-Calafat, Bucureşti-Alexandria, Piteşti-Râmnicu Vâlcea, Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ şi Roman-Bacău, în timp ce cele 1,8 miliarde de euro din fondurile de dezvoltare regională vor fi folosite pentru construcţia autostrăzilor Sibiu-Braşov, respectiv Braşov-Bacău. De la bugetul de stat vor primi bani autostrăzile Buzău-Brăila-Galaţi, res­pectiv Borş-Suplacu de Barcău. Aceasta din urmă este deja pe jumătate construită în urma contractului cu americanii de la Bechtel, care a fost însă reziliat în luna mai a acestui an.

Credeţi-mă că din toate aceste proiecte nu cred să se va realizeza vreunul sub guvernarea ginerelui lui Ilie Sârbu, informatorul de la seminarul teologic din Timişoara. Ponta nu a fost în stare să termine cei 200 km promişi anul acesta, dar vine cu abureli propagandistice ce numai Sebi Ghiţă şi RTV le mai crede, pe bani mulţi de la buget. Nici măcar cea mai importantă autostradă care să lege Ţara Românească de Ardeal prin Valea Oltului, ca să se facă şi din punct de vedere rutier Marea Unire, nu e pe hârtie până în 2022, dar e pusă la plezneală în proiect autostrada Bucureşti – Alexandria, ca să facă un ocol şi un plin de benzină la benzinarii lui Dragnea şoferii care vin din Ardeal. Proiectul „România 100” nu este altceva decât o fumigenă propagandistică în care li se promite românilor autostrăzi de hârtie.Pe Ponta nu-l mai crede nimeni.

Ionuţ Ţene