Totul a pornit de la celebrul tablou al pictorului francez Henri Matisse „La Blouse Roumaine”, pictat în anul 1940. În zilele noastre, tabloul a inspirat un grup de iniţiativă pe facebook, care şi-a luat acest nume şi care urmăreşte să promoveze ia – şi identitatea – românească.

Anul trecut, grupul a propus ca ziua de 24 iunie – sărbătoarea de Sânziene – să fie celebrata ca Zi universală a iei. O zi în care, oriunde ne-am afla, să purtăm o ie românească.

Acţiunea a fost construită online şi totul a decurs simplu, după cum povesteşte Andreea Tănăsescu, fondatoarea comunităţii „La Blouse Roumanie”. „Am rugat ca fiecare femeie, mamă, domnişoară, bunică si aşa mai departe să se fotografieze cu ie şi să pună fotografiile într-un album comun, să încercăm să înconjuram planeta cu ia românească ”.
Prima ediţie, cea din 2013, a fost un mare succes, fiind consemnate evenimente în peste 50 de ţări şi peste 100 de oraşe. Până si stewardesele de pe liniile aeriene au zburat, pentru prima dată, îmbrăcate in ii, mai povesteşte, încântată, Andreea Tănăsescu.
A doua ediţie a Zilei universale a iei se pregăteşte pentru acest an. Pe facebook, numărul celor care au aderat la idee a depăşit 70.000. „La Blouse Roumaine”a influenţat si alţi membri să deschidă noi comunităţi. Succesul iniţiativei are două posibile explicaţii, spune Andreea Tănăsescu. Mai intâi, ia românească e la modă, aceasta şi datorită colecţiilor unor designeri celebri, ca Tom Ford. Apoi, explică Andreea, într-o epocă a globalizării şi relativismului, există o tendinţă de întoarcere la origini.
„Simţi nevoia sa te legi de ceva care-ţi dă sentimentul de casă, de căldură, de stabilitate. Şi iată că noi avem acel ceva. Alţii din păcate nu-l mai au. Şi este un mesaj că trebuie să-l valorizăm, să-l protejăm, să-l păstrăm la adevărata lui valoare.”

Ioana Bindea, Sursa: Radio Cluj