Au trecut doua zile de la accidentul aviatic din Apuseni si tot mai multe nereguli ies la iveala. Rezultatul dezastruos al operatiunii de salvare si haosul din timpul cautarilor este asumat si de catre autoritati.

Salvamontiştii clujeni au fost ultimii anunţaţi de petrecerea accidentului aviatic din Apuseni, după jumătate de oră, de către Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Cluj. Potrivit lui Frăţilă Gheorghe, şeful Serviciului Public Judeţean Salvamont Salvaspeo, salvamontiştii nici măcar nu sunt incluşi în celula de criză în momentul desfăşurării unor asemenea accidente.

Iata marturia emotionanta a unui salvamontist implicat in operatiunea de salvare:

“Salutare tuturor,
Nici nu stiu ce ce sa incep, probabil cel mai usor ar fi sa ma prezint. Ma numesc Sorin Popa, sunt membru Salvamont Alba si de vreo 3 ani m-am apucat si de zbor cu parapanta. Sunt un pasionat de IT si electronica si tot ce inseamna Tech, fericit detinator de titulatura de inginer diplomat!
Alataieri noapte am luat si eu parte la toata operatiunea de cautare si salvare. O sa va povestesc, ce am trait, simtit si vazut eu!
Am un Gps Garmin Etrex Venturer CX, cu harti updatate, tweak-uite etc. Am investit mult timp (in 9 ani, de cand il am) cititnd mii de km de forumuri ca si asta, despre acest GPS, ca sa scot tot ce poate el sa dea mai bun. Deci este foarte preaparat, si nu ma duc nici la WC fara el. Am avut destul de multe actiuni de cautare, unde l-am folosit si a salvat vieti! De cand m-am apucat de zbor, are locul lui sfant in cockpit.
Am fost anuntat la ora 16:16 minute, sunt domiciliat in mun Aiud judetul Alba, la 141 de Km de sat Horea, asa ca drumul pana acolo necesita circa 2-2ore si jumatate. La ora 16:50 paraseam orasul, si am gonit tot drumul pe ceata, precum Colin McRae, pe o ceata oribila. Am ajuns la aproximativ ora 19, sau foarte putin peste aceasta ora!
Primul lucru pe care am incercat sa il fac, ii sa aflu coordonate. Eram mai mult ca sigur ca intr-un astfel de incidend aviatic, trebuie sa se stie cel putin coordonate. Cu toate ca pe drum le spuneam colegilor mei “ca sigur pana ajungem noi de la asa distanta, din Aiud, toata lumea este salvata etc”.
Odata ajunsi in zona unde s-a facut asa-zisa “Celula de Criza”, ne-am lovit de urmatoarele probleme:

1. Presa nu a facut altceva decat sa ne incurce. S-a intarzia cel putin o ora din cauza lor (ne cereau sa le caram operatorii cu masinile, etc)
2. Politia a fost depasita de situatie. Trebuia impreuna cu jandarmii sa nu permita accesul factorilor perturbatori
3. IGSU depasiti de situatie, nu am vazut pe un conducator care sa gestioneze logic si coerent situatia
4. Cea mai mare si cea mai grava (idiotenie – nota mea) !!!!!!! lipsa totala de comunicare intre institutiile statului trimise sa actioneze.

Noi cei de la SALVAMONT, am fost dati la o parte, cu toate ca aveam dotarea tehnica, cunostintele necesare! O targa speciala de transport costa 2 mii de euro, cele pe care le vedeti in filmarile de la televiziuni, si eu au preferat sa care accidentatii cu patura si doi pari de brazi, de catre padurari si jandarmi. Multi dintre salvatorii montani sunt pregatiti in centrele SMURD ca sa devina si Paramedici, ca degeaba ajungi la accidentat si nu sti ca ii faci nimic. Noua ni s-a spus sa ne retragem cand eram la 10 minute de ei!

Am sa continui povestea (m-am cam abatut de la subiect), cineva avea coordonatele exacte, am vazut si eu acum la televizor, dar noua ni s-a spus ca nu le au, si ca de la STS au stabilit un perimetru de cautare format din 3 coordonate, transformate de catre nu stiu ce specialist GIS!
Dupa ce m-am luptat 15 minute rugand in dreapta si in stanga, am reusit sa fac rost de 2 dintre ele.! Le-am introdus in GPS, si am verificat daca au vreo logica. Intr-adevar imi indica un punct aflat la 13.8 Km de unde eram noi. Am luat 2 padurari care stiau zona cu ochii inchisi si am plecat! dupa doua ore de umblat s-a ajuns la concluzia ca acele coordonate furnizate de STS erau gresite, si n-am intors la locul unde am lasat masinile. Intre timp am comunicate pe radio si pe telefoane cu colegii de la Salvamont Cluj, Bihor si Margau.
Toti am abordat cautarea din directii diferite, in asa fel incat sa cuprindem o zona cat mai mare de cautare, avand in vedere ca nu ne puteam baza pe coordonatele furnizate de STS.In acest timp mai multe persoane aveau informatii de care noi aveam nevoie dar au hotarat sa NU ni le furnizeze, si ma refer aici la politie, care au trimis padurari in directia buna dar noua nu ni s-a comunicat. inclusiv clubul de off-road au primit mai multe informatii decat noi.
La un moment dat tot convoiul de masini a plecat la vale, si padurarii care erau cu noi au luat legatura telefonic cu colegii lor care erau foarte aproape de avionul prabusit. De indata li s-au luminat fetele si au zis : “stim unde is, si va putem duce pe un drum numa de noi stiut, ii periculos ca ii gheata, si ii drum forestier abrupt, dar daca reusim sa trecem de 4 puncte critice, atunci ajungem pe culmea dealului exact deasupra loc, si de acolo pe jos ajungem in 5 minute”
Zis si facut, ne-am suit in masina (o Lada Niva Pick-up 4×4 du reductor si diferential blocabil) si ne-am despartit de convoi, am urcat pe cel mai extrem drum pe care am urcat in viata mea, si la un moment dat din spate ne-au ajuns doua masini de la Transilvania Off-road, ne-au urmat o buna bucata de drum, si eram bucurosi ca au masini puternice si ne pot ajuta la transportul accidentatiilor, dar la un moment dat, s-au intors din drum, si nu i-am mai vazut!
La scurt timp ni s-a cerut sa ne retragem, cand eram la 10 minute de mers pe jos de locul accidentului!
Cam asta ii pe scurt ce am trait eu si colegii mei!

Informatiile astea is brute, imi pare rau ca nu am fost lasat sa imi fac ce am fost invatat sa fac! Iubesc ceea ce fac, puteti sa dati cu orice in mine sau Salvamont, dar am crescut in munte, am avut probleme, si mi-as fi dorit sa fi avut pe cineva ca si colegii mei, la care sa apelez in momentele alea critice, dar nu erau pe vremea aia. Facem tot ce facem din cauza ca, chiar vrem sa credem ca mai exista un pic de umanitate in tara asta si ca valorile umane le eclipseaza pe cele materiale. Nu remuneratia ne tine in job-ul asta, si nu ne punem la bataie sanatatea si viata pt. un pumn de marunti, ci pentru ca ne place le vedem fetele fericite ale oamenilor pe care ii salvam. Si ii ajutam cu placere intotdeauna!

Nu vreau sa starnesc polemici, nu am energie necesara de risipit, au cei din presa, si aia care stau in studioul televiziunilor si nu au habar ce inseamna sa umbli noaptea prin zapada ud la picioare, cu rucsac de 20 de Kg in spate incercand cu orice pret sa iti ajuti un seaman! Ca asa vrei si poti!

Eu sunt un salvamontist simplu care mi-am dedicat mai bine de 10 ani acestei activitati am facut scoli peste scoli de tehnici de salvare, stiu cum sa folosesc un gps….dar am fost pus intr-un beci langa papucii vechi nefolositori si eclipsat de intunericul prostiei! Doamne-ajuta!”

Va reamintim ca luni, la ora 15.45, un avion umanitar de mici dimensiuni a aterizat forţat din cauza vremii în Muntii Apuseni, la 60 de km de Cluj.
Din cauza impactului, avionul s-a făcut praf dar un membru al echipei medicale aflat la bord a reuşit să apeleze 112 şi să anunţe accidentul. Ba mai mult, una dintre victime a transmis coordonatele GPS. Cu toate acestea, victimele, medici de profesie, au zăcut peste 6 ore cu răni grave, în mijlocul munţilor fără ca echipele de intervenţie să ajungă la locul accidentului. Doar pregătirea medicală a victimelor i-a ţinut în viaţă, aceştia reuşind să-şi acorde primul ajutor. Pilotul şi o tânără rezidentă nu au supraviţuit pînă la intervenţia echipelor de salvare. După momentul impactului, cele două victime încă erau în viaţă.

Napocanews
Foto: Marius Pop